Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Siri møter egne fordommer - rasisme

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-09, 23:41   #21
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Siri møter egne fordommer - rasisme

Jeg ble fortalt følgende historie på et seminar jeg var på. Historien er fra før Nelson Mandela ble arrestert.

Han var på flyreise utenlands. Flyet mellomlandet, og det ble byttet pilot. Han ser ut gjennom flyvinduet, og ser den nye kapteinen komme gående mot flyet. Kapteinen er mørkhudet, og Mandelas første reaksjon: Han bli livredd! Et øyeblikk tvilte han på at en mørkhudet kunne greie å styre et fly.

Så slike holdninger sitter dessverre dypt i mange av oss.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:53   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Hun er nøye med å poengtere at det er romanier som stjeler, ikke rumenere, og de er like uglesett hjemme i Romania som her.

Det syns jeg rett og slett var ganske rasistisk av henne, all den tid det er både rumerene og rom-folk som har blitt tatt for både stjeling og tigging i Norge. I tillegg kan hun jo kanskje fortelle deg litt om hvordan Romania behandler rom-folket.

Anbefaler for øvrig denne artikkelen fra Morgenbladet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 00:24   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg ser det, men hun preges vel av frykten for at romanifolket har en langt større fødselsrate og er i ferd med å overta flertallet av befolkningen i Romania.

Jeg jobber selv på en skole med en god del romanibarn, og blir sjokkert over hvordan barnas skolegang skusles bort fordi ungene må bli med på lange turer hjemover og mister skoleplassene sine. Vi har ett barn som har fullført 10.klasse og fått et gyldig vitnemål. Og det skyldes ikke at vi ikke har lagt forholdene til rette.

Hvordan forholdene er i Romania vet jeg ikke mye om, men at det finnes "Baroner" blant romanifolket, som tjener penger på tigging og uærlighet satt i system - det tviler jeg ikke på. Venninnen min nevnte at det finnes en god del trygdeordninger, og den gjengse oppfatningen i hennes miljø er vel at disse ordningene syr puter under armene på dem og hindrer dem i ta utdannelse og gjør at de ikke tilpasser seg samfunnet de lever i.

Ja, det kan stemples som rasistisk, men så lenge jeg ikke har kjent det på kroppen, så lytter jeg til det venninnen min forteller meg, og regner med at hun kjenner virkeligheten langt bedre enn jeg gjør. Mye rasisme bunner vel også i en oppgitthet over at ting ikke blir bedre og endrer seg.

Gammel 10-08-09, 00:32   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Romfolket har det ganske jævlig i østeuropa sammenliknet med her, og det er en undertrykking som har vært satt i system gjennom årtider. Hvis du tar alle utsagnene hun kommer med, plasserer de i munnen på en hvit, norsk mann som omtaler somaliere eller pakistanere så tror jeg ikke noen ville vært i tvil om at de var rasistiske, uansett hva rasismen bunnet i.

Jeg har selv gått på skolen sigøynerne ble plassert på på åttitallet, og vi var vitne til mye rart. Det er allikevel et stykke derifra til å påstå at alle romfolk stjeler, og ingen nordmenn, slik din venninne gjør. Eller å tro at alle fattigfolk egentlig sender pengene hjem til en baron som bygger et slikt hus du viser til.

Gammel 10-08-09, 00:37   #25
Pamina

Pamina sin avatar

Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Nå sa hun vel ikke at ingen rumenere stjeler, men de hun hadde tolket for var romani, ikke rumenere, og det var fem på en uke.

Gammel 10-08-09, 00:40   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nå sa hun vel ikke at ingen rumenere stjeler, men de hun hadde tolket for var romani, ikke rumenere, og det var fem på en uke.

Det var ikke akkurat det du sa i ditt forrige innlegg. Uansett, jeg syns ikke at hennes skepsis og fordommer mot et folkeslag er mer verdt enn andres skepsis, som vi ikke godtar. Igjen, jeg anbefaler artikkelen fra Morgenbladet.

Gammel 10-08-09, 00:48   #27
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Jeg har lest artikkelen i Morgenbladet, Glitter - og at en del av dem nok får ufortjent mye pes i media tviler jeg ikke på.
De kaller seg musikere - det er jeg ikke fullt så enige i at de er. De fleste jeg har hørt spiller tre til fire strofer på et surt trekkspill.

