Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalinger til jente på fire og et halvt!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 20:48   #21
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalinger til jente på fire og et halvt!

Leseløve-serien er populær her i huset, vi har en del av de.

Mamma Mø og Pulverheksa slo tidlig ann her i huset også. Katten Findus også. De er geniale.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 23:50   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kommet et stykke i Den lille prinsen - den er nok litt for komplisert, og vi mistenker at en av grunnene til at han vil lese videre, er at han håper at han snart vil forstå hva den handler om.

Ellers så blir det mye gammelt her i huset, av både Vestly (Åtte små, to store og en lastebil for tiden; Knerten-bøkene er også populære) og Egner (Kardemomme by er en storfavoritt, særlig etter at vi så den i teateret i julen). Og alle Ruffen-bøkene, da. (Dere har de to nyeste også, som kom i fjor og i forfjor? De er veldig fine de også. )

Gammel 23-01-07, 23:52   #23
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gubben og Katten? Eller er det for yngre unger? Min fireåring elsker iallfall de bøkene nå.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 00:13   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lest alle Knerten-bøkene og skal begynne med Ole Aleksander nå. Lotta-bøkene har vi også lest. Frøkna koser seg også fortsatt med de mer avanserte billedbøkene, som Gubben og Katten og Serafin-bøkene. Også har en favoritt fra min barndom kommet i nytrykk: Disneyland-serien (egentlig tre bøker, men jeg fant bare den ene på Bokkilden).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 00:16   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Gubben og Katten? Eller er det for yngre unger?

Absolutt ikke. De er kategorisert 3–9 år. Jeg ville sagt at bøkene var midt i blinken for 3/4–6 år. Det er mye tekst og veldig avanserte bilder.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 08:16   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser Ole Aleksander for tiden, og de er veldig fine for den alderen. Gubben og Katten er populære, og fortsatt leser vi av og til Kari Grossmann "Barnehageboka mi" og "Au, det gjør vondt", de er veldig fin illustrert i likhet med øvrige Kari Grossmann-bøker. Pulverheksa slo an hos Vesla, men jeg syns de var litt kjedelige. Albert Åberg har vi også lest en del av, selv om noen av dem er litt skumle.

Vi leser mye om Lotta og Bakkebygrenda som flere nevner. Jeg vil også slå et slag for "Tom og Andersen" av Margaret Skjelbred, de er skrevet på rim, men de funker godt. Karsten og Petra er også populært.

Jeg lurte litt på å introdusere noen Elsa Beskow-bøker når Ole Aleksander er lest ut. Jeg var glad i dem da jeg var liten, og det blir spennende å se om de har stått seg. Jeg tenker også litt på de gamle bøkene fra Damms Barnebibliotek, "Flette Mette" og "Huldra kommer til byen" osv. Tenkte jeg skulle lese gjennom dem selv først og vurdere om Vesla er stor nok. Lurer litt på Ole Lund Kierkegaard også, men det er mulig det er litt tidlig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 08:31   #27
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemte Mumitroll-bøkene! De ordentlige, ikke de nye kopiene.

"Hvordan gikk det", og "Hvem skal trøste knøttet".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 08:51   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Absolutt ikke. De er kategorisert 3–9 år. Jeg ville sagt at bøkene var midt i blinken for 3/4–6 år. Det er mye tekst og veldig avanserte bilder.

Tror nok ikke det er så mange 9-åringer som leser dem, men de passer veldig fint for 3-6 år Vi har også en Gubben og Katten-bok (Gubben og Katten og nissemaskinen) som er mye tykkere og med mer tekst og mindre bilder enn i de store billedbøkene.

Jeg anbefaler "Alle sammen" av Anna Clara Tidholm (1993), hvis dere ikke har lest den. Den har vært veldig populær hos de tre yngste guttene mine.
Her fant jeg en tilfeldig omtale, der det ihvertfall står hva den handler om.
Jeg syns det er en veldig god bok, som viser hvor forskjellige barn (og mennesker generelt) er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 09:25   #29
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Karsten og Petra-bøkene er stadig populære hos oss.
Gummi-Tarzan er lest med stort hell.

Dessuten elsker hun alle slags Disney-bøker. Og jeg blir lei etter en halv gjennomlesning. Så det anbefaler jeg vel egentlig ikke...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 10:36   #30
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er mine tips:

- "Tigli" - handler om en jente som har hår av sukkerspinn m.m. Veldig fengende er min erfaring.(både privat og i barnehagen der jeg arbeider)
- "Prompehunden Walter" Er hun opptatt av slike ting som de fleste barn så kan nok denne vekke begeistring. Bestselger i Usa og Canada, har nettop kommet på norsk.
- "Det røde eplet" Jepp, den fra vår barndom. Husker denne boken veldig godt fra jeg gikk i barnehagen selv... Litt spennende fortelling, men "snill" og traust.
- Bøkene om "Karsten og Petra"
- Bøkene om "Løveungen og Kaninen"
-Pop up bøkene: "Askepott" og " Alice i eventyrland" Flotte og spesielle bøker som barna blir imponert av! Men bør leses sammen med voksen,da pop up figurene ikke tåler for mye herjing....

