Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 21:54   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. Mine barn er veldig aktive og vi prioriterer fysisk aktivitet en stor del av tiden, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Sist redigert av Hyacinth : 16-12-09 kl 22:00.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:54   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.

Sønnen vår har hatt egen PC siden han var tre år gammel, han arvet min gamle. Den kan han dille med så mye han vil, og det er ikke krise om det kommer leverpostei i tastaturet. Glittermannens PC er hans arbeidsverktøy, og er ikke et leketøy for barn. Om den skulle gå i stykker så vil det gå utover masse jobb.

Vi har også lyst til at han skal få sitt eget digitalkamera, fordi det vil være adskillig billigere å erstatte det enn vår speilrefleks. Det kommer ikke på tale at han får låne det, uten at vi holder en hånd på det samtidig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:56   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

De _trenger_ det ikke nei.

Her i huset bruker både 8 og snart 12 åringen min pc, og de trenger ikke noe annet. Men, jeg kjenner at JEG snart trenger at hun største snart får en egen

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:56   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Ja.

Gammel 16-12-09, 21:57   #25
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei!

Gammel 16-12-09, 21:58   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.

Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er.

Gammel 16-12-09, 21:59   #27
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. De er veldig aktive, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Jo ett gjennomsnittlig barn sitter sikkert litt mye foran en skjerm.
Nå gjør ikke vårt barn det, vi gjør mye annet, er mye i akitvitet, perler bygger lego osv, så at han får spille litt på pc en gang i blant ser ikke jeg på som noen stor sak.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:02   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

INGEN får bruke min PC. Hvis jeg er i godt humør så kanskje mannen får lov til å betale en regning eller sjekke fiske i trønderlag. Men ellers er min PC fy fy for mann og barn. Gutta bruker ikke PC, men vi har en miniPC som eldstemann har brukt et par ganger. Men de har ikke noen egen PC og kommer ikke til å få det med det første.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:03   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja.

Nok?

Kanskje vi har ulik grad av hva vi definerer som "nok". Jeg mener at små barn bør leke med andre ting enn en skjerm minst 90% av den våkne tiden.

Gammel 16-12-09, 22:03   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er.

Jeg syns leker skal tilfredstille ulike ting. Noen skal være aktiviserende, noen skal utvikle finmotorikk, andre skal utvikle intellektet. Alle kan ikke gjøre alt samtidig, og jeg syns det er helt greit å ha ulike leker som dekker ulike områder. Jeg syns også det er forenklet å kalle en PC "passifiserende".

Jeg skjønner rett og slett ikke denne redselen for datamaskiner og elektronikk. Jeg syns det er gammeldags. Selvfølgelig må man passe på at barn får nok bevegelse også, men hadde de bare sparket fotball hele dagen bør man kanskje passe på at de leser en bok innimellom også. Balanse, kalles det.

Gammel 16-12-09, 22:04   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ungdomsskolelærermannen min anbefaler foreldrene å la pc-en være i stua, slik at elevene ikke er på nettet uten tilsyn. Han sier at de færreste følger anbefalingen, men han anbefaler det nå likevel.

Gammel 16-12-09, 22:05   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nok?

Kanskje vi har ulik grad av hva vi definerer som "nok". Jeg mener at små barn bør leke med andre ting enn en skjerm minst 90% av den våkne tiden.

For det første, hva er det som får deg til å tro at mitt barn ikke gjør det? For det andre, selvfølgelig har man ulike grenser på dette. Det vil man sikkert ha innad i en familie også, fordi barn er ulike, og trengs å aktiviseres på ulike områder.

Gammel 16-12-09, 22:06   #33
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når behover melder seg så får nok eldstemann egen PC, men jeg ser ikke at det kommer med det første. Han er mye mer opptatt av å tegne og vi lar han utvikle seg den veien akkurat nå. Han har Nintendo DS, PSP og PS3, men foretrekker å tegne. Lillebroren hans derimot.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:07   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg skjønner rett og slett ikke denne redselen for datamaskiner og elektronikk. Jeg syns det er gammeldags. Selvfølgelig må man passe på at barn får nok bevegelse også, men hadde de bare sparket fotball hele dagen bør man kanskje passe på at de leser en bok innimellom også. Balanse, kalles det.