Uansett så synes jeg det er vanskelig å kritisere uttalelser når jeg ikke sitter inne med informasjonen. Skepsisen hennes er ikke mer verdt enn andres skepsis, og jeg er vel ikke den første som kritserer andres skepsis.

Min uttalelse i første innlegg var upresis, det beklager jeg.

Gammel 10-08-09, 00:50   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis man vet lite om bakgrunn, så er jo det en gylden mulighet til å faktisk sett seg inn i noe.

Gammel 10-08-09, 01:02   #29
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick

en gylden mulighet til å faktisk sett seg inn i noe.

Du får meg til å høres ut som et nek, som ikke noen sinne har satt meg inn i noe som helst.

Kan ikke vi bare være enige om å være uenige akkurat når det gjelder denne tråden, for jeg tviler på at jeg rekker å sette meg inn i dette i nærmeste framtid. Jeg snakker med elevene mine (som er romani) i det minste, og ber dem forklare ting jeg ikke skjønner - men har ikke blitt så veldig klok på dem ennå.

Gammel 10-08-09, 01:09   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du får meg til å høres ut som et nek, som ikke noen sinne har satt meg inn i noe som helst.

Det var ikke meningen, ei heller å være nedlatende. Jeg syns at det første innlegget ditt var ekstremt fordomsfullt, og jeg syns det var merkelig at du tydeligvis mente at man skal stole mer på og ha forståelse for en rumeners fordommer enn hva som ville vært normalt ellers. Som barn av en sosialantropolog er jeg nok arvelig belastet når det kommer til interesse for kultur og ulike kulturers historie, jeg har forståelse for at ikke alle andre deler den interessen i like stor grad. Siden du har rombarn på skolen din tenkte jeg kanskje du var interessert i å vite mer om den kultur- og klassekonflikten som ligger i østeuropa (og til dels vesten) på dette feltet i stedet for å ta venninnen din sine uttalelser som udiskutable sannheter. Det er en meget sannesatt konflikt som jeg ikke nødvendigvis ser noen gode løsninger på.

Gammel 10-08-09, 01:22   #31
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Joda, jeg ser den, og har også vært interessert i å finne ut fra elevene mine - som jeg tenker innehar førstehåndsinformasjon som kan hjelpe meg til å skjønne. Men når jeg møter ønsker for framtiden f.eks. "å sove lenge", "ha stor gullklokke og selge tepper til 40 000", "menn liker å sove lenge, skjønner du," og utsagn som "damer skal ikke bestemme hva jeg skal gjøre", " han tilhører familien 'x' kommer han til denne klassen så slår jeg ham ned" og møter foreldre som tar en unge som virkelig ønsker å gå på skolen ut av skolen og ser den samme eleven spillende på trekkspill i Vigelandsparken og man som lærer ikke får hjelp til å få ungen (som i en alder av 15) endelig har lært seg å lese, tilbake på skolen. Så er det vel ikke usannsynlig at mitt syn preges noe av de opplevelsene.

Jeg er klar over den sammensatte konflikten, og all urett romfolket har opplevd, vanskelighetene blir at samfunnet (jeg uttaler meg nå om det norske) er så redde for å tråkke dem på tærne igjen at unger som ønsker å få hjelp ikke får det fordi "systemet" ikke vil tråkke forledrene på tærne.

Gammel 10-08-09, 11:08   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men erfaring helt personlig - ikke relatert til rumenere og romfolk spesielt, men til forståelse og toleranse for andre kulturer og måter å leve på som ikke uten videre passer lett inn i det samfunnet vi stort sett har i Norge, er at det er mye lettere å bevare et snev av idealisme med litt avstand til selve problemet.

Jeg flyttet som utrolig naiv ultramørkerød sosialist til Groruddalen i min grønne ungdom. Og da jeg flyttet derfra mange år senere var det med en klam erkjennelse av at skal jeg oppdra ungene mine til å ikke se hudfarger eller ha fordommer mot andre folk så er de mest belastede stedene i Groruddalen dårlig egnet til akkurat det.

