Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-10, 22:37   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg traff igjen en klassekamerat for noen få dager siden. Vi gikk sammen på ungdomsskolen og har nesten ikke snakket med hverandre siden. Vi gikk ut i 1987, så det begynner å bli noen år siden. Noe av det første han sa var "Husker du brenneslesuppa vi laget på skolekjøkkenet?".

JA! Jeg husker brenneslesuppa! Grøss og gru! Vi hadde et spetakkel av en lærer som tvang oss til å spise enten vi ville eller ikke. Alle måtte forsyne seg med minst en halv (stor!) suppetallerken med brenneslesuppe og vi måtte sitte til vi hadde spist opp. Flere satt faktisk der gjennom siste del av kokketimen, hele friminuttet og første del av timen etterpå. Ikke pokker om vi fikk lov til å gå før vi hadde tvinget i oss den grønne guffen! :urk:

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:14   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Sild som vi sløyet og fileterte.
Skoleboller.
Grov pizzabunn med ettellerannet oppå, vi tok feil og brukte griljermel, det ble kjempegodt.
Rødgrøt.
Pannekaker.

Det var ikke slik at det fristet å ta vare på oppskriftene, jeg husker vi måtte skrape gulrøttene med kniv, for det var slettes ikke alle som hadde gulrotskreller.

Hvis dette var i ungdomsskolen så har jeg laget og gjort det samme.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Vi måtte koke bestikk og glass.

Da jeg begynte å jobbe her jeg jobber nå for fem år siden ble fortsatt kokt glass og bestikk. Jeg er den damen som avskaffet det.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så komisk at så mange har laget Appelsinris. Det er en type dessert jeg aldri har spist annet enn på skolekjøkken. Stod det i en læreplan at det skulle lages tro?

Vi lager fortsatt appelsinris. Knis.

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg husker at vi fikk baksten med oss hjem i papirposer. Det vil si tomme mel og sukkerposer. Det var jo bra at de hadde fokus på gjenbruk. Det var stort å få med seg noe hjem.

Vi gir fortsatt slike poser på skolekjøkkenet. Og vi bruker dem hjemme. Genialt!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 13:44   #3
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Husker vi hadde prøve, og jeg måtte lage appelsinfromasj...

Men frøken, som forøvrig var så glad i gulerøtter at hun alltid hadde oransj hud, var veldig fornøyd.

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:01   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en kjempeflink heimkunnskapslærer. Og vi bodde i en kommune med budsjetter gode nok til å kunne lage mat. Det var selvsagt margarin og fokus på lite fett, Ja-mat og nei-mat, men sånn var 80-tallet.

Jeg vokste opp i en kommune der alle flytter på hybel når de er 16, og det å kunne lage bittelitt mat var faktisk viktig.

Vi lagde (som jeg kan huske)

• boller
  • eplekake
  • rullekake
  • sukkerbrød
  • sjokoladekake
  • scones
  • muffins
  • trollkrem
  • fruktbowle (fruktsalat med litt brus oppi)
  • wienerbrød
  • vafler
  • sagogrynsgrøt med rød saus
  • pizza
  • pannekaker
  • kålrotbiff
  • spaghetti med kjøttsaus
  • kjøttkaker
  • fiskekaker i brun saus
  • stekte røkepølser med potetmos
  • pannepizza (pizza med bakepulverbunn i stekepanne. )
  • smørbrød med speilegg og ost som hadde et mystisk navn, patentsmørbrød? Eller noe?

Jeg hadde også heimkunnskap som valgfag, da hadde vi tre timer og fikk lage mye mer og læreren blomstret, for da var det bare de aller mest interesserte (12 stykker fra 4 - 7) og vi hadde det kjempegøy. Jeg har fremdeles kontakt med heimkunnskapslæreren og sender mail når jeg trenger oppskrift på tradisjonskost fra Østerdalen. Hun er helt gull, altså!

