Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lydbøker eller vanlige bøker? Hva foretrekker du?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Foretrekker du lydbok eller vanlig bok
Ja takk, begge deler 28 28,28%
Jeg leser bare vanlige bøker 69 69,70%
Jeg hører bare på lydbøker 1 1,01%
Jeg verken leser bøker eller hører på lydbøker 1 1,01%
Nok en dustepoll 0 0%
Deltakere: 99. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-09, 23:55   #21
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lydbøker eller vanlige bøker? Hva foretrekker du?

Jeg liker best å lese, for da kan jeg lage stemmene selv, inni hodet mitt, så det blir akkurat som jeg vil ha det.

Gammel 19-11-09, 23:59   #22
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja takk, begge deler!

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 00:15   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja takk begge deler!

Jeg liker å lese bok, men synes lydbøker er geniale til sitt bruk.
Jeg har alltid med lydbok når jeg kjører bil alene. Jeg foretrekker nesten alltid å høre på lydbok framfor å lytte til musikk i bilen.

Jeg hører også på lydbok når jeg gjør husarbeid. Særlig ved klesbretting og stryking blir lydbok mye brukt. Det hender også at jeg lytter til lydbok på senga. Dersom mannen har sovna før jeg legger meg vil jeg ikke slå på lys over senga og da lytter jeg til lydbok i stedet for å lese.

Jeg har alltid en lydbok i tillegg til de vanlige bøkene jeg holder på med.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 00:29   #24
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stenger best verden ute når jeg har ei bok i hendene.
Med lydbok kan blikket vandre, og det vandrer, hele tida.

Gammel 20-11-09, 11:00   #25
Kate

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker å lese, så det gjør jeg. Lydbøker hører jeg ikke på.

Gammel 20-11-09, 11:03   #26
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja takk, begge deler.

Jeg sluker lydbøker når jeg trener. Spesielt godt er det når man varmer opp med stavgang før annen trening, det har hendt mer enn en gang at jeg har gått betraktelig lengre enn jeg hadde tenkt fordi jeg blir så oppslukt i boka at jeg ikke merker hvor fort tiden flyr.
Kan anbefale Harry Hole-bøkene sene høstkvelder rundt ognsvann og i andre områder uten gatelys, man går fortere og fortere jo mer spennende det blir.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 11:05   #27
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg er i praksis orddøv, og leser bare vanlige bøker.

Orddøv?

Er det sånn som jeg er, at jeg rett og slett ikke hører hva de sier?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 11:17   #28
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er glad i å lese og foretrekker laaangt å lese bøkene selv, men en travel hverdag tillater ikke alltid dette og da har jeg funnet ut at lydbok i bilen etc. er en gyllen middelvei for i det hele tatt å få med meg det jeg vil!

Gammel 20-11-09, 11:20   #29
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker å lese. Håndfaste bøker er klart best, men da jeg pusset opp gutterommet i fjor lånte jeg en e-bok av pappa (sånn liten mp3 med en god roman)og det var rett og slett genialt ! 14 timers ren nytelse mens jeg malte vegger og skrudde hyller.

Gammel 20-11-09, 11:58   #30
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg elsker å lese. Håndfaste bøker er klart best, men da jeg pusset opp gutterommet i fjor lånte jeg en e-bok av pappa (sånn liten mp3 med en god roman)og det var rett og slett genialt ! 14 timers ren nytelse mens jeg malte vegger og skrudde hyller.

Ja, det er i slike tilfeller jeg tenkte at lydbok kan være et godt alternativ, eller når jeg kjører bil. Lange strekninger.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 12:02   #31
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vanlige bøker

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 12:35   #32
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg mister lett handlingen i lydbøker og synes de går for sakte. Foretrekker å lese selv og har alltid gjort det.

Gammel 20-11-09, 13:35   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tosse: Jeg synes også det er vanskelig å konsentrere meg om lydboken hvis blikket vandrer. Så hvis jeg bare sitter (f.eks. på bussen), så spiller jeg alltid ett eller annet hjernedødt spill på iphonen for å ikke begynne å kikke ut av vinduet og tenke på andre ting. (Det er derfor jeg er så totalt fjern på bussen og helt sikkert aldri får det med meg hvis det kommer inn noen kjente eller noen jeg burde reise meg for. )

Gammel 20-11-09, 14:52   #34
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Som regel hører jeg på lydbok OG leser, to forskjellige altså.
Når jeg driver med hobby/kjører bil/gå tur osv. hører jeg på en,
så leser jeg en annen når jeg ikke skal gjøre noe annet samtidig.

Gammel 20-11-09, 14:55   #35
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prøvd en lydbok.

Jeg leser selv, takk.

Gammel 21-11-09, 17:31   #36
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset, Skilpadda.
Har jo tilgang til en del lydbøker, så jeg bør kanskje bare hive meg uti det. Med hjernedød aktivitet attåt.

Gammel 21-11-09, 17:37   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Tosse: Jeg synes også det er vanskelig å konsentrere meg om lydboken hvis blikket vandrer. Så hvis jeg bare sitter (f.eks. på bussen), så spiller jeg alltid ett eller annet hjernedødt spill på iphonen for å ikke begynne å kikke ut av vinduet og tenke på andre ting. (Det er derfor jeg er så totalt fjern på bussen og helt sikkert aldri får det med meg hvis det kommer inn noen kjente eller noen jeg burde reise meg for. )

Sånne ting tør jeg ikke gjøre. Jeg hadde aldri husket å gå av bussen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 18:14   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg til vanlige bøker, av den enkle grunn at jeg aldri har klart høre på lydbok uten å sovne som en stein.

Alvorlig praktisk da jeg var høygravid og ikke fikk sove. Jeg satte meg til rette i godstolen, lente ryggen bakover, satte på ei lydbok eller et hørespill, lukket øynene for å lytte godt, og ploff - borte.

Gammel 21-11-09, 18:25   #39
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes lydbøker er genialt i perioder der jeg har mye å gjøre. Da kan jeg høre samtidig som jeg gjør noe annet. Ellers er det utrolig hvor mye hyggeligere det er å for eksempel male et hus med ei god lydbok på øret. Men jeg leser bøker også, altså. Når jeg har tid.

Gammel 21-11-09, 18:33   #40
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jatakk begge deler for min del. Hjalp moren og faren min å beise huset deres i sommer med lydbok på øret, aldri har beisingen gått så fort. Lydbok på sengen er ingen god idé for meg hvertfall, jeg bare sovner og våkner etter et ukjent antall kapitler, men bøkene varer veldig lenge på den måten da.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.