Jeg gir ikke opp! Aioli
Jeg får altså ikke til å lage dette. Har prøvd utallige ganger, ulike framgangsmåter.
Jeg har et kriterium, det er at jeg kan bruke stavmikseren, for ellers blir det for tungvindt, tungt og tar for lang tid.
I dag har jeg investert i ny stavmikser. Greide å ikke ta den til 2000 kroner heldigvis, kjøpte en rimelig sak fra Philips som hadde visp og kuttebolle i tillegg til vanlig stavmikser.
Nå har jeg prøvd to ulike oppskrifter, og venter på at mannen skal komme hjem for å evaluere, men jeg har nok en viss aning.
Kan i hvertfall si at den nye stavmikseren var mye bedre enn den gamle, for konsistensen ble nå i hvertfall bedre enn den har blitt før.
førsøk 1:
Her kom jeg over en oppskrift hvor man puttet opp i nesten alle ingredienser med det samme i denne rekkefølgen:
2-2,5 dl olje
1 egg (både hvite og plommen)
eddik
salt
Dette skulle kjøres på full guffe med stavmikseren og når det var begynt å tykne skulle en ha i hvitløk og litt pepper. Dette gikk veldig fort og konsistensen ble tykk og grei. Men jeg hadde nok oppi for mye eddik denne gangen er jeg redd for.
Forsøk 2:
Her er det den måten med å tilsette oljen i en stråle. Synes det er litt skummelt for den er ofte på kanten for å skille seg, men det gikk fint, men dette tar mye lenger tid, og faktisk blir jeg sliten i armen selv om jeg bruker stavmikser.
1 eggeplomme
salt
hvitløk
1 liten ts dijonsennep
Dette moses sammen og tilsetter olje i en tynn stråle.
Denne tror jeg ble best, men muligens litt mye hvitløk, må la den stå litt før jeg kjenner etter.
I morgen har jeg tenkt å prøve dette etter fremgangsmåte i forsøk nummer en, for da går det virkelig fort.
Kom gjerne med innspill om dine tips&tricks når det kommer til å lage alioli, majones og gjerne også cæsar-dressing som er neste punkt på planen når jeg har lært meg alioli.