Gammel 06-06-10, 11:07   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eplekakeoppskriften bruker jeg fremdeles, men har selvsagt byttet ut margarinen med smør.

250 g mykt smør
250 g sukker
250 g mel
4 egg
2 ts bakepulver
2 ts vailjesukker eller litt vaniljepulver

Alt mikses sammen og has i en form, skrell 4-5 epler og skjær i båter, ha i så mange båter (stapp litt ned i deigen) og strø på kanel og sukker.

Stekes på 175 C i 30-35 minutter. Prøv med pinne og se om de er gjennomstekt.

Jeg bruker denne som basis for den kjempegode blåbærkaken, der man bare bytter ut eplene med frosne blåbær.

Gammel 07-06-10, 00:09   #6
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Appelsinris
Pølsesuppe/gryte
Grove scones
Rullekake
Pizza (oppskriften til bunnen bruker min mor fortsatt)
Rødgrøt
Semulepudding med hjemmelaget rød saus

Dette er det jeg husker foreløpig. Det og at vi vasket opp masse!

Gammel 07-06-10, 00:17   #7
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Også minnes jeg en potetmos (fra pose faktisk) som fikk litt grønn konditorfarge i seg før servering.

Jeg har forøvrig alle oppskriftene vi fikk på stensiler i en perm enda, sammen med kokebøkene mine. Gidder bare ikke å gå å finne dem nå. :lat:

Gammel 06-06-10, 11:09   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste jeg husker var noen aldeles grusomme sildekaker og kålrabi stekt i tran, fordi vi skulle lære hvordan det var under krigen.

Gammel 06-06-10, 11:09   #9
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Jeg husker vi hadde ANT-uke, da lærte vi å lage alkoholfrie drinker, med Roses Lime. Kan ikke si jeg har lagd det etterpå...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:14   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eplekakeoppskriften bruker jeg og - arvet den etter min mor, og du verden så god den kaka blir.

... Og må jammen meg prøve den med blåbær!

Gammel 06-06-10, 11:14   #11
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Appelinsris husker jeg også. Og grønnsakspizza, med grov bunn.

Og ett eller annet der de pakket oppi kanel i noe, som ikke skulle være kanel.

Det er alt jeg husker. Og jeg elsket heimkunnskap, og hadde det som valgfag på ungdomsskolen. Eneste jeg husker fra de timene var at vi plukket rips og kokte saft.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:16   #12
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde fire timer når vi hadde heimkunnskap (mulig det var annenhver uke da, eller over færre år?) så vi hadde god tid. Vi lagde mye rart og det meste var ok, men jeg husker veldig lite. Faktisk er det oppvasken jeg også husker best. Særlig at alt måtte tas i riktig rekkefølge, og at bestikket skulle skylles i kokende vann.

Gammel 06-06-10, 11:17   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Vi hadde fire timer når vi hadde heimkunnskap (mulig det var annenhver uke da, eller over færre år?) så vi hadde god tid. Vi lagde mye rart og det meste var ok, men jeg husker veldig lite. Faktisk er det oppvasken jeg også husker best. Særlig at alt måtte tas i riktig rekkefølge, og at bestikket skulle skylles i kokende vann.

Vi måtte koke bestikk og glass.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:19   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke vi kokte glassene. Men de måtte vaskes først, det husker jeg.

Gammel 06-06-10, 11:22   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det var mye mas om oppvask og arbeidstallerken som man skulle legge sleiver og slikkepotter på underveis.

Men vi hadde en veldig ok lærer, som sagt, og vi lærte å lage helt ok mat. jeg skjønner liksom ikke poenget med å lage skikkelig vonde ting (steke i tran osv). Matglede bør jo være hovedgreien med å ha heimkunnskap.

