Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jente kontra kvinne/dame

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 21:59   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ville vært skeptisk til en voksen dame som presenterte seg som jente i jobbsammenheng hvis jeg var arbeidsgiver.

Jeg ansetter mange "jenter" i min jobb, men de er studenter alle sammen. Jeg ville hevet øyenbrynene om noen omtalte seg selv som jente i en søknad til en ordentlig jobb.

For min del heter jeg noe som er svært lett å kjønnsbestemme, så jeg antar at de klarer å finne ut av kjønnet selv og skriver aldri at jeg er kvinne i en jobbsøknad.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 22:05   #22
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Guttene mine sier hvertfall: "Mamma, du e dame du."

I dialekten min er nok dame mere naturlig å si enn kvinne.

Jeg humrer av kontaktannonser etc hvor det står: "...jente på 65 år ønsker...", synes det blir patetisk. Er det negativt å omtale seg som dame/kvinne? Altså at man antyder at man er voksen? Jeg liker det ikke når generasjonen over meg kaller meg ungdom heller. Jeg er mamma til en ungdom, han skal få slippe å ha en mamma i samme aldersgruppe.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:48   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg presenterer meg aldri som hverken dame, kvinne eller jente - jeg regner med at folk greier å skjønne hva slags kjønn jeg har helt av meg selv. (Enten det nå er skriftlig eller i RL.)

Jeg bruker uhyre sjelden ordet "kvinne" muntlig, det passer ikke i dialekten min, så jeg sier "ei dame", men på nordnorsk høres det veldig annerledes og mindre, tja, "elegant" ut enn det skriftlige "en dame". Jeg tror egentlig jeg bruker de betegnelsene ganske sjelden, både om meg selv og andre. Jeg sier vel heller at jeg skal på fest med "venninner", eller at jeg snakket i telefonen med "ei på jobben".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:52   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.259
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg sier dame (da høres det liksom ikke ut som "dame", men mer som "kvinnfolk", på en måte - det blir helt annerledes muntlig), og skriver kvinne.

Sier jeg "jente" så er det mer på tøys og fjas.

Voksne menn som kaller seg "gutt" er også skrekkelig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:54   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.259
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg syns egentlig jeg bruker uttrykket ganske ofte, jeg?

Som "jeg er eneste dame på jobben", for eksempel. Eller "jeg jobber sammen med en annen dame, som ....".

"En dame jeg kjenner sier at..."

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:55   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.465
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg omtaler veldig skjelden meg selv som noe som helst, og hvertfall ikke i en jobbsøknad. Jeg syns for øvrig det er litt patetisk når voksne damer hele tiden omtaler seg selv og gjengen som jenter. Det blir bare morsomt når man har passert 70. Hvis jeg måtte kategorisert meg selv, ville det vært som dame.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:56   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg tenker videre og tror egentlig jeg bruker de ordene veldig sjelden om folk jeg kjenner. Jeg bruker "kvinne" (eller muntlig "dame") og "mann" som upersonlige betegnelser i generelle uttalelser eller om helt ukjente folk, men folk jeg kjenner bruker jeg navn eller "rolle" (venner, kolleger, familiemedlemmer" på, for det meste. Jeg ville aldri si "en mann/kvinne jeg kjenner", men "en/ei jeg kjenner", for eksempel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:57   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Enig med Skilpadda, jeg omtaler meg ikke særlig ofte som det ene eller det andre.

Jeg hadde uansett ikke brukt betegnelsen jente i jobbsammenheng. Søker man en ordentlig jobb hvor man trenger en voksen person som tar litt ansvar, så er ikke en "jente" (eller "gutt" for den del) det man trenger. Det gir feil inntrykk.

"Hei! Jeg er en gutt som søker stillingen som konsernsjef …"
"Hei! Jeg er en jente som søker stillingen som kirurg …"

Nope. Helt feil.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:57   #29
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg omtaler veldig skjelden meg selv som noe som helst, og hvertfall ikke i en jobbsøknad. Jeg syns for øvrig det er litt patetisk når voksne damer hele tiden omtaler seg selv og gjengen som jenter. Det blir bare morsomt når man har passert 70. Hvis jeg måtte kategorisert meg selv, ville det vært som dame.