Det samme mente min pakistanske nabofamilie som også flyttet ut av byen for å komme et sted hvor det var mindre integregingsproblemer.

Men jeg lærte at det er ikke alt man skal ha respekt for bare fordi det er en annen kultur. Og holdningen noen folkegrupper har til å utdanne barna sine er en av de viktigste tingene man ikke skal ta hensyn til. Unger skal ha utdannelse.

Hvorvidt det er rumenere, romfolk eller Bærumssosietet som stjeler mest skal jeg ikke ha ansvaret for å fastslå. Ihvertfall ikke før noen sier om det er tyveri å snylte på skatten. [fjaser]

Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 11:26   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men erfaring helt personlig - ikke relatert til rumenere og romfolk spesielt, men til forståelse og toleranse for andre kulturer og måter å leve på som ikke uten videre passer lett inn i det samfunnet vi stort sett har i Norge, er at det er mye lettere å bevare et snev av idealisme med litt avstand til selve problemet.

Det er din erfaring, min er anderledes. Jeg bor i Oslo sentrum, jeg har barn i en barnehage hvor over halvparten ikke er etnisk norske, jeg går forbi horder av rumenske tiggere hver dag, og jeg greier å bevare gangsynet. Jeg gjør mitt beste for å være verken naiv eller fordømmende.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg lærte at det er ikke alt man skal ha respekt for bare fordi det er en annen kultur. Og holdningen noen folkegrupper har til å utdanne barna sine er en av de viktigste tingene man ikke skal ta hensyn til. Unger skal ha utdannelse.

Det at man gjør sitt for å forstå noe betyr ikke at man skal godta alle skikker og normer. Men man har et mye bedre utgangsunkt for å finne en løsning om man setter seg inn i problemstillingen og bakgrunnen til at noe har blitt som det har blitt.

Jeg er litt lei av at man skal fremstilles som en naiv flagredame som syns alt fra utlandet er spennende og eksotisk bare man faktisk ønsker å forstå noe. Ikke nødvendigvis godta det.

Gammel 10-08-09, 11:28   #34
Pamina

Pamina sin avatar

Standard

Jeg tror du og jeg er ganske enige om dette, Smilefjes.

Jeg tror ikke du er en naiv flagredame, Glitter, og jeg må si at jeg beundrer deg som klarer å ikke få noia av rumenske tiggere. Å skjønne en kultur er helt klart en vei til å skjønne problemet og kanskje løse det. Min idealisme var sterk da jeg begynte å jobbe i Oslo indre øst, og jeg har studert flerkulturell pedagogikk for å få større forståelse for elevene jeg jobber med. Den kulturelle kapitalen ungene har med seg hjemmenfra bestemmer store deler av den utdannelsen de vil ende opp med. Det er forferdelig lite skolen og samfunnet klarer å gjøre uansett hvor mye vi forsøker.

Nå har jeg jobbet i ungdomsskolen i OiØ i 10 år, og idealismen settes på harde prøver hver eneste dag.

Sist redigert av Pamina : 10-08-09 kl 11:38.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 13:21   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Naiv flagredame er vel sånn ca det siste jeg ville tenkt om deg, Glitter.

Det jeg tror jeg ville frem til er at om man går inn i en kultur og begynner å se på hvorfor man tar de valgene man tar i denne kulturen, så vil man finne at det ikke er så mye som er tilfeldig, og at det ikke er så mye som er direkte ondsinnet.

Men det er mye lettere for en som ikke er så engasjert og kunnskapsrik å se dette om man ikke er opptatt absolutt hele kvelden hver eneste sommerkveld og mange vinterkvelder med å irritere seg for eksempel over at mange innvandrergrupper ikke tar inn ungene fra lekeplassen. Hvor de bråker så egne unger ikke får sove. Bare som et lite eksempel på en bagatell uten betydning som ikke sier noen verdens ting om denne innvandrergruppen - men som kan irritere såpass kraftig etterhvert at man begynner å irritere seg over gruppen som helhet. Ihvertfall hvis man da først begynner å legge merke til hver eneste ting som er annerledes - og irriterende. Alt fra matlukt til at man ikke liker klærne.

