Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Redd for døden og holdning til eutanasi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Følelser for døden og eutanasi
Er redd for å dø, mot eutanasi 3 3,03%
Er ikke redd for å dø, mot eutanasi 23 23,23%
Er redd for å dø, for eutanasi 15 15,15%
Er ikke redd for å dø, for eutanasi 28 28,28%
Er redd for å dø, usikker i forhold til eutanasi 11 11,11%
Er ikke redd for å dø, usikker i forhold til eutanasi 13 13,13%
Denne pollen var drepen ... 6 6,06%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-09, 22:16   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redd for døden og holdning til eutanasi

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dere som ikke er redde for å dø: Vil det si at dere ikke hadde opplevd dødsangst hvis dere f.eks fikk en dødsdom av legen i morgen?

Jeg hadde selvsagt blit trist og det hadde vært vondt. Men nei, jeg tror ikke jeg hadde fått dødsangst. Jeg tror ikke jeg hadde blitt redd. Bare trist.
Og jeg hadde for såvidt vært litt lettet over at jeg ikke fikk beskjed om at nå skal du ligge å være syk i ett år, og så skal du dø.

Jeg håper at jeg dør raskt når jeg først skal dø.

Gammel 28-11-09, 22:16   #22
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo umulig å vite. Men slik jeg tenker, uten å vite noe om dette, så tenker jeg som så at det hadde vært temmelig tøft. Veldig. Nok til å slå hvilken som helst person i bakken. Men dødsangst? Jeg klarer ikke forestille meg det. Jeg har aldri hatt angst for noe som helst. Da det sto 5-6 leger rundt min 4 uker gamle baby og diskuterte om hun skulle puttes i respirator var jeg ikke bekymret heller. For jeg følte at ting gikk skikkelig for seg. Så kanskje jeg hadde fått hetta om magefølelsen ikke var god. Umulig å si, men om jeg skal gjette, så tror jeg ikke jeg ville opplevd dødsangst sånn uten videre.

Jeg har hatt dødsangst flere ganger. Etterpå var det angsten for dødssangsten. Dødsangst er noe av det verste jeg har opplevd. Jeg er sterk psykisk, men dødsangsten kom kastende over meg da jeg fikk kreftdiagnosen første gang. Nå som jeg er evig kronisk kreftsyk så har jeg ikke hatt dødsangst. Takk og lov for det.

INGEN kan vite om de ikke ville fått dødsangst. Den kommer når den kommer og det er et helvete....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:17   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som ikke er redde for å dø: Vil det si at dere ikke hadde opplevd dødsangst hvis dere f.eks fikk en dødsdom av legen i morgen?

Det tviler jeg på. Det nærmeste jeg (i dag) kommer redsel for døden, er en redsel for å ikke skulle leve lenger.

Jeg ville helt sikkert gå i stykker innvendig av sorg over å ikke få leve lenger, ikke få se barna mine vokse opp og være der for dem lenger og ikke få bli gammel sammen med mannen min, men selve døden har jeg ikke angst for, og det er det ikke sikkert jeg ville få selv om jeg visste den var nært forestående.

Rettelse: Jeg går ikke rundt og er "redd for å dø" sånn til dagen, liksom. Jeg er likevel rimelig sikker på at jeg hadde fått veldig dødsangst den dagen jeg evt. sto ansikt til ansikt med døden. Mulig jeg hadde akseptert døden etter en stund, det er jo umulig å svare på, men jeg tror nok jeg hadde vært redd, ja. Å få beskjed om at jeg, eller noen av mine, skulle dø, er min verste frykt. Er det ikke slik for de fleste da?

Det er ikke det jeg er mest redd for, nei. Som Kirsebær er inne på, så kan jeg ikke tenke meg så veldig mye som ville vært grusommere, men det er andre ting jeg er reddere for sånn i det daglige.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:17   #24
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke angst for døden, nei. Men en helt forferdelig sorg over å ikke få oppleve barnas oppvekst, ikke få se dem bli voksne, ikke få støtte dem og overøse dem med kjærlighet. Og selvsagt i forhold til mannen min, men han er voksen og sterk og hadde taklet det. Det hadde vært min angst, ikke tanken på å ikke være mer.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:23   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er redd for den siste tiden og hvordan den blir. Jeg vil at jeg skal få smertelindring, men at døden kommer når den kommer. Jeg vil ikke at min familie skal lide over lang tid ved å se meg ligge der.

Jeg er redd for at dersom det blir tillatt med eutanasi så skal noen avslutte livet mitt før jeg ønsker det. Jeg er også redd for at jeg skal føle et press på å avslutte livet for å spare min familie. Det blir helt feil for meg.

Har jeg misforstått nå? Skal ikke pasienten samtykke? Det er vel ikke snakk om at legene plutselig bare kan sette i gang?

Jeg er faktisk imponert over at så mange har et avslappet forhold til døden. Jeg hadde ganske sikkert blitt hysterisk hvis jeg fikk vite at jeg skulle dø snart. Og jeg er ikke en spesielt hysterisk person til daglig, altså. Jeg tror nok jeg hadde avfunnet meg med situasjonen etter hvert, men tror nok at jeg likevel ville vært veldig redd når det nærmet seg, ja.
Jeg har lite erfaring med døden, (nå tenker jeg på nære familiemedlemmer som har dødd) så det er godt mulig at noe av grunnen ligger der.
Jeg har flere venninner som er sykepleiere, og de har nok helt klart mer ro når det gjelder dette enn det jeg har.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:25   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Jessica;1963118]
INGEN kan vite om de ikke ville fått dødsangst. quote]

Det tenker jeg også.