Ja, det er det som er poenget mitt. Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc. (Dog ser det ut til at mange foreldre har det. Men barna har det ikke.)

Jeg er overhodet ikke redd for datamaskiner og nye duppedingser. Når jeg underviser i data, ville det vært særdeles merkelig.

Gammel 16-12-09, 22:08   #35
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes absolutt ikke en åtteåring trenger egen pc. Men så skjønner jeg heller ikke at en familie på 3-4 kan ha behov for opptil 7-8 pc`er, heller, så jeg er nok ikke den rette å spørre.

Gammel 16-12-09, 22:10   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

For det første, hva er det som får deg til å tro at mitt barn ikke gjør det?

Jeg tror ikke at ditt barn ikke gjør det. Du sier jo helt tydelig at han (hun?) gjør det, og jeg tar jo ikke utgangspunkt i at man lyver. Jeg sier bare at barn som HAR behov for egen pc antakelig ikke leker nok med andre ting, altså har en balanse, etter mitt ståsted for hvor mye et barn faktisk bør være i aktivitet. (Som jo selvsagt ikke er hele tiden.)

Gammel 16-12-09, 22:10   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc.

Hæ? Hvordan får du denne konklusjonen til å bli logisk? Vi har vel uansett etablert at barn ikke trenger det, uten at det trenger å være et mål med alt.

Gammel 16-12-09, 22:12   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hæ? Hvordan får du denne konklusjonen til å bli logisk? Vi har vel uansett etablert at barn ikke trenger det, uten at det trenger å være et mål med alt.

Logikken min er enkel: De som mener at barn trenger det (det er jo noen, men langt fra alle), lar vel barna bruke pc-en for mye i forhold til andre behov. De som mener at barna ikke trenger det (men at det kan være kjekt å ha), får antakelig til en balanse i aktivitetsnivået.

Gammel 16-12-09, 22:14   #39
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Glitter. PC-bruk er da ikke passifiserende. Poden lærer utrolig mye når han bruker den. Vi har masse læringsspill til ham, samt at han bruker lenker han har fått på skolen, og han lærer seg stadig nye triks på maskinen når han sitter med den. Jeg tør påstå han kan mer om data enn enkelte av lærerne. Det er en god ting. At man bruker datamaskin en del og blir god på det når man har interessen er vel ikke noe verre enn å bli god på å lese bok, - man sitter jo i ro da også, OG man kan likevel rekke å gå en tur eller leke gjemsel i gaten eller stå på ski i tillegg.

Om en åtteåring trenger en egen maskin er vel ganske diskuterbart og kommer an på ganske mange ting. Finnes det bare en jobbmaskin i huset? Er det dumt at den brukes av barn? Er ungen veldig interessert? Er det krangling om de maskinene som finnes, er det praktisk for familien osv. Man trenger vel ikke mer en datamaskin enn man trenger en Wii eller PS3, eller Nintendo, eller bilbane. Men den kan brukes til veldig mye, og er i mine øyne en mer praktisk ting å ha enn de andre tingene jeg nevnte, spesielt om den brukes riktig/konstruktivt og foreldrene følger med/opp.

Gammel 16-12-09, 22:18   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Logikken min er enkel: De som mener at barn trenger det (det er jo noen, men langt fra alle), lar vel barna bruke pc-en for mye i forhold til andre behov. De som mener at barna ikke trenger det (men at det kan være kjekt å ha), får antakelig til en balanse i aktivitetsnivået.

Nå er det ingen i denne tråden som argumenterer hardt for at barn trenger egne PCer. Jeg syns allikevel det er litt rart å mene at foreldre som mener at barna trenger PC lar de sitte for mye stille foran den.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.