|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Datalagringsdirektivet | |||
Ja, jeg har hørt om det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 47,06% |
Nei, jeg har ikke hørt noe om det |
21 | 24,71% |
Jeg har en grei oversikt over hva det er |
16 | 18,82% |
Jeg vet litt om hva det er |
19 | 22,35% |
Jeg vet lite om hva det er |
14 | 16,47% |
Jeg vet ingenting om det |
13 | 15,29% |
Jeg har gjort meg opp en mening om det |
23 | 27,06% |
Jeg har ikke gjort meg opp en mening om det |
13 | 15,29% |
Jeg kommer til å gjøre meg opp en mening om det |
14 | 16,47% |
Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre meg opp noen mening om det |
7 | 8,24% |
Jeg bryr meg ikke |
5 | 5,88% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg skjønner at jeg burde bry meg om det, men jeg kjenner ikke til det, og vet ikke hva det går i.
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg kjenner at jeg ikke er veldig bekymret, og tenker litt sånn at "jeg ikke har noe å skjule". Jeg syns også jeg så et sted at informasjone som hva man har skrevet ulike steder ikke lagres, men hvor og når og mellom hvem? :har ikke satt meg inn i dette: |
![]() |
![]() |
#24 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Datalagringsdirektivet
Du sa det mer diplomatisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Mother of Dragons
|
Nettopp. Dette gir politi kun en marginal fordel i kampen mot kriminalitet, men myndighetene et enormt kraftig verktøy i å overvåke landets borgere.
![]() |
#26 |
Mother of Dragons
|
Jo men poenget med å diskutere lover og regler er jo også det at man greier å tenke litt mer abstrakt enn "er det ok for meg akkurat nå?" men mer på hva det gjør for samfunnet.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 04-11-09 kl 16:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
<*(((<
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetTilsynelatende uinteressante opplysninger som oversikt over innkjøp og pengebruk kan lett brukes av myndighetene til å styre borgerene sine. For eksempel å redusere trygdeutbetalinger om borgeren bruker over $PassendeSumBestemtAvStaten i måneden på å handle alkohol. :top of my head: |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Men om de brukes til å oppspore deg når du snakker med folk som andre med tilgang til søk i datalagrene ikke liker at du snakker med da? Fremdeles greit? Enn om det går ut over ungene dine? Fremdeles alt vel?
Jepp. |
![]() |
![]() |
#29 |
Passiv
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetJeg håper hver eneste gang at det skal vise seg at dette forslaget er en spøk. Men neida. Det er ikke noen spøk, skjønner jeg. |
![]() |
![]() |
#30 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
Det er naivt, for å si det pent, å si at man har så stor tillit til demokratiet at det er greit å innføre udemokratiske lover. Det er jo nettopp den typen lover som truer demokratiet. (Og en av grunnene til at det er uheldig å gi myndighetene uinnskrenket makt til å innhente og lagre opplysninger om borgerne, er jo for eksempel med tanke på at vi i fremtiden kan plutselig kan ha myndigheter som er mindre snille og demokratisk innstilte enn dem vi har nå. Hvis vi får det, er det viktig at vi allerede har lover på plass som kan begrense hvor stor skade de kan gjøre.)
![]() |
#32 |
Protonterapeut
|
Ja, du er naiv.
![]() |
#33 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#34 |
Protonterapeut
|
Det er en grunn til at vi har en grunnlov som er vanskelig å endre. Nettopp for at ingen skal bli stormannsgal og ta helt av. Og for å beskytte demokratiet, selvsagt.
![]() |
#35 |
flisespikker
|
Det er jo ikke sånn at vi plutselig kommer til å våkne opp en dag og oppdage at vi har fått sharialover eller et annet, helt annet slags, styre over natten. Det er heller ikke sånn at valget er mellom "demokratisk", der ingenting kan gå galt og makthaverne bare er snille, og "udemokratisk", der makthaverne er gale despoter og vi ikke kan påvirke dem i det hele tatt. Stort sett alle land befinner seg et sted mellom disse ytterpunktene, og de fleste endringer skjer gradvis. Og én slik endring kan være å vedta å sette til side personvernet (som står veldig sterkt i Norge i forhold til de fleste andre land) ved å gi myndighetene adgang til å samle inn opplysninger de tidligere ikke kunne samle.
![]() |
#36 |
-
Og hvordan mener du at et regime som rutinemessig overvåker alle borgerne her i landet bidrar til å ta vare på demokratiet vårt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#38 |
Mother of Dragons
|
Nemlig. Dessuten er det historieløst å tenke at myndighetene i Norge ikke er i stand til å overvåke av andre grunner enn å finne kriminelle. Bare tenk på hva Håkon Lie & Co kunne ha brukt dette direktivet til med den teknologien vi har i dag.
![]() |
#39 |
can-jur
|
![]() Sv: DatalagringsdirektivetMen hva er årsaken til at noen vil innføre det da?
![]() |
![]() |
#40 |
-
Det mest nærliggende er naturligvis at de faktisk tror på at dette vil være et viktig verktøy i bekjempelse av kriminalitet. Jeg har ikke sett noe som tyder på at det er riktig. (Det samme gjelder alle overvåkningskameraene som settes opp overalt; de har, så vidt jeg vet, heller ingen vesentlig dokumentert effekt mot kriminalitet). I utgangspunktet tror jeg altså at de fleste som er for dette er det med de beste hensikter. Men det er i tillegg mange som har stor økonomisk gevinst av et overvåkningssamfunn; de som skal levere overvåkningsutstyret og de som skal jobbe med å betjene det. Det høres rimelig ut at å øke overvåkningen av alle er et godt kriminalitetsforbyggende tiltak, så det er et budskap som er enkelt å selge til politikere, som igjen lett kan få folk til å tro at overvåkning og begrensning av demokrati og frihet vil gi dem trygghet, så å dette bidrar også lett til å øke makten til politikerne som er for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|