Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det FOR kaldt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 11:21   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det FOR kaldt?

Barna i glitterbarnets barnehage var ute i går, men vet ikke om det bare var de over 3 år. Jeg vet ikke hvor lenge de var ute heller. Jeg syns man ikke skal se seg helt blind på temperatur, men også tenke på luftfuktighet og vind, det kan ha enormt mye å si.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:22   #22
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Skavlan sier også. "Men det er også viktig å ikke se seg blind på gradestokken."

(Det hadde ikke blitt mye gøy å gå i barnehagen på vinteren hos oss hvis de skulle sett seg blind på gradestokken og holdt ungene inne under minus 10.)

Viktig presisering ja. Det er forskjell på ti minus og ti minus, for å seie det sånn. I barnehagen her er det heilt overkommeleg, i "nabobarnehagen" (som ligg ganske nær ei stor elv) er det nesten tortur, etter mine begrep. I tillegg til at ein må ta hensyn til event. vind, som det er sagt tidlegare.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:27   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde 2-åringene ute en liten tur i går morges - da var det vindstille og minus 14-16. Ettåringene og 2-åring med astma holdt vi inne. Idag er det enda kaldere, så de vurderte å holde de inne i dag, men jeg vet ikke hva det ble for jeg har fri.
Alle på storbarn var ute en tur etter lunsj, da var det blirr litt kaldere.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:31   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuttan, her.

Ungane bør vel ikkje sove ute heller når det er -10 og under. Eg syns å huske fra ein anna barnehage eg jobba i so riungte me helsestasjonen, og da var beskjeden at etter -10 skulle ungane vere inne, hvertfall dei minste. Og dei med luftveissjukdommar td astma.

Det er ikke så mange barnehager som har mulighet for innesoving for samtlige barn, er det? Vi kan ikke det pga brannforskkrifter. Pausene avvikles jo i sovetiden også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:50   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jobber på småbarn ig vi har vært ute når det har vært 18 minus. I dag var vi inne for det var 23 minus. Flere av foreldrene vil ikke at barna skal være ute når det er over ti minus. Mens andre vil vi skal være ute uansett.
Poden som går på storebarn i en utebarnehage hadde også holdt seg inne i dag, eller de gikk 300 m til idrettshallen og var der. Jeg synes det var helt greit.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 17:25   #26
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I barnehagen vår har de vært inne de to siste dagene. Vi har hatt ca.-20.
Jeg syns det er greit at de er inne, men det hadde også vært greit om de hadde vært ute en liten tur.
De minste ligger inne, det er muligens ikke helt etter forskriftene, men jeg kjenner at jeg er ikke så bekymret for det. Jeg burde muligens være det.

Det er sjeldent at jeg legger meg borti det barnehagen gjør. De er som regel ganske fornuftige.

Gammel 06-01-10, 17:32   #27
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Når er det FOR kaldt?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg kan skjønne at barn under ett år og at barn med astma skal holde seg inne, men de resterende? Neh.

Enig.

Er ikke fornøyd med utetiden på småbasen vår. Minstemor har halvplass og det er sjeldent at hun har vært ute når jeg henter henne.

Gammel 06-01-10, 17:49   #28
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har minsten vært inne hele dagen, temperaturen har vært over -25 hele dagen omtrent. I går var det litt mildere, rundt -18-20 tenker jeg, da hadde de vært ute litt. Helt greit for meg, han er unasett stor nok til å si ifra.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 21:16   #29
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Se ann været ja, -10 med vind kan være farligere enn - 20 og helt vindstille så bruk fornuften her, i barnehager så vet jeg at ved -10 går det en grense men som sagt man må bruke fornuften og riktig klær kos dere i vinter.

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 21:25   #30
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

I dag var det -18 grader hos oss og de fleste av 110 barn var inne. På min avdeling fikk de som vill bli med meg ut. 3 barn ville det, og vi hadde fin lek i 45 minutter ute. De var kledd godt, slik at bare øynene vistes under lua. Jeg sjekket jevnlig med dem om de frøs/var kalde noen plasser, og passet på at kinnene/nese ikke ble for kald.

Gammel 06-01-10, 23:13   #31
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Hos oss var de største ute en tur i går, da det var rundt -16. Etter ca 45 minutter var de kalde og ville inn, og det fikk de selvfølgelig. I dag var det -20, og ingen hadde lyst til å gå ut. Barnehagen vår ligger i et område hvor det er relativt mye vind, så jeg tipper effektiv kulde må ha vært minst -25 på dagen i dag.

