|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera? Sist redigert av Hyacinth : 16-12-09 kl 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.
![]() |
#23 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?De _trenger_ det ikke nei.
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Ja.
![]() |
#25 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nei!
![]() |
#26 |
Kontrollfrik
Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?INGEN får bruke min PC. Hvis jeg er i godt humør så kanskje mannen får lov til å betale en regning eller sjekke fiske i trønderlag. Men ellers er min PC fy fy for mann og barn. Gutta bruker ikke PC, men vi har en miniPC som eldstemann har brukt et par ganger. Men de har ikke noen egen PC og kommer ikke til å få det med det første. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Kontrollfrik
Nok? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
Jeg syns leker skal tilfredstille ulike ting. Noen skal være aktiviserende, noen skal utvikle finmotorikk, andre skal utvikle intellektet. Alle kan ikke gjøre alt samtidig, og jeg syns det er helt greit å ha ulike leker som dekker ulike områder. Jeg syns også det er forenklet å kalle en PC "passifiserende".
![]() |
#31 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Ungdomsskolelærermannen min anbefaler foreldrene å la pc-en være i stua, slik at elevene ikke er på nettet uten tilsyn. Han sier at de færreste følger anbefalingen, men han anbefaler det nå likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Glamorøs
|
For det første, hva er det som får deg til å tro at mitt barn ikke gjør det? For det andre, selvfølgelig har man ulike grenser på dette. Det vil man sikkert ha innad i en familie også, fordi barn er ulike, og trengs å aktiviseres på ulike områder.
![]() |
#33 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Når behover melder seg så får nok eldstemann egen PC, men jeg ser ikke at det kommer med det første. Han er mye mer opptatt av å tegne og vi lar han utvikle seg den veien akkurat nå. Han har Nintendo DS, PSP og PS3, men foretrekker å tegne. Lillebroren hans derimot..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Kontrollfrik
Ja, det er det som er poenget mitt. Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc. (Dog ser det ut til at mange foreldre har det. Men barna har det ikke.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg synes absolutt ikke en åtteåring trenger egen pc. Men så skjønner jeg heller ikke at en familie på 3-4 kan ha behov for opptil 7-8 pc`er, heller, så jeg er nok ikke den rette å spørre.
![]() |
#36 |
Kontrollfrik
Jeg tror ikke at ditt barn ikke gjør det. Du sier jo helt tydelig at han (hun?) gjør det, og jeg tar jo ikke utgangspunkt i at man lyver. Jeg sier bare at barn som HAR behov for egen pc antakelig ikke leker nok med andre ting, altså har en balanse, etter mitt ståsted for hvor mye et barn faktisk bør være i aktivitet. (Som jo selvsagt ikke er hele tiden.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Glamorøs
|
Hæ? Hvordan får du denne konklusjonen til å bli logisk? Vi har vel uansett etablert at barn ikke trenger det, uten at det trenger å være et mål med alt.
![]() |
#38 |
Kontrollfrik
Logikken min er enkel: De som mener at barn trenger det (det er jo noen, men langt fra alle), lar vel barna bruke pc-en for mye i forhold til andre behov. De som mener at barna ikke trenger det (men at det kan være kjekt å ha), får antakelig til en balanse i aktivitetsnivået. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Live and let live
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg er enig med Glitter. PC-bruk er da ikke passifiserende. Poden lærer utrolig mye når han bruker den. Vi har masse læringsspill til ham, samt at han bruker lenker han har fått på skolen, og han lærer seg stadig nye triks på maskinen når han sitter med den. Jeg tør påstå han kan mer om data enn enkelte av lærerne. Det er en god ting. At man bruker datamaskin en del og blir god på det når man har interessen er vel ikke noe verre enn å bli god på å lese bok, - man sitter jo i ro da også, OG man kan likevel rekke å gå en tur eller leke gjemsel i gaten eller stå på ski i tillegg.
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
Nå er det ingen i denne tråden som argumenterer hardt for at barn trenger egne PCer. Jeg syns allikevel det er litt rart å mene at foreldre som mener at barna trenger PC lar de sitte for mye stille foran den.
![]() |
|
|