Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Dronning Maud-fromasj uten portvin?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-09, 17:11   #21
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dronning Maud-fromasj uten portvin?

Dinochef - den oppskriften var fra Tine.no. Det avvises som historiekilde herfra altså.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 17:11   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men den ble kalt Dronning Maud-dessert etter å ha blitt servert til henne, og i den opprinnelige oppskriften var det jo bare krem, egg, syltetøy og sjokolade. Ikke portvin. Det ble tilsatt senere, da desserten ble forandret.

http://www.mat.no/aftenposten_article.aspx?artid=18728

Dronning Maud fromasj
Vi ble en selvstendig nasjon i 1905. Det var stort. Det sier seg selv at det var stas for folket da det unge kongeparet kom rundt i landet på besøk. Det beste av mat kom på bordet. I 1906 fikk Haugesund besøk som en del av signingsferden. Om kvelden var det fin middag og desserten var en deilig fromasj. Dronning Maud ga uttrykk for at hun syntes fromasjen smakte godt. Den fikk dermed navnet Dronning Maud fromasj. Denne desserten har overlevd de 103 årene som har gått siden og har blitt en norsk dessertklassiker. Fromasjen er basert på egg og fløte, jordbærsyltetøy og sjokolade. Og gelatin. Det ble brukt rød gelatin i 1906. Det ga desserten litt rødfarge ved siden av jordbærsyltetøyet. I dag får vi ikke rød gelatin. Oppskrifter har for vane å bli endret, så også med denne kongelige utgaven. Den tilberedes med og uten jordbærsyltetøy. Den har fått tilsatt portvin og av og til en romskvett. Men uansett er den en herlig norsk dessert som vi rakrygget kan servere hvem det måtte være.

Gammel 27-12-09, 17:13   #23
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Portvin er jo også veldig godt i f.eks. saus til kalkun eller kylling.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 17:14   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha! Tror jeg må kjøpe en flaske og teste, og så får jeg heller lage en tråd der jeg spør etter tips om hva man kan bruke noe sånt til, hehe.
Hvor lenge holder portvin seg? Og hvordan skal den lagres når den er åpnet? Jeg kommer sikkert kun til å bruke den til denne desserten, egentlig, og da er det jo litt dyrt med 0,5 dl til en hundrelapp, om jeg må helle ut gamle rester.

Gammel 27-12-09, 17:18   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekket forresten i mammas Schønberg Erken-utgave fra 1948. Der var ingen Dronning Maud-fromasj, men derimot en annen Dronning Louise-fromasj, som inneholdt sherry. :irrelevant ekstrainformasjon:

Gammel 27-12-09, 17:20   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvor lenge holder portvin seg? Og hvordan skal den lagres når den er åpnet? Jeg kommer sikkert kun til å bruke den til denne desserten, egentlig, og da er det jo litt dyrt med 0,5 dl til en hundrelapp, om jeg må helle ut gamle rester.

Portvinsflasker, i alle fall de rimelige, har korker som kan settes på igjen, og de holder seg lenge.

Gammel 27-12-09, 17:32   #27
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vi ingen historikere her som kan fortelle oss hvor tilgjengelig portvin var i Norge på begynnelsen av 1900-tallet? Jeg ser for meg at det må ha vært ganske så glamorøst.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 17:35   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg laget den uten i år og alle koste seg, både unger og gravid mor. Best med, men god uten også.

Gammel 27-12-09, 19:04   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Her lage den alltid uten portvin. Med har jeg aldri smakt. Vi bruker husmorskolens oppskrift.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:06   #30
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er jeg så sinnsykt sugen på fløtedessertgreier at jeg nesten klikker i vinkel. Takk, Iset.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 19:24   #31
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Ah, jeg tror jeg må prøve denne desserten en dag i julen. Skal portvinen sammen med kokende væske + gelatin slik at alkoholen fordamper litt?

Hvordan er oppskriften fra husmorskoleboken fra Haugesund forresten?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:20   #32
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

2 egg
2 ss sukker
2 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
3 pl gelatin
1/2 dl vann
1/3 plate sjokolade

Løs opp den utblødte gelatinen i 1/4 dl kokt vann. Pisk eggedosis. Pisk kremen stiv. Blandes lett. Rør raskt inn gelatinen. Legg lagvis med revet sjokolade.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:21   #33
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:21   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Takk, Chanett! Akkurat den der skal jeg lage til middagsbesøket i overmorgen. Dobbel eller trippel porsjon + mer sjokolade.

Gammel 27-12-09, 20:30   #35
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri smakt Dronning Maud-fromasj med portvin.
Mamma lager den uten, hun har bare i revet sjokolade lagvis. Jeg synes den er kjempegod.
Tanta til mannen lager den med sjokolade og heimelaga rørt jordbær. Den er enda bedre.

Gammel 27-12-09, 20:33   #36
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke noe problem å finne andre bruksområder for portvin. Ha en skvett på sopp (smaksløs sjampinjong) når du damper den i panna, dynk bløtkake med (med bringebær, vaniljekrem og valnøtter som fyll), eller ha i saus til kalkun.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 20:35   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det er jo ikke noe problem å finne andre bruksområder for portvin. Ha en skvett på sopp (smaksløs sjampinjong) når du damper den i panna, dynk bløtkake med (med bringebær, vaniljekrem og valnøtter som fyll), eller ha i saus til kalkun.

Ja, om man liker sånt eller om det ikke smaker så mye vin av det? Jeg liker jo som sagt ikke vin, men om det er kamuflert i mat så går det nok an.
Hmm når jeg tenker meg om så liker jeg jo faktisk Plomme i Madeira og sånne ting.

Gammel 27-12-09, 23:08   #38
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Jeg lager uten portvin, det skal ikke være i min oppskrift.
5 egg
5 ss sukker
5 dl fløte
5 plater gelantin
1 plate kokesjokolade

Denne oppskriften bruker jeg også. Veldig god!

Gammel 29-12-09, 13:12   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Molo, her.

Jeg lager uten portvin, det skal ikke være i min oppskrift.
5 egg
5 ss sukker
5 dl fløte
5 plater gelantin
1 plate kokesjokolade

Nå står denne i kjøleskapet, men fy fader så sur jeg er; det er KLUMPER i den! Jeg har laget fromasj og pudding mange ganger, uten at det er blitt klumper i den, skjønner ingenting! Jeg kokte opp ca. en halv dl vann og rørte den myke gelatinen ut i den, rørte veldig godt til den var HELT smeltet, lot det avkjøle litt før jeg hadde det i kremblandingen mens jeg pisket veldig godt. Lot den stivne litt før jeg spadde den over i serveringsbollen med sjokolade mellom lagene, men da så jeg altså at det var "gelé-klumper" i den.
Skjønner ikke hva jeg har gjort galt?

Gammel 30-12-09, 08:55   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nevermind, jeg vet hva jeg gjorde galt, nettopp det å avkjøle gelatinen. Jeg laget den en gang til i går kveld, og da helte jeg VARM gelatin nedi eggedosisen mens mikseren gikk på fullt. Så blandet jeg inn kremen. Viola, ingen klumper. Fromasjen ble mer flytende da, så jeg bare blandet i all sjokoladen så det ble sånn "is med sjokobiter"-lignende, men veldig godt, og veldig luftig og god da den stivnet. Skulle jeg servert den i et selskap hadde jeg jo latt den stå litt i kjøleskapet før jeg hadde lagt den lagvis.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.