Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når definerer du mat som søppel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-01-07, 22:49   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når definerer du mat som søppel?

Jeg er inne i en litt selvreflekterende fase, kjenner jeg - og de siste dagene har jeg vært på studiesamling,
hvor bl.a teamet diskurser er blitt tatt opp...

Med diskurs menes her hva du gjør/sier/mener som en gitt sannhet, uten at du egentlig har tenkt over det - eller egentlig kan begrunne det annet enn at "slik gjør vi det-/gjør vi det ikke her..." Det er nødvendigvis ikke noe galt i diskurser - det interessante ligger i å reflektere litt rundt dem, hvorfor har vi disse diskursene, hva gjør de med oss?

Nok om det... Altså - med tanke på dette er jeg litt selvreflekterende for tiden - og tok meg selv i en slik diskurs...

Storebror hadde nettopp spist kveldsmat. Han var lagt for natta - jeg hadde ryddet bort etter kveldsmåltidet. Blant annet hadde jeg kastet en halvspist brødskive som lå igjen på tallerkenen.

Søplekassa var rein - søppelposen var rein - det var kun den halvspiste skiva som lå i posen.

Det går fem minutter - så hører jeg fra overetasjen:

"Mamma! Jeg glemte å spise opp skiva mi - jeg er mer sulten. Kan jeg få den nå, vær så snill?"

Min umiddelbare respons var da å lage ny skive til guttungen. Den halvspiste - som jeg kasta for fem minutter siden, i den rene søppelposen - var definert som søppel. Det bød meg i mot å skulle plukke den opp og gi til ungen min.

Jeg må flire litt av meg selv... Hvor "uren" var egentlig den brødskiva blitt av å ha ligget i fem minutter i en ren søppelpose?

For meg var det skvett umulig å plukke opp den skiva og gi til ungen min... Jeg valgte å gi ham en ny skive i stedet. Ergo brukte jeg også ekstra med brød, pålegg etc... (Ikke at jeg ikke unner ungen min det, altså...)

Så - hvordan ville du gjort det?`

Ville du plukket skiva - som hadde ligget i fem minutter i en rein søppelpose - og gitt til barnet ditt, eller ville du gitt barnet en ny skive?

Hvordan begrunner du valget ditt?

Sist redigert av Inagh : 17-01-07 kl 23:03.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.