(Jeg ris ikke av problemer med hverken matlukt, fargerike klær eller annet selv altså, men med tilstrekkelig mange år i Groruddalen vet jeg at det er ting mange norske irriterer seg prikkete over. Med sene kvelders barnebråk høyt opp på lista.)

Det er mye lettere å senke skuldrene for de fleste dersom de har ting litt mindre innpå livet.

Men noen - som deg for eksempel - er kunnskapsrik, kjenner flere kulturer og plages ikke av det andre vil finne plagsomt.

Og det er en udelt positiv ting. Helt supert. Sånn det burde være. Sånn jeg er også. Spesielt når jeg kan forholde meg til kvinnesyn når jeg ønsker det og la være når jeg ikke vil. Da jeg var ung og bodde ved Stovner og lærte av en gutt i klassen min at for å slippe slibrige kommentarer så måtte jeg jo slå blikket ned slik en ærbar pike ville gjøre. Da fikk jeg gå i fred - det var en sånn ting som ble et enormt irritasjonsmoment siden jeg måtte forholde meg til dette hver eneste dag, hver eneste gang jeg gikk ut sånn ca. Hadde jeg vært i et land hvor dette var normen ville det vært greit - i Norge mener jeg at jeg skal få gå med hevet hode og møte blikket til mennesker på gata om jeg vil, uten å få slibrige forslag.

Men jeg synes det er supert at ikke alle trenger den avstanden jeg ser at jeg trenger selv. Vi er jo ulike. Jeg synes kulturer er spennende, men ikke så spennende at jeg lever behagelig med problemene det medfører å blande kulturer daglig.

Og jeg er selvsagt helt enig i at for å overkomme problemene med kulturkrasjer så trenger vi først og fremst å forstå hverandre. Og å møte hverandre med respekt.

Men man trenger ikke respektere alt man gjør. Å nekte ungene skole skal ses som et problem, for det er et problem. Og å stjele, tigge og bevisst misbruke velferdsordninger fremfor å forsørge seg skal også ses på som et problem. For det er et problem.

Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 13:42   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Selvfølgelig irriterer jeg meg over ting jeg også! Jeg går ikke rundt og syns at det er OK at romfolk ikke sender barna sine på skolen, at det kommer tyveribander fra Østeuropa til Norge, at pakistanske jenter og gutter får så ulik oppdragelse, eller at somaliske menn tygger khat hele dagen. Men jeg prøver å sette meg inn i hvorfor det har endt opp å bli slik, uten å godta at det har blitt slik, eller å tro at dette er en generell regel som gjelder alle.

Når det kommer til romfolk så er det faktisk en av Europas mest undertrykte minoriteter, og de aller fleste syns det er greit å undertrykke dem. De blir forvist til ghettoer, en far og hans fem-årige sønn ble drept av en rasende mobb når de prøvde å flykte fra huset de hadde satt fyr på (ET LITE BARN PÅ FEM ÅR!), de blir drept av nynazister i Russland, de får konsekvent ikke jobb osv. osv.

I Norge har mediene gått langt i å gjøre det OK å snakke om rom som underlegne mennesker, og så godt som ingen reagerer. Retorikk er et veldig sterkt virkemiddel, og man skal bruke det varsomt. Jeg syns det er skremmende at man godtar uttalelser som Paminas venninne kommer med som en skepsis man skal ha forståelse for.

Jeg skjønner også at idealismen blir satt på prøve når man skal håndtere dette hver eneste dag, man må bli fullstendig utslitt! Jeg har enorm respekt for at du holder ut i østskantskolen, Pamina. Allikevel er det viktig å ikke bli "tatt" av retorikken, da lager man lett en selvoppfyllende profeti.

Gammel 10-08-09, 13:48   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg føler for å bøye nakken og bare si at det var bra skrevet Glitter.

Og det er selvsagt ikke ok å forfølge eller plage noen uansett hva de har av bakgrunn. De er mennesker akkurat som oss.

Problemet er vel ofte at enkeltmennesket forsvinner fordi inntrykket man har av en gruppe dette mennesket inngår i blir for sterkt i negativ retning. Så ender man med en generell holdning etterhvert. Og det kan jeg jo skjønne også.

Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 14:04   #38
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser at råden har dreid av til å handle om Romani-folket. Jeg kan ikke påberope meg noen spesiell kunnskap om folkegruppen, og setter min lit til Glitters redegjørelser her.

Likevel syns jeg også at vi på et tidspunkt må si noe om enkeltmenneskets ansvar. At et folkeslag har vært undertrykt i årtier er selvsagt dramatisk for dette folkeslaget. Men det er mange folkegrupper som har vært undertrykt (jøder, samer, kvener, osv). Det at folkegruppen har vært undertrykt er på ingen måte ensbetydende med at foreldre hindrer barna i å få skolegang, eller at mange velger en kriminell løpebane.

Så hvorfor er Romani-folket overrepresentert i en del triste statistikker? Jeg mener at det må ha ganske mye med deres egen kultur å gjøre. At de i tillegg har blitt undertrykt har ikke gjort saken bedre. Men selv her i Norge, hvor RETTIGHETENE er på plass for alle folkegrupper, så er Romani-folket fortsatt omstreifere som tar lett på loven og tar ungene ut av skolen. Hvorfor gjør ikke samer og jøder det samme?

Kanskje er samene den mest relevante sammenligningen, egentlig, for det er også et folkeslag som på grunn av sitt levesett har vært mye omreisende, og de har blitt undertrykt i sitt eget land. Riktignok har jeg lest meg til at i samiske miljøer er det ganske mye som ikke er akseptert, blant annet homofili. Men ungene går på skole, og de livnærer seg med alminnelige jobber (og noen ved tradisjonell reindrift), ikke ved tigging eller kriminalitet.

Det jeg prøver å si er at innenfor rammene av samfunnet man lever i så kan man velge litt selv også. Det blir for dumt hvis man skal "unnskylde" at folk ikke sender ungene på skole med at de ble undertrykt i et annet land og en annen tid. I såfall kan vel jødene komme unna med det meste.

Vi skal ha forståelse for at kulturen er påvirket av undertrykking, men vi skal ikke "forstå i hjel" og derigjennom akseptere et levesett som bryter norske lover, og hvor barna lider under dette.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 14:09   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vi skal ha forståelse for at kulturen er påvirket av undertrykking, men vi skal ikke "forstå i hjel" og derigjennom akseptere et levesett som bryter norske lover, og hvor barna lider under dette.

Hvis du leser meg litt skikkelig så sier jeg at det er forskjell på å sette seg inn i og forstå en bakgrunn og å akseptere den. Du gjør akkurat det som jeg blir så inni hampen frustrert over, med en gang man nevner at forståelse hadde vært fint så kommer det nebbing om at folk må ta ansvar selv, og man skal ikke forstå dem ihjel, akkurat som det skulle være en motsetning. Enda en gang; det er forskjell på forståelse og aksept eller respekt.

Det at jeg har forståelse for romfolkets bakgrunn gjør ikke at jeg syns det er greit at de tar ungene sine ut av skolen og setter dem til å spille trekkspill i Frognerparken i stedet.

Gammel 10-08-09, 14:12   #40
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis du leser meg litt skikkelig så sier jeg at det er forskjell på å sette seg inn i og forstå en bakgrunn og å akseptere den. Du gjør akkurat det som jeg blir så inni hampen frustrert over, med en gang man nevner at forståelse hadde vært fint så kommer det nebbing om at folk må ta ansvar selv, og man skal ikke forstå dem ihjel, akkurat som det skulle være en motsetning. Enda en gang; det er forskjell på forståelse og aksept eller respekt.

Det at jeg har forståelse for romfolkets bakgrunn gjør ikke at jeg syns det er greit at de tar ungene sine ut av skolen og setter dem til å spille trekkspill i Frognerparken i stedet.

Må ikke være så hissig, vet du.

Jeg går ikke på DEG, jeg tillegger deg ingen meninger. Jeg ser hva du skriver. Jeg ville bare i TILLEGG understreke at jeg mener at den enkelte også har et ansvar. I alle fall her i Norge, hvor vi har et godt utbygd velferdssystem og gode rettigheter som ikke diskriminerer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.