Gammel 06-06-10, 12:59   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke oppskrifter, men jeg husker mye vi laget: Kokt torsk, pannekaker, ertesuppe, boller, stekt lever, kjøttkaker, brød, rundstykker, eplekake, rullekake, sukkerbrød, bakepulverwienerbrød (som var veldig gode), scones, appelsinfromasj, trollkrem, semulegrøt, marmorkake, pizza, hvit saus, brun saus, ris med fløte og rørte tyttebær, fruktgrøt, råkost som det het (revne grønnsaker), sikkert mye mer også som jeg ikke husker i farten. Dette var på 70-tallet. Vi hadde ikke oppvaskmaskin og kokte bestikket. Og det var arbeidstallerken og alt det der. (Det bruker jeg faktisk noen ganger...)

Jeg lærte mye på skolekjøkkenet, brukte det jeg hadde lært til å bake og lage mat hjemme, og har hatt mye nytte av det siden. Vi hadde en flink lærer, moren til bestevenninnen min, som var streng men kunne sine saker. Vi lærte grunnteknikker som å lage sauser, luftige gjærdeiger osv.

Sist redigert av Filifjonka : 06-06-10 kl 13:04.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:20   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Furulysalat og bondeomelett husker jeg godt.. Og minuttpizza, som strengt tatt bare er et ostesmørbrød. Best av alt husker jeg at jeg i en periode måtte lage brun saus hver steika gang. Bare fordi jeg aldri fikk det til. Jeg kan det fortsatt ikke, men hvit saus er jeg god på.

Gammel 06-06-10, 11:22   #18
Siritk

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kokende vann? Yikes! Vi måtte "bare" skylle det i så varmt vann at en medelev måtte få behandlign for skolding...

Jeg kan huske seibiff, piroger, pizza, stekte kantareller, pannekaker, scones, eplekake klubb&dupp, tomatsuppe og spaghetti med kjøttsaus.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:54   #19
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Kokende vann? Yikes! Vi måtte "bare" skylle det i så varmt vann at en medelev måtte få behandlign for skolding...

Jeg kan huske seibiff, piroger, pizza, stekte kantareller, pannekaker, scones, eplekake klubb&dupp, tomatsuppe og spaghetti med kjøttsaus.

Eg hadde eit 5x5cm arr på underarma i minst 10 år etter at ein klassekamerat vrei krana med det varme vatnet over til den andre kummen - via punktet der arma vi var plassert. Eit års tid etterpå vart det kjøpt oppvaskmaskin på skulekjøkenet - vi måtte likevel vaske alt sammen først, og skylle i lunka vatn.

Vi lagde pæresuppe, av pærer som vart kokt i svak sukkerlake og tilsatt gelatin. Vi var ikkje nødvendigvis så flinke til å røre mens gelatinen vart helt i... Og så lagde vi appelsingele (det var ganske godt) og levergryte (eg fekk med alle restane - ganske mykje, med andre ord - heim til bikkja) og brun saus. Sistnemnde såg eg aldri poenget med, det fanst då sausepulver å få kjøpt! Elles har eg ingen direkte traumatiske minne om maten, den var stort sett heil ok og eg lærte sikkert ganske mykje.
Eg bruker visst framleis kjøttkakeoppskrifta ("forloren fugl" eller noko slikt trur eg dei kalte den) og oppskrifta på grove horn.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 19:15   #20
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker en stikkelsbærdessert som ble spyttet i før den ble bært opp på lærerrommet. Vi lagde også en gedigen sildefrokost til lærerne til jul. Ellers husker jeg en stadig mangel på råvarer, melbiller i posene med varer på spiskammerset, nedfryste pakker med melk gått ut på dato som vi lagde vafler og pannekaker av, klesrulla og den ufyselige læreren som skjelte meg ut foran alle fordi jeg "rørte feil i gryta". Hun har jeg faktisk ikke glemt enda. Hun brukte mesteparten av tiden sin på å sitte med lommespeilet sitt og påføre mer leppestift og vaselin (!).

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.