Det er ikke latskap som gjør at vi ikke går ut med ungene, bare så det er sagt. En hel dag inne (eller flere på rad, som det ser ut til at det blir denne uka ) stiller mye større krav til oss som pedagoger enn dager hvor vi er både ute og inne.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren

Sist redigert av Sokk : 07-01-10 kl 00:03.
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 00:02   #32
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne såkalte grensa på -10 er jo ikke noe man kan tviholde på, selv om det er barnehage...
Jeg blir faktisk oppgitt over barnehagen til guttungen når de ikke er ute i det hele tatt og avlyser turer hvis gradestokken viser mer enn -10... Og selvfølgelig tar jeg da høyde for de dagene med vind og forsterkende faktorer. Hos oss har de i tillegg en lavvo med mulighet for vedfyring inni, så det blir faktisk lunt...
Jeg syns rett og slett det er ltit mye hysteri rundt omkring rundt -10-"regelen"...

På sfo der min datter går har de vært ute i timesvis i dag (frivillig ) i 15-20 minus, og det gikk helt fint...

Gammel 07-01-10, 00:04   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er grensa 10 minus, men jeg så likevel barn som lekte ute i går, da det var ca. 15. I dag, derimot, da det var 25 , var alle inne. Vi har flyttet til et kuldehøl. Jeg visste det jo egentlig, men det får da være grenser!

Gammel 07-01-10, 01:29   #34
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I småbarnsavdelingen går barna ikke ut når det er kaldere enn minus 10.
Storbarnsavdelingen har barna ute en times tid.

Når det var mellom minus 10-15 så kunne foreldrene velge om barna skulle sove ute eller inne, men lavere enn 15 så sover de inne. (med mindre noen foreldre skulle være dypt uenige i det..)

Jeg lar vesla sove ute i minus 14-15, hun er god og varm, når jeg henter henne, kanskje litt lyserosa på nesetippen. Men jeg ser ofte til henne, passer på hun ikke ligger med hendene bare eller har fått av seg litt teppe.
Hun ligger i dunpose på saueskinn, og har teppe rundt seg i tillegg, og kalesjen halvveis overdekket.

Jeg lurer på: hva gjør de i friluftsbarnehager (der barna skal være ute hele dagen uansett vær) i 25 minusgrader? De har vel inneområde ved krisevær, men sikkert ikke store "nok" og sikkert vanskelig over så lang tid?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 07:41   #35
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

I småbarnsavdelingen går barna ikke ut når det er kaldere enn minus 10.
Storbarnsavdelingen har barna ute en times tid.

Når det var mellom minus 10-15 så kunne foreldrene velge om barna skulle sove ute eller inne, men lavere enn 15 så sover de inne. (med mindre noen foreldre skulle være dypt uenige i det..)

Jeg lar vesla sove ute i minus 14-15, hun er god og varm, når jeg henter henne, kanskje litt lyserosa på nesetippen. Men jeg ser ofte til henne, passer på hun ikke ligger med hendene bare eller har fått av seg litt teppe.
Hun ligger i dunpose på saueskinn, og har teppe rundt seg i tillegg, og kalesjen halvveis overdekket.

Jeg lurer på: hva gjør de i friluftsbarnehager (der barna skal være ute hele dagen uansett vær) i 25 minusgrader? De har vel inneområde ved krisevær, men sikkert ikke store "nok" og sikkert vanskelig over så lang tid?

De er inne, bruker møte og pauserom,fordeler barna litt på de andre avdelingene. De to storebarnsavd har ikke egne rom. Denne uken låner de idrettshallen rett ved og er der.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 07:58   #36
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

I bhg til mine barn ser de an temp og vind før de går ut.. På småbarn er de som regel ikke ute ved minus 10, og -15 på storbarn trur jeg Men er et -11 og vindstille går de ut med de aktive barna på småbarn, og i går var det -22 og vindstille og da hadde storbarn vært ut å aktet en times tid etter lunch.. Det synes jeg er supert

Jobber i bhg selv, og det å holde barna inne og bryte alle rutiner i flere dager på rad blir slitsomt både for små og store

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 08:23   #37
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er 26 minus hos oss, og i dag blir tredje dagen barnehagen ikke er ute. Det kommer nok litt an på vind/ikke vind, men jeg tror nok grensa hos oss ligger på mellom 15 og 20 minus. Men om kulden fortsetter må vi jo bare ta oss en tur ut til slutt, det er begrenset hvor lenge jeg orker å ha mine håpefulle innendørs.

Gammel 07-01-10, 11:40   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hos oss er grensa 10 minus, men jeg så likevel barn som lekte ute i går, da det var ca. 15. I dag, derimot, da det var 25 , var alle inne. Vi har flyttet til et kuldehøl. Jeg visste det jo egentlig, men det får da være grenser!

I dag viste det seg at det er for kaldt til å være inne i barnehagen når vannet fryser. Ivars nye barnehage måtte evakuere barna i taxi til en ny storbarnehage et annet sted i kommunen.

I Livs barnehage var de for øvrig ute i går, i 25 minus, kun iført tøfler og inneklær. Brannalarmen gikk. (Og gjett hvilken mor som var på innføring uten innesko. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.