|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Originala
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg ble fortalt følgende historie på et seminar jeg var på. Historien er fra før Nelson Mandela ble arrestert. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme
Det syns jeg rett og slett var ganske rasistisk av henne, all den tid det er både rumerene og rom-folk som har blitt tatt for både stjeling og tigging i Norge. I tillegg kan hun jo kanskje fortelle deg litt om hvordan Romania behandler rom-folket.
|
|
|
#23 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJoda, jeg ser det, men hun preges vel av frykten for at romanifolket har en langt større fødselsrate og er i ferd med å overta flertallet av befolkningen i Romania.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeRomfolket har det ganske jævlig i østeuropa sammenliknet med her, og det er en undertrykking som har vært satt i system gjennom årtider. Hvis du tar alle utsagnene hun kommer med, plasserer de i munnen på en hvit, norsk mann som omtaler somaliere eller pakistanere så tror jeg ikke noen ville vært i tvil om at de var rasistiske, uansett hva rasismen bunnet i.
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeNå sa hun vel ikke at ingen rumenere stjeler, men de hun hadde tolket for var romani, ikke rumenere, og det var fem på en uke.
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke akkurat det du sa i ditt forrige innlegg. Uansett, jeg syns ikke at hennes skepsis og fordommer mot et folkeslag er mer verdt enn andres skepsis, som vi ikke godtar. Igjen, jeg anbefaler artikkelen fra Morgenbladet.
|
|
|
#27 |
|
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg har lest artikkelen i Morgenbladet, Glitter - og at en del av dem nok får ufortjent mye pes i media tviler jeg ikke på.
|
|
|
#29 |
|
|
Du får meg til å høres ut som et nek, som ikke noen sinne har satt meg inn i noe som helst.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke meningen, ei heller å være nedlatende. Jeg syns at det første innlegget ditt var ekstremt fordomsfullt, og jeg syns det var merkelig at du tydeligvis mente at man skal stole mer på og ha forståelse for en rumeners fordommer enn hva som ville vært normalt ellers. Som barn av en sosialantropolog er jeg nok arvelig belastet når det kommer til interesse for kultur og ulike kulturers historie, jeg har forståelse for at ikke alle andre deler den interessen i like stor grad. Siden du har rombarn på skolen din tenkte jeg kanskje du var interessert i å vite mer om den kultur- og klassekonflikten som ligger i østeuropa (og til dels vesten) på dette feltet i stedet for å ta venninnen din sine uttalelser som udiskutable sannheter. Det er en meget sannesatt konflikt som jeg ikke nødvendigvis ser noen gode løsninger på.
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJoda, jeg ser den, og har også vært interessert i å finne ut fra elevene mine - som jeg tenker innehar førstehåndsinformasjon som kan hjelpe meg til å skjønne. Men når jeg møter ønsker for framtiden f.eks. "å sove lenge", "ha stor gullklokke og selge tepper til 40 000", "menn liker å sove lenge, skjønner du," og utsagn som "damer skal ikke bestemme hva jeg skal gjøre", " han tilhører familien 'x' kommer han til denne klassen så slår jeg ham ned" og møter foreldre som tar en unge som virkelig ønsker å gå på skolen ut av skolen og ser den samme eleven spillende på trekkspill i Vigelandsparken og man som lærer ikke får hjelp til å få ungen (som i en alder av 15) endelig har lært seg å lese, tilbake på skolen. Så er det vel ikke usannsynlig at mitt syn preges noe av de opplevelsene.
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeMen erfaring helt personlig - ikke relatert til rumenere og romfolk spesielt, men til forståelse og toleranse for andre kulturer og måter å leve på som ikke uten videre passer lett inn i det samfunnet vi stort sett har i Norge, er at det er mye lettere å bevare et snev av idealisme med litt avstand til selve problemet. |
|
|
|
#33 |
|
Glamorøs
|
Det er din erfaring, min er anderledes. Jeg bor i Oslo sentrum, jeg har barn i en barnehage hvor over halvparten ikke er etnisk norske, jeg går forbi horder av rumenske tiggere hver dag, og jeg greier å bevare gangsynet. Jeg gjør mitt beste for å være verken naiv eller fordømmende.
Det at man gjør sitt for å forstå noe betyr ikke at man skal godta alle skikker og normer. Men man har et mye bedre utgangsunkt for å finne en løsning om man setter seg inn i problemstillingen og bakgrunnen til at noe har blitt som det har blitt.
|
|
|
#34 |
|
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg tror du og jeg er ganske enige om dette, Smilefjes.
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 10-08-09 kl 11:38. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeNaiv flagredame er vel sånn ca det siste jeg ville tenkt om deg, Glitter. |
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeSelvfølgelig irriterer jeg meg over ting jeg også! Jeg går ikke rundt og syns at det er OK at romfolk ikke sender barna sine på skolen, at det kommer tyveribander fra Østeuropa til Norge, at pakistanske jenter og gutter får så ulik oppdragelse, eller at somaliske menn tygger khat hele dagen. Men jeg prøver å sette meg inn i hvorfor det har endt opp å bli slik, uten å godta at det har blitt slik, eller å tro at dette er en generell regel som gjelder alle.
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg føler for å bøye nakken og bare si at det var bra skrevet Glitter. |
|
|
|
#38 |
|
Ustabil
|
Sv: Siri møter egne fordommer - rasismeJeg ser at råden har dreid av til å handle om Romani-folket. Jeg kan ikke påberope meg noen spesiell kunnskap om folkegruppen, og setter min lit til Glitters redegjørelser her. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Glamorøs
|
Hvis du leser meg litt skikkelig så sier jeg at det er forskjell på å sette seg inn i og forstå en bakgrunn og å akseptere den. Du gjør akkurat det som jeg blir så inni hampen frustrert over, med en gang man nevner at forståelse hadde vært fint så kommer det nebbing om at folk må ta ansvar selv, og man skal ikke forstå dem ihjel, akkurat som det skulle være en motsetning. Enda en gang; det er forskjell på forståelse og aksept eller respekt.
|
|
|
#40 |
|
Ustabil
|
Må ikke være så hissig, vet du. |
|
|
|