|
|||||||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Jeg vet faktisk ikke helt. Jeg var litt stresset på den tiden.
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Sjekket for sukkersyke og cøliaki? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Jeg syns selvfølgelig at dere skal teste han grundig (sjekk mandlene hennes også), men også tenke gjennom rutiner rundt måltidene. Glitterbarnet spiser betraktelig mer i barnehagen enn hjemme, rett og slett fordi vi er ganske dårlige på rutiner. Han er også småspist i perioder, men ikke så ille at vi har blitt skikkelig bekymret. Det går bedre når han får bestemme et par faste måltider i uka (så får vi leve med å spise litt mindre sunt enn vi ville selv), og vi ikke maser. Han får forsyne seg selv, og vi snakker ikke om maten mens vi spiser. Vann venter vi også med å helle opp til mye av måltidet er fortært. Kan godt hende dere har tenkt gjennom alt dette allerede altså.
|
|
|
#4 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...I dag har vi vært på sykehuset og tatt masse prøver, maaaange glass, fikk ikke med meg hva alt sammen var jeg, men utvidet hematologisk status, borrelia, immunprøver (leddgikt osv) og flere andre. Bra noe skjer
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...
Så bra! Nå blir dere tatt ordentlig vare på. Håper at de ikke finner noe på prøvene, da! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Håper ikke de finner noe på prøvene nei. Han vokser på lengden men ikke på vekta. Ligger en del under gjennomsnittet for sin alder, på den helt nederste streken både på høyde og vekt.
|
|
|
#7 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Fått svar på prøvene og han har mye utslag på en av reumatismeprøvene, den heter ANA og er på 640, skal være under 40. Kanskje forklaringen ligger her, selv om jeg hadde håpet det ikke feiler han noe, skal til sykehuset med han i morgen for utredning.
|
|
|
#8 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Vokser han? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Lykke til med utredningen, håper det ikke er noe galt!
|
|
|
#10 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...takk for tipset...han drikker ikke mengder altså...men likevel. Kjenner jeg er spent for morgendagen her nå.
|
|
|
#12 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Hvordan spiser han i barnehagen? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Lavt jernlager er ganske vanlig for Cøliakere. Det går an å ha Cøliaki selv om blodprøven er negativ, hør med legen om de kan ta en biopsi på sønnen din.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...
Jenta vår testar negativt på blodprøve og gentest (ein og same blodprøve?), men legane vil likevel at ho leverer avføringsprøve med ujamne mellomrom. Eg meinar det er test for kalkprotein, og at dette kan vere ein markør for cøliaki. Ho er lita, både høgdemessig og vektmessig, samt at ho har hatt lave jernlager. Ho er kresen på middagsmat og grønsaker, men har elles god matlyst.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Har dere forsøkt å la ham være helt i fred for mas for en god stund (i hvert fall noen uker)?
|
|
|
|
#16 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Jeg er enig med Tjorven og det du skriver selv i til sist her Kumilla. La barnet være i fred, slutt å mas. Ta gjerne en samtale om at "nå skal du selv få bestemme hva du vil spise, men det er viktig at du får i deg mat" eller noe i den duren. Kanskje er det også trass inni bildet "jeg vil selv bestemme", og det er jo veldig vanlig i den alderen. Gjør maten veldig fristende, gi utrykk for hvor godt dere liker det som er på bordet. Gi ros hvis det spises noe, men ikke si noenting ellers. Gi det minimum en uke før dere gir opp.
|
|
|
#18 |
|
snart helsesøster
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Dagen:
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Kjempebra.
|
|
|
|
#20 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Trenger tips til småspist 3-åring som ikke går opp i vekt ...Så flott Kumilla! Dette var kjekt å høre-
|
![]() |
|
|