Lykke til !

Sist redigert av Carpe Diem : 24-01-07 kl 11:07.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-07, 10:59   #31
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Bøkene om krokodillen Johannes Jensen er også bra.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:05   #32
Mango
Fullverdig medlem

Mango sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lille Gruffalo av Julia Donaldson er morsom.

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:25   #33
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nå har jeg bestilt bøker for over 500 kroner her.

Gammel 27-01-07, 23:28   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Bøkene om krokodillen Johannes Jensen er også bra.

Er det flere? Jeg har bare lest Johannes Jensen føler seg annerledes. Den er bra.

Mange gode forslag her. Jeg vil i tillegg foreslå Ole Lund Kierkegaard. Jeg elsket Vesle Virgil da jeg var liten og leser ofte disse bøkene for elevene mine. Ser noen her foreslår Roald Dahl. Etter min mening er de fleste bøkene hans (som forøvrig er fantastiske!) for kompliserte for en fireåring. SVK leser vi for øyeblikket i 2. klasse, og det er flere som ikke henger helt med. Han skriver fantastisk, men har et språk som passer best for barn som iallefall er fylt 6-7 år vil jeg si. Mulig yngre også kan ha glede av det.

Anne Cath Vestly elsket jeg som barn, men jeg tror Aslak Sira Myhre har rett i at mange av disse bøkene er utgått på dato, de fenger ikke dagens generasjon like godt. Dagens barn har helt andre referanserammer. Jeg har lest lite Vestly for jentungen min, men det er mulig hun hadde likt det bedre enn jeg tror.

Erlend Loes barnebøker er også morsomme!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:33   #35
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Anne Cath Vestly elsket jeg som barn, men jeg tror Aslak Sira Myhre har rett i at mange av disse bøkene er utgått på dato, de fenger ikke dagens generasjon like godt. Dagens barn har helt andre referanserammer. Jeg har lest lite Vestly for jentungen min, men det er mulig hun hadde likt det bedre enn jeg tror.

!

Prøvde å lese Anne C Vs Guro for eldstejenta her. Jeg slet med å forklare hva det betydde når moren leide et værelse, og at bestyrerinnen ble sinna hvis barn løp i gangen. Mammaen gikk også rundt og søkte seg jobb som tjenestepike, men de brukte et annet ord som jeg ikke kommer på nå.
Jenta mi forstod heller ikke hvorfor det var så vanskelig å telefonere. "Mamma,- hadde ho glemt mobilen?"

Du har helt rett,- barn har helt andre referanserammer.

Gammel 27-01-07, 23:34   #36
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Du har fått mange fine tips her! En favoritt hos oss er popup-bøkene fra Filiokus forlag. De bør leses sammen med voksne (minstemann på tre er i hvert fall for liten til å klare å la være å plukke så mye), men det er jo bare stas.

Akkurat nå holder vi på med Charlie og sjokoladefabrikken. Den er kjempefin med ganske korte kapitler slik at også minstemann orker å følge med. Storesnuppa på fem elsker den og sitter med trillrunde øyne og lytter. Vi leser ett eller to kapitler hver kveld, det er passe.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:37   #37
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Er det flere? Jeg har bare lest Johannes Jensen føler seg annerledes. Den er bra.

Snuppa er veldig glad i Johannes Jensen og kjærligheten. Den var månedens bok i bokklubbens barn for et halvt år siden ca.

Vi var veldig glad i Ugler i mosen da det gikk på BarneTv, men boka imponerte ikke mor i alle fall ...

Gammel 27-01-07, 23:38   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøkene om Ruffen er også blant mine favoritter, men det er nesten med sorg jeg må innrømme at jentungen ikke liker dem. Derimot fenger Albert Åberg veldig.

Gammel 27-01-07, 23:38   #39
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener å huske at Teskjekjerringa som ble nevnt tidligere her var veldig morsom eller fin å høre for meg og lillesøsteren min, vi kan ha vært 4 og 7 år. Jeg ble lei av å høre farfar lese den for oss, mens søsteren min holdt ut gang etter gang...

Ellers liker jenta mi på 3,5 Johannes Jensen. Vi har en om at Johannes Jensen er alene og får seg kjæreste (Frida), får ikke sjekket akkurat nå hva tittelen er, men den fenger.

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 23:43   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Åh! Se hva jeg fant! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...1594651&rom=MP Andre som husker den? Jeg ELSKET den!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.