Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når begynner ungdommer å røyke, snuse og drikke nå til dags?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Gjennomsnittsalder for røyke, snuse og drikkedebut
10-12 år 1 2,38%
12-14 år 13 30,95%
14-16 år 24 57,14%
16-18 år 4 9,52%
Deltakere: 42. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 09:24   #21
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynner ungdommer å røyke, snuse og drikke nå til dags?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det er noen i klassen til eldste som har begynt å røyke. De er 11 år og går i 5 klasse. Det er i hvert fall ikke noe gjennomsnitt. :skrekk og gru:

Har ei som går i 5.klasse selv og her er det ihvertfall ikke vanlig å starte så tidlig.
Men man skal vel ikke være helt naive og tenke at de ikke starter før fylte 18 år heller. Akkurat når, det vet jeg ikke, men jeg håper det blir så sent som mulig og at ungene er åpne nok til å fortelle om det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:29   #22
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Gutten min er 13 og går første året på ungdomsskolen. På hans trinn vet jeg om elever som både røyker, snuser og drikker.

Gammel 31-03-09, 09:32   #23
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Har ei som går i 5.klasse selv og her er det ihvertfall ikke vanlig å starte så tidlig.
Men man skal vel ikke være helt naive og tenke at de ikke starter før fylte 18 år heller. Akkurat når, det vet jeg ikke, men jeg håper det blir så sent som mulig og at ungene er åpne nok til å fortelle om det.

Har lagt merke til at i klassen er det stoooor forskjell på modenhetsnivået til ungene. Min gutt er liten og umoden. Spesielt jentene er mye større og modnere. Fra det jeg har sett så skiller det minst 5 år mellom det nivået min gutt er på og nivået en del av jentene er på. De er alle født i 98.

Gammel 31-03-09, 09:35   #24
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Har lagt merke til at i klassen er det stoooor forskjell på modenhetsnivået til ungene. Min gutt er liten og umoden. Spesielt jentene er mye større og modnere. Fra det jeg har sett så skiller det minst 5 år mellom det nivået min gutt er på og nivået en del av jentene er på. De er alle født i 98.

Ja slik er det her også. Stor forskjell i modenhet blant jentene også, men 5.klasse? 11 år? Det er tidlig altså. Skremmende tidlig.

Gammel 31-03-09, 09:42   #25
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Ja slik er det her også. Stor forskjell i modenhet blant jentene også, men 5.klasse? 11 år? Det er tidlig altså. Skremmende tidlig.

Det er skremmende tidlig. Jeg lurer på hvorfor det blir sånn? Hvor er foreldrene? Hva gjør de? Hva gjør skolen?

Gammel 31-03-09, 09:48   #26
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

En ting er sikkert; om ungene påstår at de ikke drikker eller røyker, så ikke ta det for god fisk. Uansett hvor mye de er til å stole på generelt. Tillit er bra, men blind tillit er fryktelig naivt. Det kan godt være de verken røyker eller drikker, men ikke trekk den konklusjonen ut fra hva de forteller deg. Så får man bare passe litt ekstra på, kjøre, hente, vite hvem vennene og deres foreldre er, og går de på fester så lær dem gjerne litt generelt drikkevett.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 09:55   #27
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

En ting er sikkert; om ungene påstår at de ikke drikker eller røyker, så ikke ta det for god fisk. Uansett hvor mye de er til å stole på generelt. Tillit er bra, men blind tillit er fryktelig naivt. Det kan godt være de verken røyker eller drikker, men ikke trekk den konklusjonen ut fra hva de forteller deg. Så får man bare passe litt ekstra på, kjøre, hente, vite hvem vennene og deres foreldre er, og går de på fester så lær dem gjerne litt generelt drikkevett.

Jeg husker ennå med skrekk da jeg fant ene nevøen min dritings ute på vinteren for noen år siden. Kompisen ble hentet i ambulanse. Foreldrene til nevøen min har fulgt godt opp de altså, så litt prøving tror jeg man får uansett. Men jeg tror ikke nevøen min har drukket sprit etter den episoden.

Gammel 31-03-09, 09:59   #28
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker ennå med skrekk da jeg fant ene nevøen min dritings ute på vinteren for noen år siden. Kompisen ble hentet i ambulanse. Foreldrene til nevøen min har fulgt godt opp de altså, så litt prøving tror jeg man får uansett. Men jeg tror ikke nevøen min har drukket sprit etter den episoden.

Spriten er skummel. Der får man liksom ikke noe forvarsel før grønnsakstadiet er nådd. Og vel så det. *traumatisk flashback*

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 10:29   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ungdom er forskjellig akkurat som voksne. Noen begynner å røyke når de er 10 år andre begynner aldri, noen begynner å drikke tidlig, andre sent. Det sier seg selv.

