Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-10, 22:40   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger anbefaling på eventyr/"fantasy" for 7-åringer

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Min eldste, ett år eldre, har nettopp slukt Spiderwick krønikene. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest dem selv, så jeg vet ikke hvor skumle de er.

:googler:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:40   #22
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Lukas-Kasha, hans to første liv av Lloyd Alexander. Jeg var en del eldre da jeg leste denne, men ser den er anbefalt fra 8 år.

Gammel 02-02-10, 22:43   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som kjenner til bøkene til Cornelia Funke? Jeg har hørt at de skal være bra, men ikke lest noen selv. På Bokkilden ser jeg at bøkene er kategorisert for barn mellom 10 og 12, men jeg vet altså ikke hvor "riktig" den angivelsen er.

Gammel 02-02-10, 22:44   #24
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min på 10 har akkurat lest "Landet under isen". Han slukte den, og mente den var kjempebra (selv om det er første bok han noen gang har lest på nynorsk).
http://www.samlaget.no/item.cfm?id=14713

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:46   #25
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Katrionaserien til Lene Kaaberbøl får du på begge målformer:
http://www.samlaget.no/serie.cfm?id=288
Lånes mye ut på bibliotek rundt om, og er visst gode

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:50   #26
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at Cornelia Funke er litt tung. Jeg har ikke helt vurdert dem til snart 9-åringen min ennå. Kanskje sommerferielesing.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:52   #27
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Momo, eller kampen om tiden av Michael Ende.
Det er en stund siden jeg leste den sist, men jeg tror den kan passe for en 7-åring.

Og så Jim Knapp og Lukas Lokomotivfører og Jim Knapp og de ville 13 av samme forfatter! Jeg mener å huske jeg likte dem enda bedre en Momo.

(Skjønt, jeg husker ikke handlingen så godt, annet enn at det ble påstått at ost er bedervet melk og at jeg nektet å spise det på månedsvis etterpå. )

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:56   #28
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Eldsten min er glad i fantasy. For tiden leser han Artemis Fowl, og synes de er kjempespennende.
I klassen hans har de også lest Jim Knapp.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:57   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg tror at Cornelia Funke er litt tung. Jeg har ikke helt vurdert dem til snart 9-åringen min ennå. Kanskje sommerferielesing.

Jeg fant ut at hun har skrevet for flere aldersgrupper. De mest kjente, som jeg så på først, er anbefalt fra 10 år, men hun har også noen som det står 6-9 år på hos Bokkilden - Monsterhistorier og Dyrefortellinger, i alle fall. (Og hos tyske Amazon fant jeg noen om "Gespänsterjäger" (Spøkelsesjegerne), med anbefalt alder 8-9 år, som jeg straks bestilte til Poden, men de ser ikke ut til å være oversatt til norsk.)

Sist redigert av Skilpadda : 02-02-10 kl 23:02.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 22:58   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Og så Jim Knapp og Lukas Lokomotivfører og Jim Knapp og de ville 13 av samme forfatter! Jeg mener å huske jeg likte dem enda bedre en Momo.

Boken (bøkene?) om Jim Knapp har Poden fått lest høyt på skolen, og det var visst morsomt. Har ikke lest dem selv, så jeg vet ikke hvordan de ligger på eventyr---drama-aksen.

Gammel 02-02-10, 22:59   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Cornelia Funke ville jeg ventet med til i tiårsalderen, men bøkene om Lyra burde kanskje gå bra? (det gyldne kompasset, den skarpeste kniven, en kikkert av rav).

Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:01   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det gyldne kompasset tror jeg jeg ville ventet med enda minst et år eller to.

Gammel 02-02-10, 23:06   #33
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Heksene av Roald Dahl er fantastisk!

Gammel 02-02-10, 23:06   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Cornelia Funke ville jeg ventet med til i tiårsalderen, men bøkene om Lyra burde kanskje gå bra? (det gyldne kompasset, den skarpeste kniven, en kikkert av rav).

Hvilke bøker av Cornelia Funke har du lest? Jeg er litt spent, jeg har bare lest om henne, ikke noe av henne.

Gammel 02-02-10, 23:07   #35
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det gyldne kompasset tror jeg jeg ville ventet med enda minst et år eller to.

Det er jeg enig i. Tiåringen la den bort fordi den var for skummel.

Gammel 02-02-10, 23:09   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg fant i alle fall én Funke-bok oversatt til norsk på biblioteket av dem som er anbefalt for aldersgruppen 6-9, nemlig Ridderhistorier.

Gammel 02-02-10, 23:12   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvilke bøker av Cornelia Funke har du lest? Jeg er litt spent, jeg har bare lest om henne, ikke noe av henne.

Jeg har lest trilogien (inkheart, inkblood, inkdeath). Det er strålende bøker, men mørke. Jeg leste bok 1 for lenge siden, og fikk tak i de to siste i sommer.

Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:12   #38
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jeg elsket Alexandria-bøkene så veldig. Tør nesten ikke lese dem igjen.

Vi skal til Island til sommeren, så jeg tenkte jeg skulle fore opp ungene på Røvet av vikinger m.fl. Tålte de Voldemort, tåler de vel Tir og Reims prøvelser også?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:15   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg brukte Alexandriabøkene i særoppgaven i norsk på vgs. sammen med "brave new world", 1984 og Kallocain (av Karin Boye - god bok). Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg fikk lov til å ta med annet enn norske bøker.

Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 23:16   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg har lest trilogien (inkheart, inkblood, inkdeath). Det er strålende bøker, men mørke. Jeg leste bok 1 for lenge siden, og fikk tak i de to siste i sommer.

Kanskje jeg skulle skaffe meg dem på tysk.

Hun har jo tydeligvis skrevet masse bøker, fant jeg ut nå, men bare noen få er oversatt til norsk. Men åpenbart noen få av dem for yngre barn også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.