Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Klage over at man er fattig, når man ikke er det

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-09, 08:41   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!

Man har ikke veldig mye mer å rutte med selv om NAV dekker utdannelsen gjennom attføring. Men man slipper riktignok å sitte med studielån.

Gammel 29-05-09, 08:42   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jeg tror kanskje ikke det var det at hun var uføretrygdet uten en tilsynelatende diagnose som var poenget her.
Heller det at siljemoren synes det var feil å kalle seg fattig fordi man har 6-10.000,- å bruke på bare seg selv pr.måned.
Det går ikke under min definisjon på hva fattig er heller.

Jeg og mannen (vi har vært sammen i 15 år) har også hatt "magre tider", men forskjellen på oss og noen som er uføretrygdet er jo at det går over. Vi hadde lite penger da jeg vokste opp, og det jeg opplevde var at det var at det vedvarte som slet. I tillegg er det dyrt å være fattig. har man penger er det mye lettere å leve billig hvis man ønsker seg det.

Er jo ellers enig i at hovedinnlegget ikke var at de heldigste.

Gammel 29-05-09, 08:47   #23
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg tror kanskje ikke det var det at hun var uføretrygdet uten en tilsynelatende diagnose som var poenget her.
Heller det at siljemoren synes det var feil å kalle seg fattig fordi man har 6-10.000,- å bruke på bare seg selv pr.måned.
Det går ikke under min definisjon på hva fattig er heller.

:diplomatisk:

Nå ødelegger du hele tråden! Jeg synes det er veldig artig å lese tråder hvor PK-politiet snakker i kor.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:50   #24
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nå ødelegger du hele tråden! Jeg synes det er veldig artig å lese tråder hvor PK-politiet snakker i kor.

Gammel 29-05-09, 08:50   #25
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man har ikke veldig mye mer å rutte med selv om NAV dekker utdannelsen gjennom attføring. Men man slipper riktignok å sitte med studielån.

Då eg var student (1996-2001) fekk eg ca 6000 kr utbetalt i mnd (lån+ stipend) som skulle dekke husleige, mat, strøm, mobilrekning, bøker, buss heim til mamma i helgene osv. Husleiga + strøm var 3000 kr, så då var det 3000 kr igjen til alt det andre.
Veninna på attføring hadde ganske mykje meir enn det, pluss at ho slapp studielån. Eg hugsar ikkje nøyaktig kor mykje ho fekk per mnd, la oss seie 10 000 kr.
Det er jo heilt ræva eigentlig, dersom ein samanliknar med lønn, men sett frå ein student sitt perspektiv virkar det veldig mykje. Nesten det dobbelte. Og det skal ikkje betalast tilbake med renter dei neste 20 åra.

Gammel 29-05-09, 08:50   #26
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eh, ikke nødvendigvis.

Gammel 29-05-09, 08:54   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Då eg var student (1996-2001) fekk eg ca 6000 kr utbetalt i mnd (lån+ stipend) som skulle dekke husleige, mat, strøm, mobilrekning, bøker, buss heim til mamma i helgene osv. Husleiga + strøm var 3000 kr, så då var det 3000 kr igjen til alt det andre.
Veninna på attføring hadde ganske mykje meir enn det, pluss at ho slapp studielån. Eg hugsar ikkje nøyaktig kor mykje ho fekk per mnd, la oss seie 10 000 kr.
Det er jo heilt ræva eigentlig, dersom ein samanliknar med lønn, men sett frå ein student sitt perspektiv virkar det veldig mykje. Nesten det dobbelte. Og det skal ikkje betalast tilbake med renter dei neste 20 åra.

Da jeg var student (ferdig i 95) fikk den som gikk på yrkesmessig attføring i klassen min 6200 per måned fra trygdekontoret. Nesten det samme som man fikk i lån og stipend. Eneste forskjell var at man slapp å betale tilbake pengene igjen.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:55   #28
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:55   #29
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Tviler veldig sterkt på at hun har 6000-10000,- å bruke på seg selv. Muligens er det det esom er til overs når det faste er betalt, men så har man mat, drivstoff til bilen etc.

Jeg nekter å la meg provosere her siljemoren, men det er ikke lett. Men ser at du har skygget unna tråden også. Kanskje like greit.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:59   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk plutselig behov for å være hyggelig.
Mens jeg venter på at det skal gå over så vil jeg svare på spørsmålet tror jeg.

Jeg er enig i at man ikke er fattig om man har 6-10k igjen når alle utgifter er betalt. Ikke om man er alene ihvertfall. Det kommer en dag da man har barn og mer utgifter hvor økonomien er vesentlig trangere når man er avhengig av trygd og hvor man da absolutt er fattig. Men foreløpig så har vedkommende greit med penger per måned da. Ihvertfall mer enn det som ligger til det jeg vil kalle fattig.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 08:59   #31
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, denne tråden kunne fort blitt en del sider lang.

