Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Touch-metoden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 18:49   #21
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Touch-metoden

Jeg bruker touch, og kan snakke med andre mens jeg skriver meg ferdig.

Gammel 29-03-10, 18:54   #22
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Lærte touch på ungdomsskolen og bruker det fortsatt ja.

Og jeg tror det er en av grunnene til at jeg misliker touch-skjermer så sterkt. Jeg liker å kjenne tastene i fingrene og er vant til å ikke måtte se på skjermen hele tiden når jeg skriver. Med touch-skjermer må man konsentrere seg og følge med på det man gjør absolutt hele tiden, tungvint! (Har en på jobben og det er ikke bare en gang jeg har hatt lyst til å hive hele dritten i veggen. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 18:54   #23
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte meg det som attenåring, da jeg fikk løfte om jobb hvis jeg kunne touchmetoden. Fikk låne kursboka hos ei nabokjerring, og dro pappa sin skrivemaskin fra kjellerkontoret hans og opp på loftsrommet mitt. Og der satt jeg og hamret.

Kan også skrive uten å se på tastaturet. Rasende fort. Det var jobben min i ni år å skrive av manuskripter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:08   #24
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker Touch. Hadde maskinskriving da jeg var utvekslingselev i USA for 20 år siden og har brukt det siden. Ligger på mellom 400 og 500 anslag i minuttet (Er det ikke anslag man teller? Eller er det ord?) og kan også godt skrive samtidig som jeg snakker med noen. Veldig praktisk.

Gammel 29-03-10, 19:09   #25
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næh, men jeg skriver fort uten å se på tastaturet uansett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:12   #26
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rå.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:20   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Og jeg hadde ikke engang maskinskriving valgfag (EDB, derimot!), men lærte meg det helt selv fra en lærebok. Veldig nyttig, siden jeg knapt gjør annet enn å hamre på tastaturet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:26   #28
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lærte touch i 9.klasse på eldgamle skrivemaskiner som man nesten knakk lillefingrene på.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:32   #29
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, gikk Handel & kontor på videregående og lærte det på grunnkurset der. Jeg bruker både touch på bokstav- og tall-tastaturet daglig i jobb og hjemme. Sistnevnte måtte jeg bare lære meg da jeg begynte i min første jobb i et regnskapsbyrå. Mye punching.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 19:39   #30
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan det samme som deg og hadde maskinskriving som valgfag i 1988.

Gammel 29-03-10, 20:08   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men skule ønske jeg kunne den. Nå skriver jeg med fire av fingrene på venstra hånd og fire på høyre. Bruker ikke lillefingrene, og er IKKE venner med tastaturet.

Gammel 29-03-10, 20:58   #32
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den lærte jeg i 1.kl. på vgs. Og den sitter spikret.

Gammel 29-03-10, 21:01   #33
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Yepp.. kan du den?

I 1985 lærte eg "touchmetoden" i Maskinskriving i 9. klasse. Det var mitt valfag, og vi lærte å skrive adresselappar til postpakkar og slike ting

Det som var VELDIG nyttig var touchmetoden. Vi skreiv på gamle skrivemaskiner (ikkje elektriske ein gang), og prinsippet går på at ein skal kunne bruke alle ti fingrane, og kvar finger har ansvar for nokre bestemte bokstavar. Ein skal kunne skrive utan å sjå på tastaturet.

Eg har greid å holde dette vedlike. Eg skriv mykje brev i jobben, og hamrar fort og gale med alle fingrane på tastaturet. Fleire av mine kollegaer har kommentert at eg er i stand til å snu meg mot dei når dei kjem i døra, men at fingrane mine held fram å skrive medan eg fullfører setningen.

Er touchmetoden heilt ut eller? Kva lærer folk nå, og kor lærer ein det? Er det fleire enn meg som praktiserer dette?

Og jeg har så å si identisk historie som deg! Fra start til slutt!

Gammel 29-03-10, 21:03   #34
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte touch metoden i eget fag maskinskrivning i 1.klasse på handelsskolen for 20 år siden. Veldig praktist og har aldri glemt det igjen. Sliter litt med q, z og w siden de skrives sjelden, men det har jeg ikke akkurat ofte bruk for når jeg skriver norsk.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:07   #35
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jada, lærte touchmetoden i datatimene på saksbehandlerlinjen på Oslo Handelsgymnasium i 1994. Veldig nyttig, man skriver veldig fort i blinde.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:08   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde også maskinskrivning som valgfag i 85 og lærte touch dengang. Hadde det også som eget fag på HK-linjen. Jeg ble rimelig flink. Siden dengang har det sittet bra i fingrene. Skriver fortsatt uten å se på tastaturet.

Gammel 29-03-10, 21:16   #37
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Touchmetoden er fin. Skriver med alle fingrene jeg også. Helt uten å se på tastene. Ser aldri på de. Kan gjerne sitte å se på en forelesning, mens jeg får skrevet ned alt uten å overhodet se på dataen. Merker til og med at jeg skriver feil tast uten å se på skjermen, og da retter jeg tilbake uten å se på skjermen.

Men fingrene mine hviler ikke på tastaturet mens jeg skriver. Håndbakene hviler på dataen, og det er kun når jeg ikke skriver at fingrene hviler på tastene.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 21:17   #38
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, lærte i 9. klasse. Skriver mye både på jobb og privat så jeg er veldig glad for at jeg kan det.

Gammel 29-03-10, 21:18   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte touchmetoden på handel- og kontor i 1. klasse på videregående. Det var sånn ca. det eneste jeg fikk med meg faglig sett det året, før jeg hoppet over på en annen videregåendevei. Jeg lå jevnt på karakteren 6 på maskinskrivingstestene, og var skikkelig grinete over at det ikke fantes høyere karakterer på skalaen siden jeg lå milevis foran den andre sekserkandidaten i klassen.

Gammel 29-03-10, 21:21   #40
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Men fingrene mine hviler ikke på tastaturet mens jeg skriver. Håndbakene hviler på dataen, og det er kun når jeg ikke skriver at fingrene hviler på tastene.

Jeg hviler også håndleddet på hvileområdet. Det er ganske upraktisk, siden MacBook Pro er dritvarm i akkurat det området. Etter litt skriving koker jeg i topplokket.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.