Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvor mange maskiner med klesvask i uken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 13:27   #1
Abeline
Aktiv

Medlem siden: May 2010
Abeline har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor mange maskiner med klesvask i uken?

Mellom 12 og 14 maskiner vil jeg tro, men bare halvparten når mannen er bortreist (han har mye arbeidsklær som må vaskes). Vi er fem mennesker i familien, to hunder og en katt

Abeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:10   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

er litt på linje med oslo78 her, kjenner jeg. Vi vasker vel 4-6 maskiner i uka, alt ettersom om vi har bleiebarn, om det er "ullsesong" og slikt. Om snupsen er svart på klærne når hun kommer fra barnehagen lar jeg henne være svart, jeg, hun skal jo leke her hjemme også.

Jeg vasker også mye flere ulike klær sammen enn mange så jeg i sorteringstråden, for å få stappet maskinen så full som mulig.

Gammel 28-05-10, 08:19   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir imponert over de som vasker 7-10 maskiner i uka. Her er vi to voksne og to barn, og vi vasker i gjennomsnittet bare tre. Vi bruker håndklær flere ganger, ungene bruker klærne flere dager, så lenge de ikke er skitne, (ikke sokker og undertøy, selvfølgelig) og så samler vi opp i skittentøyskurver og vasker når den er full. Med mindre det er et plagg vi absolutt trenger å vaske i en fei, har vi nok klær til å bare vaske en maskin med mørke klær i uken, en med lyse og en med kokvask.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 12:03   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi er som Oslo78, 2-3 maskiner i uka. Håndklær brukes flere ganger, og klær vaskes først når de er skitne. Men jeg ser at ungene mine skitner seg mindre enn mange. Sengetøy skiftes omtrentlig en gang i måneden.

Jeg liker ikke å vaske klær, så jeg gjør det ikke mer enn jeg gidder.

du och jag, Tjorven.

jeg tror kanskje jeg vasker 4 maskiner - men tankene er de samme.

Jeg bytter ikke body på lillebror om han skitner seg til etter middag og vi ikke skal noen steder - den skal av om et time uansett, så da tørker jeg bare av det verste og lar det stå sin prøve. (med mindre han er våt altså)

Gammel 28-05-10, 07:45   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Håndklær brukes flere ganger før de vaskes, og senest i morges flekkvasket jeg buksa mi etter at jeg hadde tatt den på (Knerten spiste jogurt til kveldsmat, og koste mamma'n sin mens hun prøvde tørke av ham etterpå...) Undertøy (og deri regner jeg Knertens body) byttes daglig, ellers går vi etter "brukes til det er skittent/for skittent til flekkvask. Men med en sønn som griser til både seg selv og oss til tider, er det ikke alltid det er så lenge... Sengetøyet tar jeg når jeg kommer på at det er på tide, det er vel ca månedlig, selv om tanken min er annenhver uke...

Vi vasker nok i alle fall ei maskin for dagen i snitt, antakelig ca ti i uka. Vi er tre i familien, to voksne og en tøybleiebruker på knapt to år. (bleiene er ei maskin hver 3. dag.)

Gammel 28-05-10, 07:49   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker også å vaske klær egentlig. Jeg fordrar ikke å brette dem da, og det gjør ikke mannen heller, så til tider har vi egentlig et par store oppbevaringsbokser med rent tøy, så kan man finne det man trenger der... (Klesskapet vårt er derimot fullt av tøy vi ikke bruker, så det som havner der finner vi aldri igjen...)

Ok, helt så ille er det ikke da, men nesten...

Gammel 28-05-10, 07:52   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da ungene var i barnehagealder begge to var jeg på det mest ekstreme oppe i 17 maskiner per uke.

Nå er de større og kliner ikke sånn og utetøyet vaskes ikke akkurat hver dag mer. Nå er vi nok på 8-9 maskiner per uke. To voksne og to barn.

Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:04   #8
Syncopa
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Rogaland
Syncopa er litt kulSyncopa er litt kul
Standard

tja... gjennomsnittlig 4 pr dag...... så 28 per uke....
Jøsses, det er visst mer enn jeg trodde!!

(Mor Theresa)
Syncopa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:08   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er 4 stk, og jeg vil tro vi vasker 4-5 vasker i uka. Har ikke tellingen, men jeg vasker ikke hver dag.

