|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Krav og forventninger
Hmmm. Man skal anstrenge seg, men ikke slite seg ut. Man skal gjøre så godt man kan, men ikke trenge å strekke seg ekstra hver eneste gang. Man skal ha lov til å ha dårlige dager hvor alt er et ork, og hvor man yter et minimum (som faktisk er bedre enn å ikke yte noe som helst), men som foreldre skal man være der og støtte og rådgi og forsøke å få fram det beste i barna.
![]() |
#22 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når barn er to og tre år skal tegning være noe man gjør fordi det er morsomt.
![]() |
#23 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Fordi de fleste kvinner kanskje ikke havner i den enden. Noen, selvsagt, men hvor har man uttykket "kvinnesykdommer" fra? Mange kvinner, dog ikke alle, har et helt vanvittig stressnivå. Om folk bare visste hvor farlig stress over tid er. Jeg vil anbefale deg en bok som heter Stressboka eller noe sånt, jeg skal google litt. Tankevekkende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Krav og forventningerOg så høres det ut som du jobber på en videregående skole. Jeg tror (men vet ikke) at antall latsabber er overrepresentert der. Ikke nødvendigvis fordi alle er late, men fordi det ikke fenger alles interessefelt. Jeg tror oppriktig at alle mennesker, i en eller annen voksen alder, vil forsøke å yte sitt beste dersom de føler at det er meningsfullt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Shake it out!
|
Signerer. Jeg så nå at du har små barn gajamor, og da er virkelig tegning bare rekreasjon og overhode ikke noe annet.
![]() |
#26 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Krav og forventningerHyacinth: Hvorfor tror du latsabbene er i overrepresentert i vg. skole |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Kontrollfrik
Jeg bare tror. Jeg verken kjenner eller jobber med ungdommer i den aldersgruppen. Jeg har bare en følelse av at det kanskje er i ungdomsalderen og muligens tidlig voksenalder at man kanskje finner de fleste latsabbene, de som sover til langt på dag, skulker skolen, driter i skolen etc etc. Men som jeg skrev, tror jeg ikke alt nødvendigvis skyldes at de er late, det handler nok like mye på mangel på interesse. Jeg tror oppriktig at man blir initiativrik av å holde på med meningsfulle aktiviteter. Nå må jeg igjen understreke at jeg ikke aner noe om dette, jeg har bare en følelse av at det er blant mennesker i videregående skole-alder (og kanskje ungdomsskole?) man finner de minst motiverte i dette samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Krav og forventningerBåde som mamma og som lærer på barneskolen er jeg nok av dem som stiller tydelige, men realistiske krav til ungene mine og elevene mine. Jeg opplever at ungene liker at man har forventninger til dem - "Jeg vet at dette er vanskelig, men jeg tror at nettpp du kan få det til!" "Jeg retter ikke dobbel konsonant hos alle tredjeklassinger, men du som er så flink kan strekke deg og prøve å få det til!" "Ser du så pent du skrev på den linja der? Kanskje du klarer å skrive en hel tekst like pent?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krav og forventningerJeg har vokst opp med at vi alltid skulle gjøre vårt beste og det er det jeg kommer til å fokusere på. Og det betyr at man ikke slurver.
![]() |
#30 |
Halloen!
Sånn, ja. Enig med deg at de fleste "latsabbene" befinner seg i den aldersgruppa, men jeg tror egentlig at de færreste 16-17 åringer finner skolen særlig meningsfull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Krav og forventningerJeg og Gajamor har hatt veldig, veldig forskjellig barndom. Det var aldri (gjentar aldri) noen som spurte etter mine lekser. Foreldrene mine var like happy om man fikk gode eller dårlige karakterer; i hvert fall overfor oss ungene ... de skrøt visst fælt av meg til alle andre. Det var ingen som brydde seg og jeg hadde fullstendig frie tøyler.
![]() |
![]() |
#32 |
Halloen!