PK-politiet. (Går de med hijab også? )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:08   #32
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har inntrykk av at mange unge i dag har enorme krav til kva dei meiner at dei bør ha råd til. Dersom ein ikkje har råd til å kjøpe seg hus, ny bil eller årlige sydenturar er ein visstnok fattig. Mange av dei eg møter som er 10-12 år yngre enn meg (dvs ca 20 år) er rett og slett ikkje villige til å begynne på bunnen og jobbe seg oppover. Dei skal ha alt, og dei skal ha det NO! Totalt uaktuelt å kjøpe seg ein 3-roms i drabantby uten parkett og fliser. Skal ha enebolig!

Gammel 29-05-09, 09:12   #33
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg fikk plutselig behov for å være hyggelig.

Jeg også.
Er det noe som går?

Egentlig burde jeg spart hyggelig og diplomatisk humøret til helgen, all den tid jeg jeg skal tilbringe den med min nabo jeg er veldig "glad" i.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:15   #34
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg også.
Er det noe som går?

Egentlig burde jeg spart hyggelig og diplomatisk humøret til helgen, all den tid jeg jeg skal tilbringe den med min nabo jeg er veldig "glad" i.

Jeg tror ihvertfall ikke det er sunt.

Det var vel heller det at jeg husket at noen ikke skjønte at jeg er så gøyal som jeg er i starten tenker jeg. :hulk:
Etterhvert har folk gitt meg opp og lar meg leve i troen på at jeg er kul. Fiiine forumet.

Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:18   #35
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser poenget til Obelix også, selvfølgelig, når jeg har fått blåst litt på de ømme tærne mine.
Kanskje er det bare ekstra sårt akkurat nå og det er derfor jeg reagerer sånn på sånne uttalelser.
Mulig jeg legger vel mye mellom linjene i HI også, men det var et knapt formulert, faktafattig og lite nyansert innlegg.

Selvfølgelig, er hun alene og har mellom 6000 og 10 000 å bruke på seg selv, ville jeg nok sikkert ikke kategorisert henne som fattig jeg heller.
Men jeg følte det likevel legitimt å sette spørsmålstegn ved om HI var sikker på denne summen eller ikke før hun lot seg provosere av sin bekjent.

Det var vel mest de manglende nyansene i HI som fikk meg til å flekke tenner.

Gammel 29-05-09, 09:19   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg har inntrykk av at mange unge i dag har enorme krav til kva dei meiner at dei bør ha råd til. Dersom ein ikkje har råd til å kjøpe seg hus, ny bil eller årlige sydenturar er ein visstnok fattig. Mange av dei eg møter som er 10-12 år yngre enn meg (dvs ca 20 år) er rett og slett ikkje villige til å begynne på bunnen og jobbe seg oppover. Dei skal ha alt, og dei skal ha det NO! Totalt uaktuelt å kjøpe seg ein 3-roms i drabantby uten parkett og fliser. Skal ha enebolig!

Jøss, da er det store miljøforskjeller tror jeg. De fleste 20-åringer jeg treffer er under utdannelse og veldig forberedt på at de har magre år foran seg økonomisk. Tror ikke jeg har truffet en eneste som har nevnt at enebolig er noe de har begynt å tenke på.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:24   #37
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det var vel mest de manglende nyansene i HI som fikk meg til å flekke tenner.

Nei, egentlig var det de unødvendige detaljene som irriterte deg. Spørsmålet var egentlig om det er greit å klage over at man har lite penger bare fordi man ikke kan kjøpe akkurat det man ønsker seg. De innledene detaljene var egentlig unødvendige, og det var de som fikk deg til å trigge. Hadde det vært enda mer detaljert ville det blitt ropt i kor om at man ikke skal oute bekjente (noe jeg for øvrig er veldig enig i).

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:25   #38
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Spørsmålet var egentlig om det er greit å klage over at man har lite penger bare fordi man ikke kan kjøpe akkurat det man ønsker seg.

Og det er jo faktisk et interessant spørsmål.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 09:27   #39
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nei, egentlig var det de unødvendige detaljene som irriterte deg. Spørsmålet var egentlig om det er greit å klage over at man har lite penger bare fordi man ikke kan kjøpe akkurat det man ønsker seg. De innledene detaljene var egentlig unødvendige, og det var de som fikk deg til å trigge. Hadde det vært enda mer detaljert ville det blitt ropt i kor om at man ikke skal oute bekjente (noe jeg for øvrig er veldig enig i).

Ja, sannsynligvis.
Godt at det finnes mennesker som formulerer seg bedre enn meg på morgenkvisten.

Gammel 29-05-09, 09:30   #40
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jøss, da er det store miljøforskjeller tror jeg. De fleste 20-åringer jeg treffer er under utdannelse og veldig forberedt på at de har magre år foran seg økonomisk. Tror ikke jeg har truffet en eneste som har nevnt at enebolig er noe de har begynt å tenke på.

Dei som velger yrkesfaglig retning er ferdig utdanna når dei er 20 år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.