|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forheving er bortkastet tidJeg forhever alltid pluss etterhever. Noen ganger dobbeltforhever jeg (søte gjærdeiger) i tillegg til etterheving. Hadde en periode på 90-tallet hvor jeg droppet forheving, men ble ikke fornøyd. Det ble litt lagkonsistens på brødene (tykkelsesgradient). Dette dreide seg om (grove) brødsdeiger som jeg hevde direkte i formen. Det var tydelig at det ble for tungt for det nederste laget å heve pga. massen som lå over. (Deiger med mye hvetemel hever seg uansett, men jeg foretrekker luftige, luftige produkter.)
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Forheving er bortkastet tidJeg forhever nesten alltid, slik at gjæren kan få gjøre jobben sin langsomt og skikkelig. Jeg kniper ofte inn på gjærmengden også på grovere deiger. Jeg tror det er bedre for magen å få brød, boller og rundstykker som har hevet skikkelig. Det er også at jeg liker å jobbe med hevete deiger, særlig når det gjelder lys gjærbakst. Mine kanelsnurrer skal forheves, gjerne slås ned og heve enda en gang, før de bakes ut og etterheves. samme gjelder nennes rundstykker.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Forheving er bortkastet tidJeg langtidshever, jeg. Da bruker jeg minimalt med gjær, siden jeg ikke tåler det så godt, setter deigen kaldt over natten og baker ut om morgenen, eller setter deig om morgenen og baker ut etter 7-8 timers tid. Og så etterhever jeg mellom 40 minutter og en time. Jeg tror også at mager har bedre av at deigen har fått hevet skikkelig både før og etter utbaking, men baksten blir sikkert like god uansett! |
|
|
|
![]() |
|
|