|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Nei det er ikke alltid noe et barn liker. I alle fall kunne det skjedd her at det ikke var det. Ellers så er jeg enig i at overse det mye. Jeg prøver i alle fall å fokusere på det som er bra og at han faktisk prøver (vi kjørte belønningssystem på dette en periode). |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er det ikke nødvendigvis. Bortsett fra kanskje dessertene, og jeg foretrekker i allefall at barnet spiser knekkebrød med leverpostei i stedet for is hver dag.
Det funket for deg, det er ikke sikkert det funker for andre. Og hvorfor skal man ikke gi en femåring den tryggheten at man har med mat han liker? Det er ikke akkurat å stå på pinne å ta med to pakker knekkebrød og noen bokser leverpostei. Hvorfor skal han måtte gå og grue seg til noe han ikke har forutsetninger for å vite noe om? Tenk deg så grusomt å forberede seg på to uker uten mat slik dette barnet gjør?
|
|
|
#4 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg klarer ikke helt å se utifra det du skriver om det er en "normalt småspist" kar, eller om han har utviklet en eller annen fobi/forstyrrelse rundt dette med mat. Hvis det første er tilfelle tror jeg at jeg ville latt han være i fred og latt ham styre matinntaket selv. Er det andre tilfelle, er det noe å ta opp med legen. Hva gjelder ferien hadde jeg sikkert tatt med en pakke knekkebrød eller noe annet han liker, sånn alle i familien kan slappe av med at han får i seg litt. Jeg hadde ikke tatt noen kamper i ferien. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
...fordi han ellers ikke spiser i det hele tatt, og det ikke er særlig sunt? Han har jo vitterlig vært en uke i Danmark der han kun drakk vann en hel uke. To uker uten mat er vel helt på grensen hva som er helsemessig forsvarlig...?
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Enig... |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det hadde jeg også. Sist redigert av Dronningen : 01-08-09 kl 00:36. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5-åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg har ingen erfaring med kresne barn selv, men synes det høres ut som han trenger hjelp til dette med maten. Jeg tror ikke dette er trass
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Min er nesten like ille som din. Løsningen er å ha leilighetshotell så man kan lage litt egen mat. Så er det å ikke mase og lage så mye styr ut av det for da blir det bare negativt med mat. Så lenge han ikke sulter eller er radmager (alarmerende tynn) så er det ikke noe har lider under mener jeg. Jeg var selv som dette og det har gått bra med meg. Spiser det meste nå! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg er enig med Kanne. Ta med noe mat, la han være med å bestemme hva dere skal ha med. Kanskje kan det gå an å avtale at han skal smake på to eller tre nye matting der i tillegg? lage en spiseavtale, men ha med det meste selv.
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Jeg hadde latt han sulte. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det hadde jeg også.
Det er en tid for alt, og ferietid er ikke tidspunktet å ta de store kampene på. Da skal man prøve å ha det så hyggelig man kan, hele gjengen. Vi har netopp kommet hjem fra London med en kresen liten fyr som levde på brødskiver med bringebær eller salami en uke. Og det var greit. Han var med oss på restauranter og fikk tilbud om ulike ting der, og av og til ville han ha og av og til ikke.
Sist redigert av Tallulah : 26-07-09 kl 20:30. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Dette er ikke en kamp å ta i syden, tenker jeg. Jeg ville også pakket maten han liker sammen med ham og latt ham spise på hotellrommet/leiligheten dersom han er ukomfortabel med å spise blant folk. Den biten må dere ta med BUP når dere kommer hjem.
|
|
|
#14 |
|
I endring
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Hadde tatt med leverpostei og knekkebrød så kunne han i nøden levd på det men at han hadde fått ødelagt ferien me slike trussler hadde utgått.
|
|
|
#15 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Mine unger liker heldigvis pasta (helst uten saus) og det finnes som regel overalt "i Syden".
|
|
|
#16 |
|
Sperret
For å ikke snakke om Pommes Frites. Jeg har til god å treffe på en unge som ikke liker det. Men det er klart; Man vil gjerne ikke at ungene skal spise Pommes Frites i 14 dager. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 5 åringen nekter å spise på 14 dagers ferie, hva gjør vi?Uff da dette høres ikke moro ut. Jeg hadde tatt med det som er mulig å ta med av det han liker,og gitt han det.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eldste ungen min liker faktisk ikke pommes frites.
|
|
|
#19 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kan få hilse på seksåringen min |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sperret
|
|
|
|
![]() |
|
|