Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det ok å forsyne seg med f.eks mere kjøtt når en ikke har spist opp det en har?
Selvsagt! Spiller det noen rolle at en har mere kjøtt fra før av? 9 9,57%
Det er vel ok...selv om en helst bør spise opp det en har først. 15 15,96%
Slikt gjør man ikke. Absolutt dårlig bordskikk! 35 37,23%
Jeg bryr meg ikke om hvorvidt andre forsyner seg uten å ha spist opp eller ikke først. 31 32,98%
Dustepoll. "Get a life.." 4 4,26%
Deltakere: 94. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-10, 23:30   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bordskikk:forsyne seg med mere mat før man har spist opp?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Hva som er rikelig når det gjelder kjøtt er nok noe subjektivt. Vi var invitert til Taco hos noen venner, vi var 4 voksne og 5 barn under 6 år. Før maten kom på bordet snakket hun om at hun hadde stekt så mye kjøttdeig at de kom til å ha rester til lunsj dagen etter...de hadde stekt 450g kjøttdeig. I min verden er det nok til nesten vår familie...Vi spiste veldig lite den kvelden og dro hjem og spiste middag etterpå. Det ble ikkeno igjen til lunsjen deres forresten.

Hoho. Vi er to voksne en tenåringer og to unger og spiser 600g.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 00:02   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva som er rikelig når det gjelder kjøtt er nok noe subjektivt. Vi var invitert til Taco hos noen venner, vi var 4 voksne og 5 barn under 6 år. Før maten kom på bordet snakket hun om at hun hadde stekt så mye kjøttdeig at de kom til å ha rester til lunsj dagen etter...de hadde stekt 450g kjøttdeig. I min verden er det nok til nesten vår familie...Vi spiste veldig lite den kvelden og dro hjem og spiste middag etterpå. Det ble ikkeno igjen til lunsjen deres forresten.

Vi har også et sånt vennepar. Etter en stund har vi heldigvis lært. De er veldig ålreite og vi liker dem godt, men nå spiser vi før vi drar på middagsbesøk dit. Ellers blir vi veldig sultne.

Gammel 23-05-10, 01:58   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst?? Vi bruker 4-500 gram kjøttdeig til 2 voksne og 2 små, småspiste barn, og jeg er vektoperert.

Gammel 22-05-10, 23:30   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bordskikk: forsyne seg med mere mat før man har spist opp?

Vel jeg lærer ungene mine at man ikke hamstrer, så da gjelder det selvfølgelig andre og.

Gammel 22-05-10, 23:42   #5
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror nok også at denne karen kunne hatt godt av litt bedre manerer, men jeg vet ikke om jeg hadde kommet til å reagere på det selv dersom jeg hadde hatt rikelig med mat til alle uansett.

Gammel 22-05-10, 23:58   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dårlig bordskikk.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 00:03   #7
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det bryr jeg meg virkelig ikke noe om. Jeg legger nok ikke engang merke til det.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 00:30   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følger ikke med på hva andre spiser og sånn, men åpenlys grådighet/uhøflighet lar seg liksom ikke gjøre å ikke legge merke til?

Grådig.

Gammel 23-05-10, 00:50   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det virker grådig å forsyne seg med mer før man har spist opp det man har på tallerkenen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 01:43   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hender jeg forsyner meg med mer kjøtt eller mer brød mens jeg fortsatt har igjen kjøtt eller brød på tallerkendn, i ren vanvare. Det skjer typisk hvis jeg er oppslukt i diskusjon med sidemannen, eller hvis ungene distraherer meg og serveringsfatet blir sendt rundt. Min reaksjon på å gjøre slik (typisk "Oi! ), forteller meg at jeg synes det er en ganske udannet ting å gjøre, men jeg kan ikke huske å ha lagt merke til slikt hos andre noen gang.

Forsyne meg med mer kjøtt mens det fortsatt er grønnsaker og poteter på tallerkendn, eller omvendt, er helt kurrant, syns jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 07:55   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

De grådigste får mest?

Jeg tror ikke at jeg tenker over sånt, men så har jeg flere i familien med gribbe-tendenser og er kanskje miljøskadd.

Gammel 23-05-10, 08:57   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke tenkt så mye over det, men jeg har en mann som var veldig kjapp til å forsyne seg uten å tenke etter om jeg ville ha mer. Nå har jeg oppdratt han til å spørre om jeg vil ha mer først. Var vi på besøk var han alltid høflig, men hjemme hos oss var det visst ikke så nøye.

Gammel 23-05-10, 09:03   #13
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

"Noen" jeg kjenner kan godt finne på å forsyne seg med mere av kjøtt eller tilbehør mens vedkommende har mer igjen på tallerkenen, rett og slett fordi denne Noen har et litt tvangspreget forhold til antall biter potet per bit med kjøtt. For å nevne noe. Så for å få tallene til å gå opp, må det eventuell rettes opp med mer av det ene eller andre.
Men sånne tilfeller er jo litt zpezielle, da.
Jeg synes det er greit å forsyne seg med mer kjøtt selv om man har på tallerkenen, hvis fatet er på vei forbi deg og det er mer enn nok igjen til alle.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 09:14   #14
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns at alle rundt bordet skal forsyne seg før andrerunden setter i gang :sær: Selv lager jeg alltid for mye, hadde blitt svært flau om det ble tomt for noe før alle var forsynt. Men jeg reagerer ikke om noen tar en potet ekstra før de har spist opp poteten på tallerken.

Gammel 23-05-10, 08:57   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres ut som femåringen vår.
Vi jobber med det

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 09:27   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge alle hadde forsynt seg til første runde og StorMann hadde vært besjeden i forhold til sin første porsjon, så syns jeg det er ok å lesse på, gitt at det er nok mat. Mye bedre enn varianten med å ta masse uten å være sikker på at det er nok til alle. Hvis han ikke spiser opp er det DET som er problemet. Det er imidlertid bedre å vente til annen porsjon.

Folk er så forskjellige i matveien, det må være rom for individuelle tilpasninger. Jeg trives best med å spise bare en porsjon, hvis ikke har jeg vanskeligheter med å avslutte måltidet uten å overspise. Hvis man spiser lavkarbo har man kanskje behov for å lesse på med proteiner.

Kort sagt så synes jeg at man nesten kan gjøre hva man vil, så lenge man passer på at alle får det de vil ha.

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 23-05-10 kl 09:32.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:26   #17
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke at spørreundersøkelsen reflekterer den egentlige problemstillngen. Jeg har ikke problem med at noen tar mer kjøtt når de har kjøtt på tallerkenen, men jeg har problem med at noen tar den siste biten uten å 1) spørre om det er greit, 2) ha spist opp det de hadde. Ufint. Om det er barn eller voksen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 10:27   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen her i huset synes f.eks. ikke det er nødvendig å forsyne seg litt forsiktig av alt i første runde for å være sikker på at det er nok av alt til alle. Det er ikke for ingenting at jeg har blitt feltkokk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:01   #19
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke spesielt opptatt av skikk og bruk, og så lenge det blir nok til alle, er det ett fett hvordan folk forsyner seg av maten som står på bordet.

Gammel 24-05-10, 22:19   #20
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Å fylle på med en ekstra potet/saus/grønnsaker når man har spist opp dette, eller evt en kjøttbit når man har spist op kjøttet er greit, synes jeg. Men man trenger ikke ta mer av noe man allerede har igjen av.

Jepp. Det skal være balanse på tallerkenen. Å grabbe til seg det siste kjøttstykket når man knapt har begynt på det første synes jeg høres uhøflig og hensynsløst ut.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.