Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Franskbrød/loff

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-09, 20:00   #21
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Franskbrød/loff

Spises kun til reker. Virkelig. Ungene mine har kanskje aldri spist det?
Ikke for det at det har vært en kampsak fra min side, men vi kommer sjelden over det?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 20:00   #22
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi har sjelden loff. Det skjer av og til i helgene at vi har ristet loff, men ikke hver helg. Når jeg tenker meg om er det som regel når vi er hjemme hos mamma og pappa at vi spiser ristet loff til frokost i helgene. Jeg har aldri sendt det med i matpakken såvidt jeg husker.

Gammel 14-09-09, 20:49   #23
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Min mann trodde ikke det gikk an å spise noe annet enn loff da vi traff hverandre. Jeg har brukt alvorlig mange år på å prøve å omvende ham, men jeg må innrømme at jeg blir frustrert over hva han kommer hjem med når det står "brød" på handlelisten innimellom. Han styrer unna loff etter gjentatte diskusjoner, men det er ikke så himla mye fiber i landbrød eller endel av de andre brødene han kommer hjem med heller.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 21:14   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten FP, da? Er det vanlig med franskbrød/loff i matpakken?

Gammel 14-09-09, 21:17   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er kjempevanlig, selv om noen selvfølgelig har det. I barnehagen til Glitterbarnet virker det som det går mest i grovbrød og middagsrester på de fleste.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 21:28   #26
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Det kjøpes kun inn til reker her i huset.. sånn ca 1 gang i året..

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 21:34   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fersk loff til søndagsfrokosten av og til. Men grovbrød også da. Baguetter bare som tilbehør, eller lørdagskveldsmat (baguett med ost og skinke, i ovnen, en slags ostesmørbrød det) Ostesmørbrød lages bare av loff, forøvrig.

Slik var det i min oppvekst, og slik er det nok videre også. Loff i matpakka er nok noe som kun er aktuelt om vi ikke har noe annet, men baguett med ostå skinke har jeg laga meg som lunsj noen ganger (på lørdagskveldene er det ikke aktuelt lenger, for min mann er det bare pizza som gjelder på lørdager. Kan gjerne variere pizzaen, men det er pizza, ikke gryterett, ostesmørbrød, baguette, koteletter etc som jeg var vant med)

Gammel 14-09-09, 22:24   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kan ikke huske å ha sett loff i noen grad i matpakkene i barnehagen til Blobben, men nå bor vi i FP-land, så hva vet jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 22:32   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loff er ikke matpakkemat. Vi bruker det hovedsaklig som tilbehør til mat. Hjemmebakte rundstykker til suppe f.eks. Jeg blir ikke mett av loff, så det er for godis å regne egentlig.

Gammel 14-09-09, 23:39   #30
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke det er så vanlig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 23:44   #31
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Kun til reker her også. Men ser det av og til i elevers matpakker.

Spikking: I Danmark er franskbrød det samme som grovbrød her. Alt av lyst brød blir betegnet som det. Alternative er det mørke rugbrødet. En typisk dansk frokost (lunsj) er et par skiver rugbrød og så litt franskbrød med ost.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 23:46   #32
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker loff kun som tilbehør, men jeg husker i min oppvekst at det var hverdagsbrød f.eks hos mine besteforeldre. Vi hadde det ofte mens vi bodde på Island (muligens fordi det var dårlig utvalg?) for etter at vi flyttet til Norge havnet mamma på bakebrødkjøret og siden da har jeg spist grovbrød.

Gammel 14-09-09, 23:50   #33
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er noen barn som har med i matpakken av og til, men de fleste har vanlig brød med pålegg på.

Gammel 15-09-09, 01:04   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde snødd en viss plass før jeg hadde sendt loff i bhg. Da hadde jeg heller laget en omelett og evt. sendt knekkebrød med.

Gammel 15-09-09, 01:15   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det hadde snødd en viss plass før jeg hadde sendt loff i bhg. Da hadde jeg heller laget en omelett og evt. sendt knekkebrød med.

Hvorfor det? Det er jo ikke farlig å spise loff, hvis det skjer helt unntaksvis. Jeg hadde ingen skrupler med å sende med ungene loff i matpakken for fire uker siden, da jeg kjøpte 22:50-brød på butikken. Så lenge det serveres sjelden, ser jeg rett og slett ikke problemet.

Jeg hadde heller ingen skrupler med å sende med Frøkna instant nudler og pannekaker på skolematen i forrige uke, da hun hadde brukket fortannen og fikk beskjed om å bare spise myk mat i en uke, selv om særlig nudler er bannlyst som skolemat her i huset til vanlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 01:42   #36
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hva barna i barnehagen har på skivene sine. De har uansett kun med frokost, og en loffskive en gang i blant gjør ingenting sånn jeg ser det.

Gammel 15-09-09, 12:04   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Vil tippe at storesøster har hatt loff i matpakka 3-4 ganger, på 3 år. Skrekken er jo selvfølgelig at det akkurat den dagen, er en 21 årig vikar, som slarver om ungene mine sin matpakke, og utifra den dagens matpakke, antar at dette er dagligkost for mine barn.

...eller en FP-er.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:08   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ernæringsmessig er det ikke store forskjellen på loff og enkelte andre brød som i praksis er som "kamuflert loff". Landemannenbrødet som er kjempegodt er neimen ikke mye sunnere enn loff vil jeg tro.

Jeg fikk noen overraskelser da bakeriene begynte å merke brødene med grovhetsskala. Og sluttet straks å kjøpe Gomans Jegerbrød.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:12   #39
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor det? Det er jo ikke farlig å spise loff, hvis det skjer helt unntaksvis. Jeg hadde ingen skrupler med å sende med ungene loff i matpakken for fire uker siden, da jeg kjøpte 22:50-brød på butikken. Så lenge det serveres sjelden, ser jeg rett og slett ikke problemet.

Jeg hadde heller ingen skrupler med å sende med Frøkna instant nudler og pannekaker på skolematen i forrige uke, da hun hadde brukket fortannen og fikk beskjed om å bare spise myk mat i en uke, selv om særlig nudler er bannlyst som skolemat her i huset til vanlig.

Hvorfor? Det har vel rett og slett bare med hvor viktig jeg synes kosthold og det å spise balansert og god mat så ofte som mulig er.

I mitt hode er det slik at dersom vi sørger for å spise ordentlig næringstett og god mat som en basis, så har vi mulighet til å skjeie ut med andre ting i tillegg. Men helst aldri som erstatning for ordentlig mat, men i tillegg. Jeg synes det å ha et stabilt blodsukker jevnt over er viktig for helsen, - og konsentrasjonen i skolesammenheng. Og sammen med det at det ligger i ryggmargen min å velge og finne de beste alternativene, så hadde det bare aldri falt meg inn (om det så snødde) å kjøpe loff. Det finnes så utrolig mange bedre alternativer.

Jeg hadde fint kunne sende pannekake med poden, men ikke lyse mel og sukker pannekaker, men grove med godt med egg og olje i, med bær på. Da vil måltidet bestå av byggesteiner (proteiner), langsom energi (karbohydrater), sunne fettsyrer (oljen), og antioksidanter (bær). Balansert og sunt måltid.

Sist redigert av DM : 15-09-09 kl 12:14. Årsak: La til siste avsnitt.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-09, 12:20   #40
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Loff har vi ofte til søndagsfrokosten. Har aldri brukt det til matpakke, men hadde jeg ikke hatt annet så kunne jeg sikkert gjort det til nød. Jeg hadde ikke reagert om noen barn hadde loff i matpakka en sjelden gang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.