Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Noen som tar en annengradsligning med meg?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 12:43   #21
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som tar en annengradsligning med meg?

Det er mer pedagogisk å utlede formelen fordi man ikke husker den, og så bruke den. Gjorde det på en prøve en gang i tida.

Gammel 16-09-09, 12:45   #22
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Er det ikke lettere å ta x ut av parantesen?
x(2/3x-1) = 0

Da må enten x = 0 eller 2/3x - 1 = 0, dvs x = 3/2.

Dette er da slik jeg har lært å løse annengradsligninger .. må vel være letteste måten?
Altså:
2/3x^2 = x
Flytt over x
2/3x^2 -x = 0
Dra ut x
x(2/3x-1) = 0

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 12:45   #23
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Utledning av formel: http://home.hio.no/~bjorn-e/BAKFORMEL.HTM

Gammel 16-09-09, 12:46   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

0 og 3/2? (men så klarer ikke jeg å se hvorfor det skal brukes noen formel her heller )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 12:51   #25
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt om utbygging av kvadrater, men kan ikke si at jeg kan det. Men ofte når jeg har et matteproblem jeg ikke skjønner bruker jeg Khan-academy, han er veldig god på å forklare på en forståelig måte. Her er videoen hans om fullføring av kvadrater:

(Kilde: youtube.com)

Litt usikker på om du bare trenger hjelp til akkurat den oppgaven da, i så fall kan jeg nok ikke hjelpe deg, i hvert fall ikke nå.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 12:56   #26
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra wikipedia
"Et fullstendig kvadrat er et andregradsutrykk som kan faktoriseres ved hjelp av den første eller den andre kvadratsetningen. uttrykket x^2+bx+c er et fullstendig kvadrat dersom (b/2)^2=c.
Da er x^2+bx+c=(x+b/2)^2

Gammel 16-09-09, 13:04   #27
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det fant jeg også, m^2, men jeg fikk ikke til å løse ligningen for det.

Gammel 16-09-09, 13:10   #28
m^2

m^2 sin avatar

Standard

(kvadratsetningene er disse (a+b)^2, (a-b)^2 og (a+b)(a-b)-greiene)

Men hva er oppgaven? Skal du finne x? Eller skal du sette opp den fullstendige kvadratiske formen?

Gammel 16-09-09, 13:17   #29
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ok, gitt at vi skal sette opp den fullstendige kvadratiske formen:
Vi har en likning som IKKE passer med kvadratsetningene. Men vi skal få den til å skjerpe seg : ond:

Så:
2/3x^2 = x
2/3x^2-x +0=0 (her begynner vi å ane andre kvadratsetning, sant? (a-b)^2=a^2-2ab+b^2. Nullen på venstre side er satt inn "til info)
Så vi fortsetter for å "tvinge" stykket over på den formen:

x^2-3/2x (her "regner vi med" at x er a)
x^2-3/2x +( ((3/2)/2)^2 - ((3/2)/2)^2 ).Dette siste gjør vi for å få tak i "b". Hvis 3/2x skal være det samme som 2ab og x=a, så er b=(3/2 delt på 2)

x^2 - 2*3/4x + (3/4)^2 - 9/16, eller enda mer "i klartekst":
(x^2 - 2*3/4x + (3/4)^2) - 9/16, og på det inni parantesen kan vi bruke annen kvadratsetning

Og da blir det fullstendige kvadratet:

(x+3/4)(x-3/4) - 9/16

Men hvor =0 kommer inn i bildet og hvorfor dette skal hjelpe deg med å løse stykket...?

Gammel 16-09-09, 13:51   #30
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Å bygge ut til fullstendige kvadrater er noe herk syns jeg, og jeg bruker heller ABCformelen som er nevnt over her for å finne verdiene til X1 og X2.

Jeg underviser også i matematikk og har på ingen måte tenkt til å forvirre mine elever på å måtte bygge ut til fullstendige kvadrater, selv om jeg skal vise de hvordan det er mulig. Takke meg til fullstendige kvadrater i seg selv, med uttrykk som er fullstendige kvadrat, undersøke dette etc.

Gammel 16-09-09, 13:58   #31
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det står forøvrig i boka mi at hvis andregradsuttrykk på formen x^2+bx+c ikke er fullstendig kvadrat så kan vi faktorisere og blabla, men du mangler jo "c"-leddet og bør da ikke bruke denne metoden i hele tatt. Du bør sette X utenfor en parentes slik som Mex sa, da får du enten x=0 eller x=1,5 og det er rett i følge kalkulatoren min også (equation).

Det står altså i boka mi at "det er bare andregradsuttrykk med tre ledd vi faktoriserer ved å lage fullstendige kvadrater".

Gammel 16-09-09, 14:12   #32
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvor kom den 1/6 fra?

Setter 2/3 utenfor parentes, og da er det igjen 1/6 x?

Gammel 16-09-09, 14:13   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Skjønner uansett at jeg er på ville veier, altså. Jeg lar den stå til mattetimen i morgen.

Gammel 16-09-09, 14:13   #34
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Ikke minst er det ikke innlysende hva 1/6/2 betyr - her ser vi problemet med å ikke ha en ordentlig ligningseditor. ("Hei, HP ...?" :innsmigrende: )

Det er 1/6 delt på 2, og trykkes inn på kalkulatoren som 1/6/2.

Gammel 16-09-09, 14:16   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Setter 2/3 utenfor parentes, og da er det igjen 1/6 x?

Nei, det er det ikke - du startet med 1, og 1 = 2/3 ganger 3/2, så om du setter 2/3 utenfor, må du ha 3/2 inni parentesen. Husk at de to tallene ganges med hverandre når du løser opp parentesen igjen.

Gammel 16-09-09, 14:18   #36
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg skjønner ikke overgangen her heller?

For å ta et lettere eksempel.

x^2 + 4x = 0

Jeg legger til 2^2, og trekker fra 2^2 på venstre side.

x^2 + 4x + 2^2 - 2^2

Da kan jeg skrive om de tre første leddene til første kvadratssetning.

(x+2)^2 -2^2 = 0

og flytte over det ene leddet

(x+2)^2 = 4

Løsningen er dermed enkel å finne, og det var sånn jeg fikk jeg fikk det du sa.

Gammel 16-09-09, 14:19   #37
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Nei, det er det ikke - du startet med 1, og 1 = 2/3 ganger 3/2, så om du setter 2/3 utenfor, må du ha 3/2 inni parentesen. Husk at de to tallene ganges med hverandre når du løser opp parentesen igjen.

Sånn går det når man bare bruker kalkulatoren. Den sier at 1 delt på 2/3 er 1/6.

Gammel 16-09-09, 14:21   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Sånn går det når man bare bruker kalkulatoren. Den sier at 1 delt på 2/3 er 1/6.

Da slår du det inn feil, slik det blir hvis du bare gjør det fortløpende. 1 delt på 2 er en halv, og en halv delt på 3 er en sjettedel. 1 delt på 2/3 er derimot 3/2. Man snur bare brøken.

Gammel 16-09-09, 14:26   #39
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man snur bare brøken.

«Snur bare brøken», du. Det høres jo helt useriøst ut.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 14:28   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

«Snur bare brøken», du. Det høres jo helt useriøst ut.

Æsj. Um. Avslørt. Inverterer brøken mente jeg selvsagt. Det er vel seriøst nok?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.