Jah! Nok en ting jeg skal huske på til jeg når passende alder. : planlegger en veldig fjong alderdom:

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:58   #30
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Moria, her.

Jente, dame, kvinne, kjærring, snuppe... alt til sin tid, det kommer ann på dagsformen.


Liker ikke å sette meg selv i bås...

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:58   #31
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og hva kaller dere dere selv? Jenter, damer eller kvinner?

Jeg liker ikke å bli satt i slike trange båser, så ingen av delene. :fri frisk:



Jeg tror jeg skrev noe a la «Jeg er en gift mann på 24 år» i en jobbsøknad i prekambrium, men jeg ville nok ikke nevnt kjønn i dag. Det er liksom gitt av navnet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:58   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg synes det er pussig å oppgi kjønn i en søknad uansett, i grunnen, i alle fall i "voksne" jobber. "Jeg søker stillingen som kirurg", uten hverken hei eller kjønnsbestemmelse, virker vel mer rimelig?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:59   #33
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg tror jeg skrev noe a la «Jeg er en gift mann på 24 år» i en jobbsøknad i prekambrium, men jeg ville nok ikke nevnt kjønn i dag. Det er liksom gitt av navnet.

Så det finnes ikke kvinnelige torsker?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 11:59   #34
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg har problemer med alle tre når jeg skal tenke over det: Jente, kvinne, dame. Jeg vet ikke helt hva jeg vil kalle meg, og ikke klarer jeg å huske hva jeg bruker npr jeg ikke tenker så hardt, heller. Tror jeg unngår det mest mulig.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:01   #35
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Så det finnes ikke kvinnelige torsker?

Hallo – skjegg! :tsk tsk:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:01   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.259
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Men se, hva skulle annemede skrevet i hovedinnlegget, dersom hun i denne sammenheng var mest interessert i uttalelser fra de medlemmene som er av hunkjønn:

"Hva kallere dere damer dere for?" Eller "Dere som er av hunkjønn, hvilket begrep bruker dere for å beskrive dette?".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:01   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.209
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hallo – skjegg! :tsk tsk:

Nå synes jeg du er fordomsfull og lite frisinnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:02   #38
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Jeg måtte tenke meg om en stund her men jeg bruker nok ordet kvinne mest, ikke dame. Men lillemor på snart 6 sier utelukkende "dame" og "damete" og disse ordene bruker hun mye, det er helt klart noe som betyr noe veldig feminint for henne, kanskje derfor jeg utelukkende har begynt å bruke "kvinne" selv om dame også er mest naturlig for meg å si

(Hun spør ofte "mamma, hvorfor kan ikke du være litt mer damete slik som mammaen til x som går i høye hæler og pynter seg hver dag". Sist vi var i London kommenterte hun "her er damene mye mer "damete" en i Norge, til og med damer med kort hår sminker seg og pynter seg i London"

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:03   #39
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men se, hva skulle annemede skrevet i hovedinnlegget, dersom hun i denne sammenheng var mest interessert i uttalelser fra de medlemmene som er av hunkjønn:

"Hva kallere dere damer dere for?" Eller "Dere som er av hunkjønn, hvilket begrep bruker dere for å beskrive dette?".

«Dere som er jenter/damer/kvinner, hva kaller dere dere for?», kanskje?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:03   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jente kontra kvinne/dame

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men se, hva skulle annemede skrevet i hovedinnlegget, dersom hun i denne sammenheng var mest interessert i uttalelser fra de medlemmene som er av hunkjønn:

"Hva kallere dere damer dere for?" Eller "Dere som er av hunkjønn, hvilket begrep bruker dere for å beskrive dette?".

Skriftlig så er det kvinner som er mest korrekt, mener jeg, det ser heller ikke rart ut.

Derimot så er det for en som snakker min dialekt litt rart å bruke "kvinne" muntlig. Da heller "dame".

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no