Om barna er skitne når de kommer hjem fra barnehagen skifter jeg da ikke klærne deres. De får gå skitne til de legger seg. (Hvis ikke vi skal noe "fint", da.)

Å vaske håndklær etter 1 bruk synes jeg er helt fullstendig horribelt.

Gammel 28-05-10, 08:43   #10
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Vi er 4 stk, og jeg vil tro vi vasker 4-5 vasker i uka. Har ikke tellingen, men jeg vasker ikke hver dag.

Om barna er skitne når de kommer hjem fra barnehagen skifter jeg da ikke klærne deres. De får gå skitne til de legger seg. (Hvis ikke vi skal noe "fint", da.)

Å vaske håndklær etter 1 bruk synes jeg er helt fullstendig horribelt.

Her er vi også, muligens 5-6 maskiner. Jeg vasker ikke mer enn jeg må. Lillebror må ha nye klær hver dag, Snuppa må ofte ha. Jeg sorterer skittentøyet i fem kategorier. Kulørt, lys vask, undertøy og håndklær går hver uke, sengetøy går annenhver og ull går hver uke i ullsesongen.

Gammel 28-05-10, 08:14   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi er to voksne og to barn.
Vasker ihvertfall 10 maskiner i uka tenker jeg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:19   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, i snitt fem, kanskje.

Vi er to voksne og to barn. Har stor vaskemaskin.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:22   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men jeg vasker jo en maskin i uka med sengetøy pluss en med håndklær, deretter vasker jeg en med hvite klær, en med kluter og sånt som skal på nitti, et par med kulørt og en med klær med både hvitt og farge. Og tidvis en ekstra med ett eller annet.

Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:24   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, også er jeg sengetøysjuske, så det skiftes ikke på sengene en gang i uka her i huset.

Gammel 28-05-10, 08:44   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke. Noen dager flere enn en, andre dager (de fleste) ingen. Vi vasker langt fra hver dag. Tipper 4-6 i uka, avhengig av hvor mye sengetøy som vaskes den uka. Vasker sengetøy annenhver uke, tredjehver på ungenes senger. Håndklær brukes mange ganger. Vi har en sånn håndkleradiator, de kjennes nye ut når de har hengt der. Kjøkkenkluter og vaskekluter vaskes ofte, veldig ofte, men vi har mange. Klærne brukes til de er skitne, altså flere dager på rad, med unntak av det jeg og mannen har helt innerst og sokker og truser til alle. Ungene skitner seg ikke så mye til, og dessuten blir minsten skitten i barnehagen uansett, så jeg kan fint sende ham i en sandete bukse neste dag.

Det jeg derimot har litt problemer med, er hvor jeg skal oppbevare alle de klærne som stadig er i bruk men som jeg ikke vil ha i skapet. Det blir litt overfullt på ungenes knagger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:50   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Kan tenke meg jeg vasker mellom 3-5 maksiner i uka. FULLE maskiner.
Vi er seks stykker i familien.

De yngste er alltid kjempe møkkete etter barnehagen, men får ikke skifte om vi bare skal hjem og de skal være ute. Hadde alle brukt 2-3 skift hver dag kunne jeg blitt vaskehjelp på heltid.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ja, også er jeg sengetøysjuske, så det skiftes ikke på sengene en gang i uka her i huset.

Ikke her heller!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:48   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som gjør det, altså? Her er det i teorien en hver tredje uke, i praksis en gang i mnd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 11:07   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det noen som gjør det, altså? Her er det i teorien en hver tredje uke, i praksis en gang i mnd.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg vasker jo en maskin i uka med sengetøy pluss en med håndklær,

om man vasker en maskin i uka med sengetøy skifter man vel en gang i uka og?

ETA: så nå at sf hadde moderert seg til hver 14. dag. Jeg skifter ikke så ofte heller

Gammel 28-05-10, 11:16   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

ETA: så nå at sf hadde moderert seg til hver 14. dag. Jeg skifter ikke så ofte heller

Det er litt mer enn en maskin når jeg skifter, også er det litt overnattinger. Da blir det et par maskiner annenhver uke-ish.

Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 23:06   #20
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Ikke nødvendigvis.
Foredesengen en uke, og barnas neste uke. Slik gjør jeg det. = 5 senger med voksenstørrelse på trekkene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.