Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obamas helsereform vedtatt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-10, 13:50   #21
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.801
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Jeg syns virkelig dette er et skritt i riktig retning. Selv om situasjonen vi nå har i norske sykehus ikke nødvendigvis er et eksempel til etterlevelse. Som min mann sa en gang (han er økonom): Det er en fordel at de som styrer en virksomhet har kjennskap til hva virksomheten driver med. Og det virker ikke alltid som de som styrer sykehusene har skjønt at det de skal drive med er syke mennesker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:55   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men HVA er de redde for? Det jeg har hørt er at folk sier at reformen er urettferdig overfor dem som har jobbet og slitt for å ha råd til god helseforsikring, men hvordan?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Høyere skattere for å finansiere reformen?
Mindre valgfrihet?

Ja, det er det de snakker om. Nå skal de som har hatt råd til å betale for seg selv finansiere de som ikke har hatt råd gjennom skatten er det som diskuteres. Samt at helsetjenestene skal bli dårligere.

Jeg ser at mye kan bli bedre. F.eks. så håper jeg ikke at min venninne som kom til sykehuset en søndag med halsbrann og som bare ville ha hjelp med det for hun skulle ut og reise tidlig dagen etter ikke lenger kommer å få en hel dags undersøkelse med EKG, CT og et antall leger på besøk bare for at hun hadde vondt i brystet (der halsbrannen satt). Dette har jo forsåvidt med forsikringer å gjøre, sykehuset vil forsikre seg mot skadestand om det skulle være noe annet enn halsbrann og de vet at de får betalt på grunn av at hun hadde forsikringene i orden.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:58   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Jeg har også vært borti å bli sjekket altfor grundig på amerikanske sykehus fordi de visste det var penger å hente gjennom forsikringen. I tillegg til at de prøvde å skrive på en hel haug til på regningen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 14:02   #24
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Ja, jeg tror at min venninnen halsbrann kostet forsikringsselskapet et godt stykke over $ 10.000.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 14:25   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, jeg tror at min venninnen halsbrann kostet forsikringsselskapet et godt stykke over $ 10.000.

Jepp. Det amerikanske helsesystemet er jo veldig dyrt, det er ingen som bruker like mange penger pr innbygger som dem, samtidig som at ikke alle er dekket. Så de som er dekket de har et sinnsykt overforbruk av helsetjenester. Forferdelig ueffektivt så jeg skjønner ikke hvorfor mange av de vesteuropeiske helsesystemene dreier i retning av amerikanisering. Jeg skjønner det virkelig ikke.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 15:10   #26
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Wow.
Dette er et stort skritt innen amerikansk politikk, ja.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 16:03   #27
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Noen amerikanske venner av meg var veldig bekymret for den nye helsereformen, det kunne virke som de var redd for at helsetilbudet skulle bli veldig dårlig. Kanskje fordi de tror det vil bli mindre penger i systemet? Samtidig som de var veldig redd for dette, så lovpriser de norske forhold og var skuffet over at den nye reformen fremdeles ikke første til at far fikk noe barselpermisjon.

Jeg tror det egentlig bare bunner i en skepsis til sosialisme som høyresiden har nøret oppunder i mange år, med skrekkscenarioer ala Sovjet og Cuba.

Kanskje de bare har vært på legevakta i Storgata?

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 18:34   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Jeg har vært på legevakten i Storgata og vært fornøyd hver gang. Jeg regner med at du aldri har besøkt en legevakt i USA, det er temmelig likt. Man må vente der også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:46   #29
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har vært på legevakten i Storgata og vært fornøyd hver gang. Jeg regner med at du aldri har besøkt en legevakt i USA, det er temmelig likt. Man må vente der også.

Jeg har vært på legevakten i USA og det STINKER! Lange ventetider og dyrt. Det kostet meg 150 dollar og forsikringsselskapet 300 dollar for at en sykepleier kikket meg i nesen og sa at jeg hadde bihulebetennelse, når jeg hadde alle symptomer på influensa (i juni i fjor). At jeg ikke hadde s erter i bihulene og bøyde meg framover og ristet på hodet for å understreke at de ikke var litt vondt en gang hjalp ingenting. Jeg ble sendt hjem med antibiotika . I tillegg sendte de regningen både til meg og forsikringsselskapet og truet meg med inkasso da jeg ikke betalte, forsikringsselskapet måtte ringe dem TRE ganger før de ga seg på å kreve det forsinringselskapet hadde dekket. Jeg skal ikke på skitten igjen om det smeller.