Har ei i 8. klasse selv og da jeg spurte henne i høst var det ingen der som drakk (som hun ville fortelle da). Hun hverken røyker eller drikker, det er jeg 95% sikker på. Hun blir som regel alltid hentet, hun ligger ikke ofte over hos andre, hun kommer hjem kl 21.30 og gir meg alltid nattakos så jeg tror jeg ville luktet det og merket det på henne om hun drakk.

Jeg vil tro at flere av vennene/de i klassen hennes begynner i 9. klasse.

Gammel 31-03-09, 11:48   #30
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ungdom er forskjellig akkurat som voksne. Noen begynner å røyke når de er 10 år andre begynner aldri, noen begynner å drikke tidlig, andre sent. Det sier seg selv.

Selvfølgelig vil det alltid være store variasjoner. Noen vil begynne som 10-åringer, andre som 18. Men da representerer vel ikke akkurat de gjennomsnittet?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 11:52   #31
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dora, her.

Selvfølgelig vil det alltid være store variasjoner. Noen vil begynne som 10-åringer, andre som 18. Men da representerer vel ikke akkurat de gjennomsnittet?

Nei jeg vil ikke tro det, men for å få gjennomsnittet ser man på ytterpunktene også.

Jeg mener at MOT sier at gjennomsnittet for å begynne å drikke er mellom 16 og 17 (kan hende jeg husker feil). Det er ikke et så galt gjennomsnitt syns jeg. Jeg blir veldig glad om jenta mi venter til ho er 17.

Gammel 31-03-09, 11:55   #32
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en stedatter på 14. De har visst begynt alt ...
Min eldste er 12 år, og jeg håper det er lenge til hun begynner.

Det er vel store variasjoner i landet også vil jeg tro?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:07   #33
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Min stedatter, 19år, er svært veloppdragen på det området og smakte vel litt alkohol som 16-åring men drikker så og si ikke, vil jeg si.. det er så lite så det gjelds nesten ikke. Hun synes ikke at noe alkohol er noe godt.
Røyking er totalt uaktuellt.

Gammel 31-03-09, 23:38   #34
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det er noen i klassen til eldste som har begynt å røyke. De er 11 år og går i 5 klasse. Det er i hvert fall ikke noe gjennomsnitt. :skrekk og gru:

Tror ikke det er noen i klassen til Christian.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-09, 19:43   #35
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

15-åringen min sier at det er to stk i klassen hennes som røyker, en gutt og en jente. I tillegg er det en som snuser - men ingen drikker som hun vet om... sier hun. Jeg er så streng og føler jeg har sterk kontroll så jeg tror jeg ville merket det om hun drakk og i hvertfall om hun røykte.

Gammel 01-04-09, 19:51   #36
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Svarte 14-16 år.

Har vært gjennom to jenters runder i denne alderen, og dessverre er det en del som begynner så tidlig.
Storebror er 14 og har ennå aldri vært ute på noe i helgene.
Han er ikke typen til det heldigvis.Men flere på trinnet hans både snuser, røyker og drikker.
Det er fryktelig tidlig.

Gammel 01-04-09, 21:16   #37
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Spriten er skummel. Der får man liksom ikke noe forvarsel før grønnsakstadiet er nådd. Og vel så det. *traumatisk flashback*

Jepp.
Enhjørning, 16 år, husker at noen sa "Bare drikk!" da jeg spurte om å få en slurk 60% himkok og at jeg bare drakk.
Så husker jeg ikke så mye mer av den festen før venninna mi sto og dro meg i beinet og sa at vi måtte dra hjem, for festen var over.
Og jeg lå på sofaen i armkroken til en svett, ekkel, fremmed mann som var netsen dobbelt så gammel som meg.

Gammel 05-04-09, 10:42   #38
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har stemt for 16-18 år. Debutalder tenke jeg da som der man starter å røyke fast, altså ikke den første utprøvingen. Egentlig tror jeg den faste røykingen starter litt etter 18 år for hovedgruppen av røykere men det er en helt annen diskusjon.

Disse funnene er imidlertid nokså spennende da:
http://www.bergenclinics.no/bk_archi...gen%202008.pdf

Så fikk jeg med meg at det var drikking også ja, men den ligger nok i den leia den også men der tenker jeg litt lavere alder. Bergensklinikkene har funnet følgende forresten:
http://www.bergenclinics.no/bk_archi...gen%202008.pdf

Sist redigert av Skvetten : 05-04-09 kl 10:47. Årsak: Hadde bare fått med meg en del av problemstillingen.
  Svar med sitat
Gammel 05-04-09, 10:44   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er tante til 5 i "riktig" alder (14-18 år)
To begynte å drikke da de var 15 (de bor på landet - konfirmasjon=lov å gå på fest), To har ikke begynte ennå (gutter: 15 og 17 år - de bor vel stort sett på PC'en) Ei som er 14. Hun har ikke begynt ennå, men regner med hun begynner neste år - etter konfirmasjon.

Gammel 06-04-09, 19:44   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn nå til dags gjør ikke sånt, gjør de vel?

Jeg var tidlig ute med denslags, dog var drikkingen med måte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.