|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerLukas-Kasha, hans to første liv av Lloyd Alexander. Jeg var en del eldre da jeg leste denne, men ser den er anbefalt fra 8 år.
![]() |
#23 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerEr det noen som kjenner til bøkene til Cornelia Funke? Jeg har hørt at de skal være bra, men ikke lest noen selv. På Bokkilden ser jeg at bøkene er kategorisert for barn mellom 10 og 12, men jeg vet altså ikke hvor "riktig" den angivelsen er.
![]() |
#24 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerSønnen min på 10 har akkurat lest "Landet under isen". Han slukte den, og mente den var kjempebra (selv om det er første bok han noen gang har lest på nynorsk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerKatrionaserien til Lene Kaaberbøl får du på begge målformer: |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringer
Og så Jim Knapp og Lukas Lokomotivfører og Jim Knapp og de ville 13 av samme forfatter! Jeg mener å huske jeg likte dem enda bedre en Momo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
flisespikker
|
Jeg fant ut at hun har skrevet for flere aldersgrupper. De mest kjente, som jeg så på først, er anbefalt fra 10 år, men hun har også noen som det står 6-9 år på hos Bokkilden - Monsterhistorier og Dyrefortellinger, i alle fall. (Og hos tyske Amazon fant jeg noen om "Gespänsterjäger" (Spøkelsesjegerne), med anbefalt alder 8-9 år, som jeg straks bestilte til Poden, men de ser ikke ut til å være oversatt til norsk.)
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 02-02-10 kl 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
flisespikker
|
Boken (bøkene?) om Jim Knapp har Poden fått lest høyt på skolen, og det var visst morsomt.
![]() |
#31 |
Passiv
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerCornelia Funke ville jeg ventet med til i tiårsalderen, men bøkene om Lyra burde kanskje gå bra? (det gyldne kompasset, den skarpeste kniven, en kikkert av rav). |
![]() |
![]() |
#32 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerDet gyldne kompasset tror jeg jeg ville ventet med enda minst et år eller to.
![]() |
#34 |
flisespikker
|
Hvilke bøker av Cornelia Funke har du lest? Jeg er litt spent, jeg har bare lest om henne, ikke noe av henne.
![]() |
#35 |
Viser tenner
|
Det er jeg enig i. Tiåringen la den bort fordi den var for skummel.
![]() |
#36 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerJeg fant i alle fall én Funke-bok oversatt til norsk på biblioteket av dem som er anbefalt for aldersgruppen 6-9, nemlig Ridderhistorier.
![]() |
#37 |
Passiv
|
Jeg har lest trilogien (inkheart, inkblood, inkdeath). Det er strålende bøker, men mørke. Jeg leste bok 1 for lenge siden, og fikk tak i de to siste i sommer. |
![]() |
![]() |
#38 |
kamerat
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerÅ, jeg elsket Alexandria-bøkene så veldig.
![]() |
#39 |
Passiv
|
![]() Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringerJeg brukte Alexandriabøkene i særoppgaven i norsk på vgs. sammen med "brave new world", 1984 og Kallocain (av Karin Boye - god bok). Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg fikk lov til å ta med annet enn norske bøker. |
![]() |
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Kanskje jeg skulle skaffe meg dem på tysk.
![]() |
|
|