|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg traff igjen en klassekamerat for noen få dager siden. Vi gikk sammen på ungdomsskolen og har nesten ikke snakket med hverandre siden. Vi gikk ut i 1987, så det begynner å bli noen år siden. Noe av det første han sa var "Husker du brenneslesuppa vi laget på skolekjøkkenet?". |
|
|
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?
Hvis dette var i ungdomsskolen så har jeg laget og gjort det samme.
Da jeg begynte å jobbe her jeg jobber nå for fem år siden ble fortsatt kokt glass og bestikk. Jeg er den damen som avskaffet det.
Vi lager fortsatt appelsinris. Knis.
Vi gir fortsatt slike poser på skolekjøkkenet. Og vi bruker dem hjemme. Genialt! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Husker vi hadde prøve, og jeg måtte lage appelsinfromasj... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Vi hadde en kjempeflink heimkunnskapslærer. Og vi bodde i en kommune med budsjetter gode nok til å kunne lage mat. Det var selvsagt margarin og fokus på lite fett, Ja-mat og nei-mat, men sånn var 80-tallet.
Jeg hadde også heimkunnskap som valgfag, da hadde vi tre timer og fikk lage mye mer og læreren blomstret, for da var det bare de aller mest interesserte (12 stykker fra 4 - 7) og vi hadde det kjempegøy. Jeg har fremdeles kontakt med heimkunnskapslæreren og sender mail når jeg trenger oppskrift på tradisjonskost fra Østerdalen. Hun er helt gull, altså!
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Eplekakeoppskriften bruker jeg fremdeles, men har selvsagt byttet ut margarinen med smør.
|
|
|
#6 |
|
En Som Trener
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Appelsinris
|
|
|
#7 |
|
En Som Trener
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Også minnes jeg en potetmos (fra pose faktisk) som fikk litt grønn konditorfarge i seg før servering.
|
|
|
#8 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Det eneste jeg husker var noen aldeles grusomme sildekaker og kålrabi stekt i tran, fordi vi skulle lære hvordan det var under krigen.
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg husker vi hadde ANT-uke, da lærte vi å lage alkoholfrie drinker, med Roses Lime. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Den eplekakeoppskriften bruker jeg og - arvet den etter min mor, og du verden så god den kaka blir.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Appelinsris husker jeg også. Og grønnsakspizza, med grov bunn.
|
|
|
|
#12 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Vi hadde fire timer når vi hadde heimkunnskap (mulig det var annenhver uke da, eller over færre år?) så vi hadde god tid. Vi lagde mye rart og det meste var ok, men jeg husker veldig lite. Faktisk er det oppvasken jeg også husker best. Særlig at alt måtte tas i riktig rekkefølge, og at bestikket skulle skylles i kokende vann.
|
|
|
#13 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Vi måtte koke bestikk og glass.
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg tror ikke vi kokte glassene. Men de måtte vaskes først, det husker jeg.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Det var mye mas om oppvask og arbeidstallerken som man skulle legge sleiver og slikkepotter på underveis.
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg husker ikke oppskrifter, men jeg husker mye vi laget: Kokt torsk, pannekaker, ertesuppe, boller, stekt lever, kjøttkaker, brød, rundstykker, eplekake, rullekake, sukkerbrød, bakepulverwienerbrød (som var veldig gode), scones, appelsinfromasj, trollkrem, semulegrøt, marmorkake, pizza, hvit saus, brun saus, ris med fløte og rørte tyttebær, fruktgrøt, råkost som det het (revne grønnsaker), sikkert mye mer også som jeg ikke husker i farten. Dette var på 70-tallet. Vi hadde ikke oppvaskmaskin og kokte bestikket. Og det var arbeidstallerken og alt det der. (Det bruker jeg faktisk noen ganger...) Sist redigert av Filifjonka : 06-06-10 kl 13:04. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kakemonster
|
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Furulysalat og bondeomelett husker jeg godt.. Og minuttpizza, som strengt tatt bare er et ostesmørbrød. Best av alt husker jeg at jeg i en periode måtte lage brun saus hver steika gang. Bare fordi jeg aldri fikk det til. Jeg kan det fortsatt ikke, men hvit saus er jeg god på.
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Kokende vann? Yikes! Vi måtte "bare" skylle det i så varmt vann at en medelev måtte få behandlign for skolding... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Eg hadde eit 5x5cm arr på underarma i minst 10 år etter at ein klassekamerat vrei krana med det varme vatnet over til den andre kummen - via punktet der arma vi var plassert. Eit års tid etterpå vart det kjøpt oppvaskmaskin på skulekjøkenet - vi måtte likevel vaske alt sammen først, og skylle i lunka vatn. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?Jeg husker en stikkelsbærdessert som ble spyttet i før den ble bært opp på lærerrommet. |
|
|
|
![]() |
|
|