Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Utfordring til Veronal og vinekspertisen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-10, 12:20   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Utfordring til Veronal og vinekspertisen

Er det noe man kan si er en god Nytt-på-nytt vin også kanskje?
Jeg har fått sansen for trelitere siden jeg ikke drikker hele flasken - de holder seg litt lenger.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 12:28   #22
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Da kjøper du Fenocchio Barbera d'Alba av ferskest mulig årgang. Eller ihvertfall en vin laget på Barberadruen, og den smaker bedre jo yngre den drikkes. Og den bør serveres lett avkjølt.

Enig med Daffy, jeg pleier å gå for denne, det er 2 liter og ikke 3 da. Den passer veldig godt til pizza og Nytt på Nytt.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 12:33   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Daffy: 1998 Coppo Barbera d'Asti Pomorosso.

Her finner du smaksnotater (har ikke lagt inn våre, men du finner mange andre): http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=42033

Gammel 07-05-10, 14:52   #24
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Et tips hvis du skulle slumpe til å ha lyst på flaskevin en gang: Vakuumkork!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 15:14   #25
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det egentlig noen måte man kan vite hva slags vin man skal velge? Jeg har nada peiling på vin. Jeg vet at jeg liker den treliter'n med hjorten på. Og den lilla med gullskrift. Også liker jeg den italienske flasken med skrukork og et svarthvittbilde av en gammel mann.

Det må da gå an å si at jeg vil like sånn og sånn vin?

Jeg fikk hjelp til noen nye favoritter på polet en gang, da en ekspeditør kastet ett blikk på de to-tre flaskene jeg hadde i handlekurven, og pekte ut noen nye jeg burde prøve "dersom du liker den typen du har liggende der".

Så ja, gå på polet, og pek ut noen viner du liker, så kommer de gjerne med tips til flere i samme gate.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 17:18   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da er Veronal-Barberer'n innkjøpt. Så skal vi ha en test på den og se om den funker.

Tusen takk!

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 17:26   #27
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får legge ut smaksnotater i løpe av kvelden.

Gammel 07-05-10, 17:44   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Næh - det får bli imorgen. I kveld er det chai latte tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:28   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er forresten skrekkelig ufint å be gjester på besøk også vet man ikke om vinen man skal servere er god.

Jeg har ofret meg. Jeg tester den i dag.

Den skulle være bittelitt kjølig? For det er sånn jeg har den her und nuh og ...

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:32   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kan du vennligst anbefale en de faktisk har på polet, Veronal? :skuffet over at nærmeste pol som har den vinen er Svolvær, og det er Veldig Langt Unna:

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:32   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er jeg altså så inspirert.

Hva slags trelitere eller vin med skrukork () passer til:
-stekt svinekjøtt
-kylling
-biff med avocado og hvitløk
-laks
?
Må ikke være over tretten prosent engang - det holder at det passer sammen. Og gjerne er rødt.

Er det egne viner til litt svidd grillmat?

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 19:54   #32
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Kan du ikke bestille, FoF? Vi bestiller stort sett det meste vi kjøper med mindre vi tar oss bryet med å dra på polekspedisjoner?

Temperatur: Tja, starte på rundt 16 grader. Bedre at vinen er for kald enn for varm. Den varmes tidsnok i glasset og du kjenner fort om den blir bedre når den blir litt varmere eller ei.

Gammel 07-05-10, 19:59   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joda, jeg kan bestille, men husker jeg hva vinen heter når jeg kommer så langt?
Jeg skal prøve å notere ned, kanskje jeg husker det.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 20:13   #34
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Joda, jeg kan bestille, men husker jeg hva vinen heter når jeg kommer så langt?
Jeg skal prøve å notere ned, kanskje jeg husker det.

Er det ikke bare å bestille via nett med en gang da? Jeg mener det var det jeg gjorde, og så fikk jeg melding fra polet da jeg kunne komme og hente vinen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 20:21   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Du bestiller på nettsidene til Vinmonopolet og velger å hente vinen i butikk (da betaler du ikke frakt). (Hvis du ringer eller bestiller i butikken så slipper du 30 kr billigere unna ("internettgebyr").)

Gammel 07-05-10, 20:23   #36
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avent!

Gammel 07-05-10, 20:26   #37
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Se der ja - tretten og en halv prosent? Det er kvalitetsvin. Jeg kjøper en sånn en.

Fnis. Som å høre svigerfar. Han velger alltid den vinen med høyeste prosent når han vinner vinlotteriet på jobb.

Gammel 07-05-10, 21:31   #38
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Fnis. Som å høre svigerfar. Han velger alltid den vinen med høyeste prosent når han vinner vinlotteriet på jobb.

Det høres VELDIG kjent ut. Jeg gav svigermor en flaske ganske OK vin i bursdagsgave, og det han gjorde, var å snu flasken for å sjekke prosenten. Den var tilfeldigvis hele13,5%, så da var det tydeligvis kvalitetsvin.

Gammel 07-05-10, 22:17   #39
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 12-05-10, 19:22   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Hvordan var vinen, Smilefjes?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.