Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vask av grønnsaker

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 21:04   #21
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vask av grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Smurfine, har du noengang funnet utdrevne blomkållarver i saltvannet?.

Niks. Heldigvis.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er jeg helt blind?

Jeg har aldri funnet larver i blomkålen. Men jeg har ikke lett etter dem heller.

Jeg har aldri funnet. Har aldri lett heller, ikke før svigermor kommenterte det. Jeg har ALDRI tenkt tanken, men etter infoen, så klarer jeg ikke å la være...

Gammel 28-09-09, 22:56   #22
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Hvis larven er stor nok, ser du den helt tydelig i skålen med kokt brokkoli. Som står midt på bordet. Mens man har gjester.
Og neida, den var ikke økologisk den brokkolien.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:01   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Hvis larven er stor nok, ser du den helt tydelig i skålen med kokt brokkoli. Som står midt på bordet. Mens man har gjester.

Tok du bilde?

Gammel 28-09-09, 23:11   #24
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tok du bilde?

I wish, men nei. Den for rett i søpla sammen med all brokkolien. Heldigvis hadde vi besøk av tøffe gjester som fortsatte måltidet til tross for Forstyrrende Elementer.
Men altså, den var tykk, rillete og hvit. Det var sånn at vi i ca 5 sekunder lurte på om det kunne være en plastskrue av noe slag, før vi skjønte hva det var som faktisk lå der.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:13   #25
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også funnet larve i brokkolien. Det vil si datteren min fant den. Hun spiser ikke brokkoli den dag i dag.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:20   #26
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Døde larver er proteintilskudd.

Døde_larveproteiner består visstnok utelukkende av essensielle aminosyrer.

Sand, derimot... Jeg kutter alltid purre på langs etter å ha knaset meg gjennom et måltid fullt av sand som hadde gjemt seg godt imellom alle lagene.

Gammel 28-09-09, 23:30   #27
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har funnet en larve i blomkål, ellers er det mest salater jeg har funnet dem i.

Den var hvit, litt småtjukk og mens jeg holdt på å skylle blomkålen under rennende vann.
Som jeg gjør enda, oppdelt i mindre buketter.

Gammel 28-09-09, 23:31   #28
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Visse steder spiser de jo larver, store tjukke larver!

Tror neppe det er farlig...

Gammel 28-09-09, 23:35   #29
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

, litt småtjukk .

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 23:46   #30
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

En dag i forrige uke så slengte jeg en haug med grønnsaker og kjøttpølser i stekeovnen. krydret det hele godt, og lot det stå til det var ferdig.

Under middagen så oppdaget jeg en broccolibit som var litt rar. den var halvannen cm lang, og lå bøyd som en banan. Små føtter hadde den også.

Jeg la broccolibiten til sides, og overbeviste ungene om at det var en broccolibit. Sannheten om at det var en godt stekt åme, den tok jeg ikke til meg selv heller...

Men maten var god da

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:11   #31
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Under middagen så oppdaget jeg en broccolibit som var litt rar. den var halvannen cm lang, og lå bøyd som en banan. Små føtter hadde den også.

Den lite kjente bananbroccolien, som ikke er så lett å få tak i, iom at den kan stikke avgårde på de små føttene. Derimot er den meget næringsrik og sikkert ekstra god med litt krydder. en liten skatt, faktisk. Utrolig at du la den til side

Gammel 05-10-09, 21:21   #32
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Saltvann og så lenge har jeg ikke hørt

Men mamma har lært meg at blomkål og brokkoli skal ligge i vann litt før det tilberedes. Jeg bruker ikke mye slike grønnsaker, men alltid når mamma er her (for å redusere potetmengden, hun er diabetiker) og selv om vi altså nesten bare har det de 3 gangene i året hun er her, så har jeg da vitterlig sett insekter/larver flyte opp...

Gammel 05-10-09, 21:28   #33
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Hmmm..jeg som har begynt å kjøpe økologisk bør da kanskje bruke litt bedre tid på forberedelser av grønnsaker. Men 30 minutt??

Gammel 05-10-09, 21:33   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke kjøpe og lage salat hjemme lengre etter nøyde studering av salaten jeg kjøpte sist. :grøsse: Egentlig bør jeg ikke lese denne tråden. Jeg spiser for lite grønnsaker som det er.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.