Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 21:09   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen

Bæsj.

Det oppsummerer både en fireårings og mine tanker om sånne.

Gammel 26-04-09, 21:11   #22
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Bidrar lite konstruktivt til debatten: Jeg har alltid syntes at hun er et besserwisser-fjols. Klarer ikke ta henne seriøst, rett og slett.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:13   #23
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hun får pris fordi hun tør ytre upopulære meninger.. sånn tolker jeg det. Og det syntes jeg er bra egentlig. Selv om jeg ikke er enig med henne.

Jeg er litt uenig .. jeg mener hun ytrer meninger som veldig mange innerst inne er enig med henne i men ikke tør si i det politisk korrekte landskapet vi lever i. Desverre.

Hvis det f.eks hadde vært en folkeavstemining i Norge om den nye ekteskapsloven - hva tror dere utfallet ville ha blitt? Jeg tipper ca 75% villa ha stemt mot ... eller flere?

Hun er en av de få personene som får hårene på ryggen min til å reise seg. Det er nifts og skummelt å høre på henne. Men desverre så tror jeg det er mange som nikker på hodet av mye av det hun står for ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:16   #24
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns hun er et nek.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:17   #25
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg er litt uenig .. jeg mener hun ytrer meninger som veldig mange innerst inne er enig med henne i men ikke tør si i det politisk korrekte landskapet vi liver i. Desverre.

Hvis det f.eks hadde vært en folkeavstemining i Norge om den nye ekteskapsloven - hva tror dere utfallet ville ha blitt? Jeg tipper ca 75% villa ha stemt mot ... eller flere?

Hun er en av de få personene som får hårene på ryggen min til å reise seg. Det er nifts og skummelt å høre på henne. Men desverre så tror jeg det er mange som nikker på hodet av mye av det hun står for ...

Jeg nekter å tro at at over 75% av Norges befolkninge er nek, det er rett og slett en deprimerende tanke.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:18   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan lite om denne Fritt ord prisen ( ), er det slik at den som tør å stå for upopulære meninger og som står klippefast ved disse belønnes? Hvis jeg kaller meg filosof og skriver "gode" (les: godt språklig sett) artikler om at Holocaust kun finnes i folks fantasi, og står last og brast ved dette, er jeg da en kandidat til prisen da?

Gammel 26-04-09, 21:19   #27
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

fra forordet til boken:

"Jeg håper at denne boken vil virke til en friere debatt, og at den alminnelige
fornuft etter hvert vinner frem igjen, også hos ateister, humanetikere, sosialister,
liberalister og homofile"

Så det hun sier er den alminnelig fornuft, og de som ikke er enige med henne er altså ufornuftige?

Bedrevitersk, og litt arrogant.

Bare litt?

Det kvinnemennesket er mer enn litt arrogant etter mitt syn.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 21:25   #28
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg nekter å tro at at over 75% av Norges befolkninge er nek, det er rett og slett en deprimerende tanke.

Det er mange som nikker og synes det er helt greit at folk får være homofile men hvis du spør dem om homofile bør ha samme rettigheter med tanke på å adoptere f.eks så blir det liksom noe helt annet .....

Gammel 26-04-09, 21:28   #29
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk utrolig vondt magen da jeg hørte et intervju med henne på radioen i dag. Måten hun omtaler lesbiske på blir for meg krenkende. Kan ikke se at det skal være å lov å hetse andres leging for å så få en pris for dette.

Det handler ikke om at hun tørr å si noe noe som helst. Dette handler om at hun får en pris for å si noe andre ondskapsfulle mennesker har sagt før. De har dog blitt fordømt for dette tidligere i historien.

Gammel 26-04-09, 21:31   #30
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ingenting til overs for dama.

Gammel 26-04-09, 21:35   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Knut Olav Åmås om Monsen og prisen ....
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3030155.ece

Gammel 26-04-09, 22:17   #32
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kan lite om denne Fritt ord prisen ( ), er det slik at den som tør å stå for upopulære meninger og som står klippefast ved disse belønnes? Hvis jeg kaller meg filosof og skriver "gode" (les: godt språklig sett) artikler om at Holocaust kun finnes i folks fantasi, og står last og brast ved dette, er jeg da en kandidat til prisen da?

David Irving ville vel antagelig utkonkurrere deg?

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:10   #33
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jo, jeg syns det er bøttevis med tvil. Jeg syns ikke hun er reflektert i det hele tatt, jeg syns hun er slem, ureflektert, ignorant og hatefull. De er aldri kontroversielt og edelt å hetse andre, samme hvor alene man står på barrikaden.

Joda, jeg tar poenget ditt.

Tror nok jeg er farget av at jeg holder på å skrive oppgave om hennes filosofiske ståsted, personalismen.

Gammel 26-04-09, 23:30   #34
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Joda, jeg skjønner det. Men da kunne jo like gjerne Vigrid fått prisen. Det er ikke noe tøft over det å ytre upopulære meninger bare fordi de er upopulære. Og selvfølgelig er hun i sin fulle rett til å både ha de meningene, og å yte dem, men få få en pris for det syns jeg er hull i hodet.

Nettopp. Det er flott at man kan få mene hva man vil, men å ytre meningene sine på den måten hun gjør det fortjener ingen pris.

Gammel 26-04-09, 23:55   #35
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Vel. Jeg liker at vi lever i en nasjon som tillater at hun kan ytre sine meninger og tanker, hvor bakstreverske de enn virker. Jeg liker ikke at hun med denne prisen "tas på alvor", men det er vel mest fordi jeg ikke orker henne eller meningene hennes.

På den annen side sett gjør det meg til et litt dårligere menneske. Jeg kan ikke klage på hennes meninger og måte å takle meningsmotstandere på om jeg gjør det samme; avfeier henne som uviktig og fjollete, bare fordi jeg er uenig.

:surrer videre i ammetåka:

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:40   #36
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsen og Friele debatterer nå i RedaksjonEN.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:43   #37
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kim Friele

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:45   #38
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare har hun gufne holdninger, men en forferdelig skingrestemme i tillegg. Monsen, vel og merke. :usaklig:

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:45   #39
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hun fremstår jo som komplett idiot i Redaksjon1. Hun står stokk fast på argumenter som er fullstendig uten empiri eller sunn fornuft, og hakker løs med flisespikking på motstanderens argumenter uten å komme med noe tilbake.

Kanskje Fritt Ord egentlig mente å gjøre homofile (og oss som er for den nye ekteskapsloven) en tjeneste, ved å få motparten til å fremstå som så usaklige og imbessile?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 20:46   #40
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

:usaklig:

Det er greit, når debatten likevel er på det nivået.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.