Og det stemmer at forsikringen fordyrer tjnestene. Har snakket med mange her om det. Som forteller at de feks klipper alle som føder = ekstra kostnad. Ei venninne ble tilbudt paracet mot smerter. Hun spurte hva det ville koste. 40 dollar! Ei annen venninne fikk vortemiddel på forsikringen. Sånn standard greie som man smører på - 80 dollar! Fysioterapauttimenen som ble dekket av forsikringen kostet tre ganger så mye som de man kjøpte utenfor forsikringen. Osv, osv. Det er definitivt behov for en reform. Det folk protesterer mot er nok at de må være med å betale gildet over skatteseddelen, pluss at det er en del som velger å ikke ha forsikring, fordi de feks har nok penger til at de ikke treneger forsikring. En må huske at blant de millionenen uten forsikring er det ikke bare fattige, men også en del av de veldig rike som ikke ser poenget med forsikringen, men som nå må kjøpe en eller bli trukket 2,5% av inntekten.

Og selvfølgelig er det de som er redd for at tilbudet skal bli dårligere og ventelistene lengre når alle plutselig står i samme køen. Og sannsynligvis blir det slik også. For det er bare tull at de inne er ventelister her i USA, det er det, både for vanlig lege og spesialister. Og de blir annsynligvis ikke kortere av at flere får råd til å gå til leger og spesialister. Uten at det gjør reformen feil.

En annen bit er jo at vi i Norge betaler mye for vår helse- og sosialforsikrinh også, det merker vi veldig godt nå som vi bor her, men fremdeles er med i folketrygden. Det hadde definitvt vært rimeligere for oss og arbeidsgiver å ha en amerikansk forsikring, sånn helsemessig. Men så er det jo andre fordeler med Norsk folketrygden

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 19:57   #30
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.934
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Jeg er kjempeglad for at den gikk gjennom!

Angående motstanden mot reformen; et argument som ofte dukker opp, er at de som har helseforsikring, privat eller gjennom jobben, er redd for kvalitetsforringelse for sin egen helsetjeneste samt at de nå føler at de skal betale for alle andre. Ingen liker å miste goder.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:08   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

En annen bit er jo at vi i Norge betaler mye for vår helse- og sosialforsikrinh også, det merker vi veldig godt nå som vi bor her, men fremdeles er med i folketrygden. Det hadde definitvt vært rimeligere for oss og arbeidsgiver å ha en amerikansk forsikring, sånn helsemessig. Men så er det jo andre fordeler med Norsk folketrygden

Ja, nå betaler dere dobbelt opp på et vis. Jeg og min amerikanske venninne sammenliknet lønnslipper en gang. Vi tjener omtrent like mye, og vi betalte temmelig likt, og jeg kom i grunn bedre ut av det. Hennes forsikring dekket jo ikke absolutt alt, slik folketrygden gjør. Og det er jo ikke slik at amerikanere ikke betaler skatt, slik mange tror.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:55   #32
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, nå betaler dere dobbelt opp på et vis.

Jeg burde gå til årlig kontroll hos gyn og egentlig så kan jeg tenke meg å gå til min vanlige gynekolog i Norge i sommer, men om jeg går her så er det faktisk "gratis" ettersom alt betales av forsikringen.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:57   #33
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, nå betaler dere dobbelt opp på et vis. Jeg og min amerikanske venninne sammenliknet lønnslipper en gang. Vi tjener omtrent like mye, og vi betalte temmelig likt, og jeg kom i grunn bedre ut av det. Hennes forsikring dekket jo ikke absolutt alt, slik folketrygden gjør. Og det er jo ikke slik at amerikanere ikke betaler skatt, slik mange tror.

Vi betaler ikke akkurat dobbelt opp, for vi betaler jo ikke norsk skatt, bare norsk folketrygdavgift (og arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift), og skatten her er jo vesentlig lavere enn det vi måtte ut med hjemme i Norge, så totalt sett kommer vi bedre ut av det enn hjemme i Norge. Vesentlig bedre, faktisk. Men ja, amerikanere betaler også skatt selv om den er lavere, og får vel egentlig mindre igjen for den enn det vi gjør i Norge - vel å merke om man har behov for de tjenestene som skatten går til å dekke.

Men det som er sant, er at den norske folketrygden er den beste forsikringen man kan ha, og det er jo derfor vi har beholdt den. Men rimeligere, det er den ikke. Med tanke på hva vi betaler, og hva vi får igjen, så er det dårlig butikk. Vi betaler vesentlig mer nå enn hva den dyreste helseforsikringen her hadde kostet oss. Det er en grunn til at det er veldig få expats som forblir medlem i folketrygden mens de bor ute - det er dyrt både for dem og for norsk arbeidsgiver.

