Når definerer du mat som søppel?
Jeg er inne i en litt selvreflekterende fase, kjenner jeg - og de siste dagene har jeg vært på studiesamling,
hvor bl.a teamet diskurser er blitt tatt opp...
Med diskurs menes her hva du gjør/sier/mener som en gitt sannhet, uten at du egentlig har tenkt over det - eller egentlig kan begrunne det annet enn at "slik gjør vi det-/gjør vi det ikke her..." Det er nødvendigvis ikke noe galt i diskurser - det interessante ligger i å reflektere litt rundt dem, hvorfor har vi disse diskursene, hva gjør de med oss?
Nok om det... Altså - med tanke på dette er jeg litt selvreflekterende for tiden - og tok meg selv i en slik diskurs...
Storebror hadde nettopp spist kveldsmat. Han var lagt for natta - jeg hadde ryddet bort etter kveldsmåltidet. Blant annet hadde jeg kastet en halvspist brødskive som lå igjen på tallerkenen.
Søplekassa var rein - søppelposen var rein - det var kun den halvspiste skiva som lå i posen.
Det går fem minutter - så hører jeg fra overetasjen:
"Mamma! Jeg glemte å spise opp skiva mi - jeg er mer sulten. Kan jeg få den nå, vær så snill?"
Min umiddelbare respons var da å lage ny skive til guttungen. Den halvspiste - som jeg kasta for fem minutter siden, i den rene søppelposen - var definert som søppel. Det bød meg i mot å skulle plukke den opp og gi til ungen min.
Jeg må flire litt av meg selv... Hvor "uren" var egentlig den brødskiva blitt av å ha ligget i fem minutter i en ren søppelpose?
For meg var det skvett umulig å plukke opp den skiva og gi til ungen min... Jeg valgte å gi ham en ny skive i stedet. Ergo brukte jeg også ekstra med brød, pålegg etc... (Ikke at jeg ikke unner ungen min det, altså...)
Så - hvordan ville du gjort det?`
Ville du plukket skiva - som hadde ligget i fem minutter i en rein søppelpose - og gitt til barnet ditt, eller ville du gitt barnet en ny skive?
Hvordan begrunner du valget ditt?
Sist redigert av Inagh : 17-01-07 kl 23:03.
|