Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-09, 09:52   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Det bør være safran, det er det som gir smaken. Gurkemeie gir bare farge. 1 g safran er nok, og jeg kjøper det i innvandrerbutikker, mye billigere enn på apoteket.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 10:44   #22
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.934
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det bør være safran, det er det som gir smaken. Gurkemeie gir bare farge. 1 g safran er nok, og jeg kjøper det i innvandrerbutikker, mye billigere enn på apoteket.

Aha, var det jeg tenkte ja, men på FP lærer man noe alltid!

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 10:52   #23
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg har prøvd Gurkemeie en gang, men smaken ble ikke den samme. Det er MYE bedre med Safran.

Jeg betalte 49 kr på Apotek 1 for 0,75 gr med Safran. Dyrt ja. Er jo verdens dyreste krydder dette. Malt Safran koster over 100 kr for 1 gram. Det er litt mye ja.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 11:28   #24
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.934
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har prøvd Gurkemeie en gang, men smaken ble ikke den samme. Det er MYE bedre med Safran.

Jeg betalte 49 kr på Apotek 1 for 0,75 gr med Safran. Dyrt ja. Er jo verdens dyreste krydder dette. Malt Safran koster over 100 kr for 1 gram. Det er litt mye ja.

Ja, hørte det var 129 kr for 1 gram malt safran på boots. Må sjekke innvandrersjapper neste år.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 12:04   #25
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Gurkemeie får jeg røde prikker av, så det bruker vi ikke.

Ja hun er ram til den der røprikkingen Safran.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 12:09   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 17:53   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.766
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Funker allergitabletter mot DEN typen røde prikker tro? Det funker såvidt jeg husker mot de jeg fikk av gurkemeie i alle fall...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 18:26   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.875
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Det må absolutt være safran. Jeg har en ganske stor oppskrift der det skal være 1 gram safran. Det smaker veldig mye, så jeg ville tro at 2,5 gram i en sånn passe oppskrift på 25-30 lussekatter virkelig må være for spesielt interesserte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 18:45   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Gurkemeie gjør de bare gule altså, gir ikke noe smak?

Jo gurkemeie gir smak, men en helt annen smak enn safran. Den er beskere. I tillegg er fargen litt anderledes. Gurkemeie er sennepsgult, med et grønnskjær, safran er med rødskjær. Vi bruker ofte gurkemeie i pasta, det syns jeg er godt.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Noen som vet om de har det i asiatiske sjapper? Billigere?

Ja, de har ofte mye billigere safran i asiatiske sjapper.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg har sikkert en kg safranrot - noe som er akk så gult, men som nok ikke funker i bakst. Godt i gryter da men.

Hva er safranrot? Er det rota til safranblomsten?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 19:23   #30
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Safran er best ja.
Sist vi var i SPania kjøpte jeg masse malt Safran, gleder meg til Lussekattebakingen i år

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 19:24   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.001
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg kan melde om ett gram safran til 126 kroner på Boots apotek.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 19:26   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Var på Ultra i dag, der kostet 0,5 gram safran rundt 50,- kroner. Hvor mye pleier man å trenge i en normal oppskrift på lussekatter? På www.detsoteliv.no skal man ha 2,5 gram (!!!) i en oppskrift, og det kaller hun en normal oppskrift (den egentlige oppskriften hennes er dobbel, med 5 gram safran i). Helvete fryser før jeg bruker så mye penger på lussekatter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 19:28   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Åja, nå spurte jeg jo om akkurat det samme som hun gjør i hovedinnlegget.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 19:28   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det må absolutt være safran. Jeg har en ganske stor oppskrift der det skal være 1 gram safran. Det smaker veldig mye, så jeg ville tro at 2,5 gram i en sånn passe oppskrift på 25-30 lussekatter virkelig må være for spesielt interesserte.

Kunne jeg fått den oppskriften?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 22:49   #35
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.875
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Kunne jeg fått den oppskriften?

Lussekatter (30) stykker

150 gram smør
5 dl helmelk
50 gram gjær
1 g safran
150 gram sukker
0,5 ts salt
2 ts kardmomme
13 dl hvetemel
1 egg
1 dl rosiner

Steketid 15 minutter, steketemp. 225 grader

Smelt smøret, tilsett melka, løs opp gjæren. Rør inn det tørre og la deigen heve til dobbel størrelse. Elt godt og form lussekatter. Etterhev i 15 minutter. Pensle med egg og pynt med rosiner.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 00:12   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Takk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 00:16   #37
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg er ikke så glad i safran, sorry vennen, så jeg foretrekker gurkemeie.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 00:17   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.968
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Jeg tror aldri jeg har fått en eneste lussekatt med safran i.

Skal safranen knuses, eller hur gjør man?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 10:55   #39
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror aldri jeg har fått en eneste lussekatt med safran i.

Skal safranen knuses, eller hur gjør man?

Jeg maler / knuser den i en skål, med litt sukker. Bruker bare ei skje og maler den på den måten.

Lussekatter med safran er kjempegodt.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 11:29   #40
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte safran med gurkemeie i lussekatter - like godt?

Kan man erstatte vanlig mel med glutenmel? Er det da i samme mengde som vanlig mel?

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no