Forsikringsdama jeg snakket med da jeg sloss mot reningen fra ER sa at det var ganske vanlig med egenandel på 6000 dollar +, og det er ganske store summer, for en familie med amerikanske gjennomsnittsinntekt (jeg lærte i går at mange piloter feks ikke tjener mer enn 16-20 000 dollar i året, og jeg som trodde det var et høystatusyrke ). Men når man så hører at et sykehusopphold uten forsikring fort kan beløpe seg til 100 000 dollar, så innser man jo at de 6000 er en fis i havet.

Vi begynte forresten å se M. More sin "Capitalism: A Love Story" i går, og det var ganske interessant. En del interessante refleksjoner rundt amerikansk kapitalisme, gitt.

http://www.imdb.com/title/tt1232207/

Anyway, jeg tror også at en av grunnen til at amerikanere er skeptisk til reformen er at når noe først er vedtatt, så kan det fort utvides. Nå er det snakk om offentlig helseforsikring til de med liten og ingen inntekt, alle andre skal kunne (eller rettere sagt må) kjøpe privat forsikring. Men når først systemet er der, så er det lett å få det utvidet. Feks bomringer, som først ble anlagt med bombenger en vei, i begrensede perioder av døgnet. Når bomringen først er på plass så er som regen en smal sak å få det endret til å gjelde begge veier, hele døgnet. Og det er vel kanskje der frykten hos mange er, at det private systemet skal erstattes av et offentlig, som ikke gir valgfrihet. Folk er jo skapt slikt at de fleste tenker Better the devil you know, og at forandring ikke nødvendigvis fryder.

Jeg kjenner flere amerikanere som er misunnelig på norsk helsesystem, men som fremdeles er livredd for denne reformen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:00   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Vi betaler norsk skatt. Men det er en annen historie.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:08   #35
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vi betaler norsk skatt. Men det er en annen historie.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Din mann burde ha snakket med skatteadvokaten min manns firma bruker .

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:16   #36
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Supert!
Ikke overrasket over massiv motstand, da. "Wellfare" har vel alltid vært en skjellsord i USA, så vidt jeg vet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:21   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg regner med at mange amerikanere som er i mot helsereformen er det på saklig grunnlag, men hva er det egentlig motargumentene går ut på?

Tja, det er jo sikkert høye(re) skatter de er redd for - det er jo klart at det ikke blir billig.

Men for oss som har et helsevesen for alle så er jo dette et selvsagt gode og vi greier nok ikke helt så sette oss inn i at man kan være mot dette.

Hørte en eller annen si at nå kunne de like godt bli en sosialiststat på linje med Sverige! (altså en av motstanderne)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:27   #38
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, det er det de snakker om. Nå skal de som har hatt råd til å betale for seg selv finansiere de som ikke har hatt råd gjennom skatten er det som diskuteres. Samt at helsetjenestene skal bli dårligere.

Jeg ser at mye kan bli bedre. F.eks. så håper jeg ikke at min venninne som kom til sykehuset en søndag med halsbrann og som bare ville ha hjelp med det for hun skulle ut og reise tidlig dagen etter ikke lenger kommer å få en hel dags undersøkelse med EKG, CT og et antall leger på besøk bare for at hun hadde vondt i brystet (der halsbrannen satt). Dette har jo forsåvidt med forsikringer å gjøre, sykehuset vil forsikre seg mot skadestand om det skulle være noe annet enn halsbrann og de vet at de får betalt på grunn av at hun hadde forsikringene i orden.

Sånn overbehandling har jeg også vært ute for, som forsikringspasient på reiseforsikring. Dvs behandling fikk jeg ikke men x antall konsultasjoner, røntgen osv uten å komme av flekken. Det er vel en fin måte å melke penger ut av forsikringen på. Klart når staten skal betale for dette må en kanskje tenke litt annerledes, ikke få mest mulig ut av hver pasient, men faktisk behandle pasienter effektivt sånn at de rekker å behandle alle.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 22:04   #39
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.440
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Din mann burde ha snakket med skatteadvokaten min manns firma bruker .

Selvangivelsen gjøres av PricewaterhouseCoopers USA og Norge og jeg gjetter at de vet hva de snakker om, men gi meg gjerne kontaktinfo så skal jeg snakke med mannen!

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 22:30   #40
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Selvangivelsen gjøres av PricewaterhouseCoopers USA og Norge og jeg gjetter at de vet hva de snakker om, men gi meg gjerne kontaktinfo så skal jeg snakke med mannen!

Jeg husker jo vi har diskutert dette før, og jeg synes det er rart at de gir så forskjellige svar som de gir (mannen bruker dog et annet, velrenomert firma. Som jeg for alt i verden ikke husker navnet på i farten). Kollegaen til mannen min gjorde jo akkurat det samme som oss, og det har vært null problemer å være skattemessig bosatt i Norge og jobbe her. Vi får ta den diskusjonen over en middag når vi skal til Florida og Harry Potter-land til høsten

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no