Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

I eller på

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-09, 10:31   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I eller på

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Men så heter det Molde, og det er en kystby som ikke ligger på ei øy.

Heter det "på Molde", altså? Jeg har alltid sagt "i Molde". Og jeg får over ti ganger så mange treff på Google på "i Molde" som "på Molde" (jeg mener selvsagt ikke at det beviser hva som er riktig, men det antyder i alle fall hva som er vanligst).

Og så heter det forbi Drammen, har jeg hørt.

Gammel 04-03-09, 11:08   #22
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Og så heter det forbi Drammen, har jeg hørt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:11   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ingen regler som alltid gjelder, tror jeg, men typisk er man i en by, i alle fall. Når det gjelder mange stedsnavn, kommer det an på hva navnet betyr, egentlig - man er typisk et fjell eller et nes, men i en fjord eller en dal. På Hafjell, på Skarnes; i Balsfjord og i Hattfjelldal. Og så finnes det masse lokale særegenheter, såklart.

Ofte hører man liksom selv hva som passer best. Men jeg skal innrømme at jeg tar meg i å både si De bor på Lillehammer og De bor i Lillehammer.

Man sier som regel på Sandnes. Men det burde vel strengt tatt hett i Sandnes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 11:11   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har lurt på dette mange ganger selv, har lurt på om det finnes noen regel.

Jeg kommer fra Førde, i Førde, som er en liten by innerst i en fjord= saltvann (eller brakkvann ). Nabokommunen Jølster (i) har to "sentrum", som ligger i hver sin ende av et vann, Vassenden (på) og Skei (på). Alle små steder rundt Førde har enten på eller i festet ved seg og alle later til å være enige. Jeg har tenkt at det har med høyden i landskapet å gjøre, at i-steder ligger ved sjøen, ved fjorder og i daler, mens på-steder ligger oppå hauger og ved enden av vann og sånt

Mannen min som kommer fra Sørlandet, synes ikke noe av det er logisk. Svigermor mener til og med at det heter "på Førde"

Gammel 04-03-09, 11:16   #25
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

På Molde???

Nei! Det har jeg da aldri noensinne hørt før, og jeg har jo jobbet oppi strøket der, i halvannet år. Nekter å tro at jeg ikke har fått det med meg

Gammel 04-03-09, 11:20   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det høres helt merkelig ut med på Molde.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-09, 13:29   #27
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det heter definitivt ikke "på Molde". Man er jo tross alt "i biin". Derimot heter det "på [Åndals]næs", siden den bystatusen bare er noen få år gammel.

Gammel 04-03-09, 13:52   #28
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

På Molde???

Nei! Det har jeg da aldri noensinne hørt før, og jeg har jo jobbet oppi strøket der, i halvannet år. Nekter å tro at jeg ikke har fått det med meg

Jeg er født på Molde (det var nærmeste sykehus) og oppvokst på Nordmøre. Har ikke bodd der fast etter tidlig nittitall, men det het alltid "på Molde". Det er mulig at det går en gradvis utvikling bort fra "på" til fordel for "i", men blant voksne folk (i hvert fall mine foreldres generasjon) heter det fortsatt "på".

Det kan være flere grunner til at man bruker preposisjonen "på" i stedet for "i" om et stedsnavn; i Moldes tilfelle er det nok fordi byen arvet navnet etter en gård.

Jfr: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/m...sdal/1.6239354

Gammel 04-03-09, 14:06   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født i Ålesund og der var det aldri noen som sa på Molde. Verken i min, min fars eller min farfars generasjon. Kanskje det er et veldig lokalt fenomen? Jeg har heller aldri hørt noen fra Molde si det.
På Åndalsnes er jo fordi det er et nes.

Jeg sier på alle Oppland og Hedmarkstedene - Gjøvik, Rena, Raufoss, Rena, Hamar, Lillehammer osv. Men i de ulike dalene, selvfølgelig. Men jeg tror man kunne sagt i alle de stedene også, men det høres veldig lite lokalkjent ut. På er kanskje et dialektfenomen der det ikke er snakk om å være fysisk på noe (fjell, nes, berg osv)?

(der så jeg artikkelen du linket til, Kjøkken - interessant!)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.