Gammel 28-11-09, 22:32   #27
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Har jeg misforstått nå? Skal ikke pasienten samtykke? Det er vel ikke snakk om at legene plutselig bare kan sette i gang?

Jeg vil tro at pasienten skal samtykke dersom den kan det, men jeg er redd for at det skal føles som et press for å samtykke. Jeg ser at etter jeg ble kreftsyk så har jeg veldig mye mer fokus på min families ve og vel enn på meg selv. Jeg vil helst beskytte dem mot det vonde, men det går jo ikke. Jeg er redd for at jeg i en sånn situasjon ville valgt å få hjelp for å spare familien. Jeg er redd for at det blir mindre fokus på smertelindring og mer fokus på hjelp til å dø.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:37   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan jeg ikke vite at jeg ikke vil få dødsangst. Snakker vi ikke om hva vi tenker og tror her? Det er veldig få her inne som faktisk kan uttale seg om de får dødsangst eller ikke i en reell situajson.

Gammel 28-11-09, 22:42   #29
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg tror dødsangst er mer som en naturlov. Hvor hardt den treffer, og når og hvordan den treffer, er umulig å si, men jeg kan ikke tenke meg at noen slipper unna den.

Gammel 28-11-09, 22:58   #30
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kanskje blånn, men jeg sklller dødsangst og eutanasi.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 22:58   #31
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg tror dødsangst er mer som en naturlov. Hvor hardt den treffer, og når og hvordan den treffer, er umulig å si, men jeg kan ikke tenke meg at noen slipper unna den.

Jeg mener å ha kjent opptil flere som har dødd uten et snev av redsel/angst for å dø/døden.
Jeg kan selvsagt ikke vite helt sikkert, for de kan jo ha føt på dette uten å vise det elelr dele det, men det er i hvertfall det de har uttalt til siste slutt; at de ikke er redd, at de ikke har vondt og at de er klare for å dra.

Gammel 28-11-09, 23:05   #32
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har opplevd å sitte sammen med svært syk svigerfar (lungekreft/emfyseum) og min mann og svoger og sosialkurator. Temaet var min svigerfars ønske om eutanasi. Dette var en vanskelig situasjon for ingen av sønnene ønsket at faren skulle gjøre det. Selv syns jeg ikke at jeg som svigerdatter var meningsberettighet. Min svigerfar var redd for smerter. På dette stadiet var han fremdeles oppegående men måtte bruke oksygen. Veldig tynn og sliten.

Enden på visen ble at svigerfar valgte bort eutanasien. Han levde i 5 uker etter denne samtalen. Vi alle følte at det ble 5 gode uker, min mann tok seg fri fra jobben og brukte tiden på sin far. Og en eventuell eutansi ville kortet ned livet hans med 3-4 dager.

Jeg mener det er galt for jeg tror en av grunnen til svigerfars ønske også var å ikke være til bry...

Gammel 28-11-09, 23:06   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke (tror jeg) redd for å dø, men jeg er redd for å dø fra ungene mine.
Jeg skulle ønske at jeg ville fått hjelp til å dø om alternativet var langvarig pine, eller fullstendig hjelpeløshet.

Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:06   #34
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det er "naturlig" å ha dødsangst. Men i det daglige er nok de fleste reddere for å få en bilring eller noe sånt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:10   #35
Albertine
Passiv

Standard

Spørsmålet er om man er redd for å dø, sånn som situasjonen er i dag. Og da må jeg svare nei. Hvordan det hadde vært med en dødelig sykdom hengende over hodet kan jeg heldigvis ikke svare på akkurat nå. Jeg er usikker i forhold til eutanasi.

Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 23:29   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

. Men i det daglige er nok de fleste reddere for å få en bilring eller noe sånt.

Jeg skulle ønske jeg var reddere for det, da hadde jeg kanskje unngått den jeg har.

Gammel 28-11-09, 23:43   #37
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg skulle ønske jeg var reddere for det, da hadde jeg kanskje unngått den jeg har.

Næsj... Det hjelper nemlig ikke å være redd. De kommer likevel.
Redsel har aldri fjernet en bilring så vidt jeg vet. :damn:

Gammel 29-11-09, 00:13   #38
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke så redd for å være dø, men livende redd for å dø fra ungene mine. Det er på en måte det overskyggende målet, bli så gammel at de er oppdratt og voksne og har bagasje og ressurser til å greie seg selv.

Ellers så håper jeg jo selvsagt også for min egen del at jeg skal få en innholdsrik alderdom, men det er da sekundært. Så min angst for døden fortoner seg nå som en angst for å dø som småbarnsmamma.

Jeg er både for og i mot aktiv dødshjelp. Prinsipielt for, men realisten i meg er i mot. (for jeg kan ikke se bort fra de problemer det er å håndtere noe sånt)

Gammel 29-11-09, 10:22   #39
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Er redd for å dø, for eutanasi

Jeg er redd for å dø en lang og smertefull død og er for dødhjelp. Jeg ønsker ikke å lide. Jeg er for dødshjelp i de tilfeller der det ender med døden, der det ikke er mere å gjøre for vedkommende.

Jeg har alltid fryktet døden og har angst for å dø. Spesielt en lang og pinefull død.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 13:05   #40
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke redd for å dø, og jeg er mot eutanasi.

Jeg har vært så nære døden at jeg vet den ikke er farlig, det er langt verre ting som kan skje meg. Jeg er heller ikke redd for å dø fra jenta mi, rett og slett fordi jeg vet hun har en utrolig pappa. Dét er godt å vite. Det ville selvsagt vært ufattelig trist å gå glipp av livet hennes, og det ønsker jeg ikke, men jeg føler ingen frykt for døden.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.