Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Sushi

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-10, 11:47   #21
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sushi

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Men så skal det sies at jeg har veldig sansen for umami-smaken, som jo er veldig sentral i sushi.

Hva er umami?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 12:14   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Umami er den femte smaken. Du har salt, søtt, syrlig og bitter. Og så har du umami, som en egen smak. Som går igjen i mye av det japanske kjøkken.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 12:23   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gaia: det var en interessant opplysning. Jeg er nemlig veldig glad i japansk mat, også utover sushi, men visste ingenting om umami.

Sushi krever litt tilvenning, men er sunn og god fastfood, synes jeg. Jeg har fryktelig mye wasabi i soyasausen, og bruker MYE saus. Jeg er ikke så avansert og synes faktisk at laksesushi er det aller beste.

Men et lite tips: du må IKKE tro at den grønne lille saken som ligger i et hjørne er guacamole og spise alt på en gang. Det har jeg forsøkt og holdt alvorlig talt på å stryke med. :røyk ut av ørene:

Gammel 25-06-10, 14:01   #24
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sushi blir stort sett ekkelt i det risen blir kjøleskapskald, enten det skjer med take away i kjøleskapet hjemme, på Deli de Luca eller random matvarebutikk. Kjøp på sushisjappe.

...og ikke hvor som helst. :kommer ikke over Menybutikken i Kragerø som solgte nigiri med crabsticks og makiruller med tubekaviar:

Gammel 25-06-10, 14:58   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg ikke husker helt feil så smaker blant annet soyasaus og tofu umami. Og i følge den sikre kilden Wikipedia så er MSG konsentrert umamismak.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 15:07   #26
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har smakt god sushi - men jeg drømmer aldri om det uansett. Det er godt når jeg spiser det, men det blir sjelden jeg spiser et.

Jeg liker forøvrig tempura maki best.

Gammel 25-06-10, 15:11   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i sushi, og ble introdusert for det på begynnelsen av 90-tallet, da det bare var ett eller to steder som serverte det i Oslo. Jeg har hatt med noen dater på sushi, og sett om de kunne håndtere wasabien.

Jeg syns det er litt synd at de fleste stedene har et ganske magert utvalg, og veldig likt over alt. Det har heldigvis begynt å komme seg.

Jeg spiser aldri kjøleskaps-sushi fra koisk eller matvarehandel.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har fryktelig mye wasabi i soyasausen, og bruker MYE saus. Jeg er ikke så avansert og synes faktisk at laksesushi er det aller beste.

Jeg også. Jeg har min egen tube wasabi i kjøleskapet og kjøper meg av og til en salmalaksebit som jeg skjærer i skiver og dypper i wasabisoyasaus. Jeg må ha så mye at jeg nyser. Det som er deilig med wasabi er at det sterke forsvinner fra munnen med en gang man har svelget, det er ikke slik som chili som blir hengende igjen i munnen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 16:35   #28
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Wasabi er kjærleik.

Gammel 25-06-10, 16:40   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ble jeg sulten.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 16:42   #30
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er egentlig altetende, med unntak av snegler, frosk og blekksprut.
Og sushi. Jeg har prøvd flere ganger, men nei.
Det eneste jeg virkelig likte, og det var helt nydelig, var rå tunfisk servert i Brasil. Aldri smakt det igjen, så jeg vet ikke om det var fisken eller landet.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 18:07   #31
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sushi krever litt tilvenning, men er sunn og god fastfood, synes jeg. Jeg har fryktelig mye wasabi i soyasausen, og bruker MYE saus. Jeg er ikke så avansert og synes faktisk at laksesushi er det aller beste.

Men jeg elsker også schvære makibiter med masse assorterte goodiser i.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 18:12   #32
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Inegn høyadre for meg heller den ene gangen jeg spiste det. Var på veldig fin restaurant. Men smaksopplevelsen var ikke noe særlig. Ris og fisk smakte lite, wasabien var veldig sterk og soyasausen salt. Ikke noe særlig balansert smaksopplevelse med andre ord.

I tillegg var rå kveite og rå tunfisk passe kvalmt. Laksen og rekene var greie nok.

Gammel 25-06-10, 18:40   #33
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker sushi, men kan styre meg for wasabien, så gjett om det var nedtur å spise sushi i Japan, hvor de putter wasabien inne i sushibitene. Altfor sterkt. Nesten uspiselig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 18:46   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kun smakt sushi på en litt sånn enkel måte, som du beskriver.
Men jeg skal helt klart prøve det ut på restaurant, for jeg tror det er noe for meg!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 20:55   #35
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:Stappmett på deeeeilig sushi: Sushi krever litt tilvenning, men man går virkelig glipp av noe om man ikke liker det. Akkurat som de som ikke liker vin, samme greiene.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 21:02   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker verken sushi eller vin, men tenker ikke at jeg går glipp av noe, matvrak som jeg er, det er (desverre) nok å ta av.

Gammel 25-06-10, 21:13   #37
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God mat uten vin er som pølse i brød uten ketsjup og sennep. Alternativt potetmos uten meierismør eller fløte, for å snakke ditt språk, Iset.

Gammel 25-06-10, 21:14   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gud forby! Men jeg liker jo ikke vin, så vin forringer jo bare måltidet og alt annet for min del. *yækk*

Gammel 25-06-10, 21:19   #39
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Gud forby! Men jeg liker jo ikke vin, så vin forringer jo bare måltidet og alt annet for min del. *yækk*

Jo, men her er det snakk om tilvenning. Likte du oliven første gang du smakte det?

(Nei, jeg jobber ikke på vinmonopolet. )

Gammel 25-06-10, 21:22   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei og jeg liker ikke oliven nå heller, men kan spise litt sorte oliven (hakkede) på pizza og i brød og lignende.
Men vin kommer jeg ikke til å venne meg til å drikke, ser ikke poenget altså? Liker man ikke noe MÅ man jo ikke tvinge seg til å like det heller, i hvert fall ikke noe som er unødvendig å drikke eller spise (det er jo sånn man gjør med røyk ). Akkurat alkohol har jeg et problem med både fysisk (vektoperasjonen og smaken) og psykisk (barn av alkoholikere) så da unngår jeg det.
Sushi blir jo noe annet, men jeg har prøvd det 3 ganger nå og synes ikke det er noe, og ser ikke poenget i å tvinge meg til å like det når jeg kan spise andre ting jeg liker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.