|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gamle mennesker som sjåførerI den saken du linker til kom jeg en stund etter,så ikke bra ut nei.Hun som kjørte bak sa han hadde bare kjørt rett ut i veien,ikke stoppet en gang. Og det er mye tungtrafikk der. Tragisk.... Men jeg syns de hvert år etter fylte 70 burde ha en "kjøretest".Ikke bare underskrift fra legen,for de aner ikke hvordan de kjører,.
|
|
|
#2 |
|
Curlingkone
|
Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg ser en del eldre som kjører utrolig sakte når de skal aksellerere og opp i fart for å komme inn på motorveien.
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg vet at enkelte gamle på øyene uti her har forbud mot å ta ferja over. De har kun tillatelse til å kjøre sin egen bil på sin egen øy.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gamle mennesker som sjåfører
Er dette en universell regel eller en spesialregel for der du bor?
|
|
|
|
#6 |
|
heimføing
|
Han hadde sikkert sett seg bak, han. For to minutter siden. Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 20:42. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin bestefar fant selv ut i en alder av 76-77 at det kanskje var på tide å kvitte seg med bilen, ettersom han opplevde at han vel ikke "hang meg i hva som skjedde" godt nok. Problemet blir vel at mange ikke klarer å se sine egne egenskaper/begrensninger på dette området. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gamle mennesker som sjåførerFor eit par veker sidan opplevde eg at ein mann på ca 80 år køyrte feil veg i rundkøyringa mitt i rushen. Dvs, han køyrte med klokka i staden for mot. Han fekk heilt panikk, stakkars, og visste ikkje kva han skulle gjere. Han blei ståande midt i rundkøyringa uten å komme seg nokon veg.
|
|
|
#9 |
|
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg mener helt ærlig at ingen burde få ha lappen etter fylte 80 år. Jeg er fullt klar over at det sikkert er 80-åringer som kan kjøre, men jeg mener jobben med å sile ut disse er for vanskelig og omfattende. I tillegg blir en hver vurdering kun et øyeblikksbilde, i høy alder kan man forfalle raskt, få drypp ol. Og hvor hyppig skal man sjekke da? Jeg mener at det er viktigere å beskytte almenheten mot farlige sjåfører enn å opprettholdet mobilitet hos eldre. Og dersom alle treffes av regelen diskrimineres ingen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Profesjonelt paranoid
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var ikke småtteri. Hvis vi for et øyeblikk kan rive oss løs fra anekdotene og fordommene, og se litt på statistikken, så viser det seg ganske riktig at aldergruppen 75+ har høyere ulykkesrisiko enn gjennomsnittet, de ligger faktisk nesten like høyt som gruppen 18-24 år.
Bytt ut "eldre" med "yngre" i første setning. Iht. statistikken er det minst like relevant. Hva med mobiliteten hos yngre? Synes du den er mye viktigere enn for eldre? I så fall, hvorfor? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
![]() ![]() |
Spissformulert hadde vel det tryggeste av alt vært å fjerne alle biler og ikke la noen kjøre. Men det er ikke det vi diskuterer her. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin bestemor fikk førerkort først da hun var 69/70. Det ga henne en helt annen frihet enn tidligere, og var spesielt viktig for henne da min bestefar dødel kort tid senere. Hun bodde langt ute på landet og var helt avhengig av bilen for å komme seg noe sted. På den andre siden, jeg har sittet på med henne, og observert skumle episoder. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gamle mennesker som sjåførerDet kommer an på bydgeveiene, helt klart, og hvilken hastighet de er egnet for. ATV-er er vel skumlere enn mopedbiler, er de ikke? Hvor fort kan man kjøre med dem? Krever de mopedførerbevis? |
|
|
|
![]() |
|
|