Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Isets kraft-frokost!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-06, 17:44   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isets kraft-frokost!

Jeg er overhodet ikke noe mat-menneske om morgenen. Jeg er sulten, men orker ikke mat. Derfor har jeg nå i flere år drukker en tykk, deilig smoothie hver morgen. Jeg har etterhvert tilpasset den slik at jeg blir mest mulig mett og får mest mulig energi av den. Har mikset og eksperimentert med forskjellige ingredienser osv.

Nå har jeg funnet den ultimate varianten! Jeg får mer energi av dette glasset enn av 10 kaffekopper omtrent, og er mett i MINST 4 timer etterpå! Magen føles helt fantastisk, jeg svever liksom etter å ha drukket denne.

Jeg fryser ned evt. rester i ispinneformer, dette blir knallgod og SUNN is til treåringen min, hun elsker dem. Godt for småspiste småpiker og, for isen er jo mettende.

* = se mer detaljer under oppskriften.

FROKOST-SMOOTHIE

2 rå egg*
150 gram frosne bær**
1 lite beger yoghurt naturell (eller annen sunn yoghurt, 100 - 125 ml)
1 banan
3-4 ss Udos Choice (til nøds kan mandler eller valnøtter brukes, ca 15 stk)
B-vitaminpulver (om man har)

For ekstra energi kan man tilsette 1 ss Spirulina eller Udos Opti-green.

Ha egg og yoghurt i blenderen først, så resten av ingrediensene. Nøttene kan være hele, de blir malte i blenderen uansett. Ha evt. isbiter oppi, 3-4 stk.

Kjør alt på full hastighet til en kremete masse, ca. 2 minutter. Tilsett litt iskaldt vann om smoothien blir for tykk.

Server med en gang. Dette blir 1 STOORT eller 2 normale glass. Jeg drikker ca 2/3 av denne siden det går akkurat i de største glassene våre, resten fryser jeg som sagt ned til ispinner.

*Eggene bør IKKE sløyfes!! De gir fylde, proteiner og metthet til smoothien. For dere som får brekninger av rå egg; jeg fikk det selv da jeg hørte om det, men til min store overraskelse hadde jeg ikke merket forskjell enten det var egg i eller ikke, for det smaker ingenting og man merker dem ikke, bortsett fra at de gir litt mer fylde. IKKE sløyf dem, da blir ikke smoothien optimal!! Men MÅ dere, så bruk feks. 2-3 skjeer proteinpulver istedet, men egg er jo sunnere og mer naturlig.

**Jeg kjøper usukrede frosne bær på Rema eller Obs og har ALLTID en haug i fryseren. Av og til har de vanvittige tilbud på sekker med frosne bær på Ultra, feks kom jeg en gang over sekker med 2 kg frosne bringebær til 69 kr på Ultra, det er jo pokker meg langt under halv pris! Det er ganske lurt å alltid ha slikt i fryseren, man kan lage sunn is (feks mose frosne bringebær/jordbær i mikser sammen med vaniljeyoghurt eller vaniljekesam og litt søtstoff, feks Stevia), smoothies, rørte bær osv.

Eksperimenter gjerne med forskjellige yoghurter (men unngå helst de sukrede da, til nøds Mild og Lett siden de er sterkt sukkerreduserte) og forskjellige bær. Jeg bruker mest blåbær siden jeg elsker det og det er rene antioksidant-bombene!

Bruk fantasien, tilsett feks. linfrø om dere har treg mage. Solsikkefrø og sesamfrø er også bra. Bruk feks Cultura eller Biola istedetfor yoghurt. Brukt frukt istedetfor bær (men det bør være frossent).

I sommer kjøpte jeg frisk ananas og friske jordbær i hauger og lass, preparerte dem og la dem i plastposer i fryseren. Hadde hele fryseren stappfull til randen av billig frossen frukt og bær.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.