|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?
Jeg skjønner veldig godt at du tenker sånn og selv om jeg ikke har opplevd slikt i min familie, ville jeg definitivt ha ønsket dette selv om det ble aktuelt.
![]() |
#22 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Curlingkone
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Dette er vel lovlig så lenge personen selv godkjenner ordningen? Eller stemmer ikke dette?
![]() |
#24 |
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg har ikke peiling eller noen mening om hvordan den skal se ut, hvem som skal sjekke, når man gjør hva osv. Synes bare ideen er god om noen klarer å finne løsningen.
![]() |
![]() |
#25 |
Absolut ateist
|
Jeg kjenner at dette er litt provoserende. Ja, ja, ja, det er menneskelig å feile. Men herlighet, det er jo stadig noen som glemmer et eller annet når det er snakk om demente på institusjon som stikker av. Det burde ikke være lov å "glemme" å låse døren. Da får de begynne å opptre med sluser med selvlukkende dører og koder for å åpne de, om så må til.
![]() |
#26 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Dette er jeg mer enn skeptisk til, man skal ha et personvern selv om man er dement.
![]() |
#27 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Min bestemor var sånn dement som stakk av. Hun kom seg helt vanvittig langt (hun satt seg på toget og gikk av på en vilkårlig stasjon). Løsningen ble jo å låse døra på sykehjemmet hun bodde til slutt. Det gikk jo utover ganske mange andre.
![]() |
![]() |
#28 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Merke tenåringene sine og gjerne med sendere som registrerer andre tenåringer slik at man kan holde øye med hvem de oppholder seg sammen med.
![]() |
#29 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?De hadde det i Legoland tidligere ... GPS-armbånd som markerte hvor barnet var inne på Legoland-området på et medfølgende kart.
![]() |
#30 |
Passiv
|
Ikke sant? Det optimale hadde jo vært mye mer bemanning, men slik er det jo en gang ikke på de fleste steder. Det er ille at man i det hele tatt tenker tanken med GPS, for slik skal det jo ikke være. |
![]() |
![]() |
#31 |
Populærkulturjunkie
|
En viss forskjell på det vel Sitron? Det og ha en mulighet til å finne igjen folk som ikke kan ta vare på seg selv kontra det og finne igjen tenåringer som ikke vil bli funnet igjen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg tenker at dette blir et voldsomt definisjonsspørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Absolut ateist
|
Tja, forskjell og forskjell. Likheten blir at det sitter pårørende igjen med hjertet i halsen for om den man har mistet blir funnet igjen i live eller ikke. Den demente har muligens frosset ihjel i en grøft, tenåringen ligger muligens bak en kontainer, død etter overdose.
![]() |
#34 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Først og fremst velger jeg å bruke betegnelsen person med demenssykdom fremfor dement. Diagnose er kun et aspekt ved en persons liv, og denne gruppen er like uensartet som andre grupper. Ut i fra egne erfaringer med å arbeide med personer som har denne diagnosen, kan svært mange klare seg greit hjemme lenge avhengig av tiltak rundt dem (tilpasset hjelp med praktiske gjøremål, tilsyn, tekniske hjelpemidler) og hvordan sykdommen utvikler seg hos den enkelte. Når personen begynner å stikke av eller "vandre" er min erfaring at vedkommende rykker raskt fram i sykehjemskøen (som personen som regel har ventet lenge i). Jeg er også skeptisk til GPS - i hvert fall før jeg får presentert hvordan dette skulle fungere, tildeling, oppfølging etc. Ellers finnes det jo enklere kognitive hjelpemidler som kanskje bør brukes i større utstrekning.
![]() |
#35 |
weird
Eller rett og slett håndtak som går "feil vei", kodelås eller noe annet. Et sted vet jeg at man rett og slett har selvlukkende dører med kodelås og koden skrevet opp på døra. Beboerne klarer ikke å koble denne lappen med tastegreiene, og pårørende og ansatte har bare en liten ekstra ting å gjøre for å gå ut og inn.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
weird
Jepp. Og en annen ting.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
weird
Ikke sant?
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Hvilke kognitive hjelpemidler kan min mor og min fars øvrige familie ta i bruk hvis han går sin vei og vi ikke finner ham. Hva om han faller (det er her snakk om en gammel mann) han er ikke i stand til å forstå bruken av en mobiltelefon, langt mindre huske hvorfor man skal bruke en sånn dings. Fordi min mor er "frisk" (hun er 85 år gammel) får ikke min far, som er eldre enn henne, sykehjemsplass fordi kommunen mener min mor er fullt ut i stand til å ta seg av ham. (kommunen sparer penger) Hun er ikke i stand til å ta seg av ham, som finner på all verdens krumpspring både natt og dag. Og er det da riktig at hun også skal låses inne i sitt eget hjem, sammen med ham. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Absolut ateist
|
Da foreslår jeg at du skriver en viljeserklæring og tinglyser denne.
![]() |
|
|