Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken kake må man ha til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 00:38   #21
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken kake må man ha til jul?

Kransekake, men den kjøper jeg.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 09:08   #22
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Pepperkaker. :enkel:

Gammel 08-11-09, 09:44   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at kaker ikke spises, men sjokolade og marsipan derimot...DET spises.

Jeg lager ostekake og en eller annen sticky konfektkake (i fjor laget jeg en med oreo)

Gammel 08-11-09, 11:40   #24
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ikke gjør det så avansert, det er Delfia med 'f'. Jeg brukte oppskriften på detsoteliv.no i fjor, med bare kjeks (ikke marsipan og annet dill) i kaken, og den ble veldig god.

Hehe. Vi kallser det Philadelfiakake i våre familie, intern kristenmannshumor, og da ble det PH.
Den på delfiafettpakken syns jeg er god.

Krydderkake, ja! Har prøve å lage dette, men får den ikke skikkelig steikt inni....Men kan kanskje prøve igjen.

Gammel 08-11-09, 11:42   #25
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Kransekake er det viktigste her i huset.

Jeg lager egentlig for mange kaker til jul. Det er før jul det blir spist, ikke i jula.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 12:04   #26
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sarah Bernard og pepperkaker.

Gammel 08-11-09, 12:09   #27
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Tenkte å bake Oreokake til juleftan sammen med diverse småkaker (pepperkaker, brune pinner, sandnøtter, krumkaker og kvite kakemenn tenker eg)

Gammel 08-11-09, 19:23   #28
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Oreo-kaken, går det an å fryse den? Evt hvor lenge kan den stå seg i kjøleskapet?

Gammel 08-11-09, 19:48   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det småkaker som "må" være i hus til jul. Hører at det er mange som ikke liker dem, men da lager de dem ikke så gode som jeg gjør.

Sånne "runde kaker" pleier jeg aldri å lage, i grunnen, om jeg ikke "må". Svigermor legger sikkert igjen en tropisk aroma eller toscakake i fryseren til mannen min.

Gammel 08-11-09, 19:49   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Polyanna sa, bortsett fra at ingen legger igjen noe i min fryseboks. Vi har veldig gode småkaker og desserter, og kanskje en konfektkake i fryseboksen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:18   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oreokaken er knallgod, men jeg vet ikke om jeg hadde orket den etter en julemiddag. Etter kveiten kanskje.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 20:19   #32
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Oreokaken er knallgod, men jeg vet ikke om jeg hadde orket den etter en julemiddag. Etter kveiten kanskje.

Me skal ha den litt godt utpå kvelden, ikkje som dessert. Da går det nok strålande med litt Oreo.

Gammel 08-11-09, 20:20   #33
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sarah Bernard ble tradisjon etter fjorårets debut.

Ellers er mine "må ha"-kaker delfia, tung fruktkake, pepperkaker, serinakaker og berlinerkranser. Hvis jeg skal være prektig husmor blir det rosettbakkels i år også.

Gammel 08-11-09, 20:50   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Oreokake er kake med bunn av knuste Oreos, et lag med ostekrem, et lag med sjokolademousse, og pisket krem. Smaker fantastisk. Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften:

http://forum.nybaktmamma.com/oppskri...fa-til-306001/

Den er knallgod, men jeg har ostekrem oppå også. Synes det er mye bedre enn ren pisket krem.

Gammel 08-11-09, 20:52   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal lage sitron-varianten av Oreokaka. Det er faktisk enda bedre, synes jeg. Friskere! En bruker her inne la ut oppskrift. Man bytter rett og slett ut Oreokjeksene med sitronkremkjeks (selges bla. på Kiwi), og moussen med sitronfromasj. Og så har man sitronsaft i kremosten. :sikle:

Gammel 08-11-09, 21:18   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme hos mamma blir det kransekake og fruktkake (sånn med masse tørket frukt), og begge deler er veldig gode. Jeg ville vurdert å lage begge to hvis jeg skulle lage jul selv - i tillegg til de "viktigste" småkakene (jeg sier som Polyanna: hvis folk sier småkaker ikke er godt, så har de bare ikke smakt den riktige sorten). Pappa pleier å ville ha delfiakake, så da blir det sikkert det også.