![]() Sv: Krav og forventningerInteressant, Tjorven. Jeg tenker at foreldre/oppdragelse har mye å si for hvorvidt man "lykkes" i livet, eller ikke, men klart personligheten må spille inn også. Dette må vi diskutere nærmere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Pauset
|
![]() Sv: Krav og forventningerDet var aldri noe press hjemme på noen måte. Jeg var hjelpsom og grei å ha med å gjøre og pliktoppfyllende. Foreldrene mine var ikke opptatt av utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Krav og forventningerJeg prøver iherdig å unngå å gjøre barna mine veldig prestasjonsorienterte, i den forstand at de skal slippe å føle at deres egenverd henger sammen med hva de presterer. Det betyr ikke at jeg ikke kommer til å være tydelig og klar på forventninger, at det skal gjøres lekser og innføres rutiner. Men å ha forventninger til tegneferdigheter hos småbarn? Det synes jeg er direkte tøysete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
En som trener
|
![]() Sv: Krav og forventningerJeg kjenner meg en del igjen i det Tjorven skriver. Nå var nok foreldrene mine mer opptatt av hvordan jeg gjorde det på skolen enn hennes var, men de pushet aldri, og jeg fnøs av de hvis de spurte meg om jeg hadde gjort lekser. Det hadde jeg full kontroll på og ansvar for selv. (Jeg gjorde selvsagt ikke alle lekser, man lærer fort å prioritere). Jeg har hatt den indre "driven" selv og de har støttet og oppmuntret fra siden, aldri pushet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Leser
|
Jeg har hatt det slik som deg i oppveksten, og jeg er blitt virkelig ansvarsfull. Nå vil jo jeg si at jeg var nødt til det, når foreldrene "slipper taket" slik du beskriver (og slik jeg oppfatter det. Det er forskjell på en førsteklassing i barneskolen og en førsteklassing i videregående) så er det jo kun to utveier: 1) svøm eller 2) synk. Så jeg vil jo si at en slik oppdragelse kan være et like stort "press" som det at man alltid blir pushet og maset på.
![]() |
#37 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Krav og forventningerJeg har hatt foreldre som har stilt strenge krav, og jeg husker fremdeles at den eneste kommentaren mamma hadde til tegningen jeg hadde laget da hun lå på barsel med lillesøsteren min var at ingen sykepleiere gikkk i slike høyhælte sko som jeg hadde tegnet.Deres krav har ført til at jeg var over 30 år før jeg fullførte en bachelorgrad.
Sist redigert av Tallulah : 09-12-09 kl 08:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Krav og forventningerDet var høye forventninger til meg, og det førte til at jeg trenger bekreftelse på det jeg gjør. Egen tilfredsstillelse er ikke nok. Flink på skolen var alt jeg var. Jeg var ikke god eller bra i noe annet. Var ikke spesielt sosial, ikke pen, ikke god i sport, et.c. Skolen var alt jeg hadde på en måte. Og jeg tok det på alvor. Både på ungdomsskolen og videregående jobbet jeg mot det målet at jeg skulle videre for å få en utdannelse. Så møtte jeg mannen, som ikke brydde seg noe om åssen jeg var på skolen, men bare om meg. Fantastisk. Livet ble helt snudd om. Jeg skuffet ikke noen. Sist redigert av Dronningen : 08-12-09 kl 11:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Krav og forventningerJeg vet ikke helt om foreldrene mine har stilt så strenge krav jeg? På den ene siden var det en selvfølge at vi skulle ta utdannelse og greie oss på skolen, men de var ikke kritiske til karakterer eller fulgte med på leksene. Når jeg kom hjem med karakterboken så husket de aldri å spørre etter den, og når de så at jeg hadde superkarakterer så syntes de jo at det var fint og slikt. Men om jeg hadde hatt en dårlig karakter i et fag så hadde de vel spurt "hvorfor bestemte du deg for å gjøre det så dårlig i dette faget da?"
![]() |
#40 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Krav og forventningerJeg er ikke vokst opp med høye forventninger. Jeg levde jo i grunnen mitt eget liv og ble ikke oppdratt slik jeg hadde hatt behov for. Dessverre.
![]() |
|
|