Gammel 08-11-09, 21:21   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Delfiakake er et must ja. Jeg vurderer Kvikklunsj-varianten i år.

Gammel 08-11-09, 21:34   #38
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skal lage sitron-varianten av Oreokaka. Det er faktisk enda bedre, synes jeg. Friskere! En bruker her inne la ut oppskrift. Man bytter rett og slett ut Oreokjeksene med sitronkremkjeks (selges bla. på Kiwi), og moussen med sitronfromasj. Og så har man sitronsaft i kremosten. :sikle:

¨
Iset, kan du vera så snill å legga ut oppskift på denne, i dummies-variant

Gammel 08-11-09, 21:39   #39
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Delfiakake og kransekake må man ha til jul.
Oppskriften som står på pakken med Delfiafett er veldig grei - bare dropp marsipanen, og man må ha i nok kjeks. Også er det viktig at man bruker ordentlige geletopper og ikke prøver seg med annet gelegodteri i kaka

Gammel 08-11-09, 21:54   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

¨
Iset, kan du vera så snill å legga ut oppskift på denne, i dummies-variant

Det kan jeg. Jeg vet ikke helt om det var nøyaktig slik hun andre laget den, men jeg tror det, og denne var hvertfall knallgod. Bedre enn vanlig Oreokake, for meg som ikke er så veldig glad i altfor søte, mektige kaker. Jeg skal innrømme at jeg som regel tar juksevarianten når jeg lager fromasjen, bare blander gelé og pisket krem. Men lag gjerne fromasj selv, det er jo opptil hver enkelt. Det er en stund siden jeg laget den, så jeg husker ikke helt hvor mange pakker kjeks jeg brukte heller, men tror det var én pakke siden pakken var større enn Oreokjekspakken. Det skal være ca. 450 gram Oreokjeks, se hvor mye sitronkjekspakken veier.

Se denne tråden for bilder, det er altså Oreokaken, men det er omtrent samme oppskrift, bare andre ingredienser.

Ca. 400-450 gram Sitronkremkjeks (gul pakke med doble kjeks med sitronkrem i midten)
Smeltet eller mykt smør, ca. 100 gram

Kle en rund kakeform med bakepapir i bunnen. Ha ca. halvparten av kjeksene i en food processor og kjør til fine smuler. Tilsett smøret og kjør til en jevn masse. Fordel den i kakeformen og sett kaldt. Resten av kjeksen deles opp i småbiter.

Fyllet:
Resten av kjeksen
6 dl kremfløte
1 pakke Philadelphiaost, myknet
2,5 dl melis (smak evt. til med litt mer, jeg liker det litt syrlig)
1 ss sitronsaft (mer etter behov)
1 pakke sitrongelé

NB: det blir en større mengde sitronfromasj enn sjokolademousse (i originalen), så jeg helte oppi formen til jeg syntes det var passelig, så fikk jeg et par serveringsglass med fromasj utenom.

Kok geléen med 4 dl vann. Avkjøl (men ikke la det stivne). Pisk halvparten av kremen stiv.
Pisk sammen kremost og melis, og bland inn kremen og sitronsaften.
Ha ca. 2/3 av sitronostekremen over kjeksbunnen i kakeformen. Legg oppi halvparten av kjeksbitene og sett i kjøleskapet en stund.

Pisk resten av kremen stiv og bland inn den avkjølte geléen. Bland inn resten av kjeksbitene og ha fromasjen over i kakeformen. La det stivne.

Ha over resten av sitronostekremen og sett kaken kjølig til neste dag.

Jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal pynte denne kaken enda, kanskje noen har tips? Kandiserte sitronskiver eller noe?

Sist redigert av Dixie Diner : 09-11-09 kl 09:17.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.