Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 21:09   #21
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til egne døtre/sønner

Jeg fikk bunad, selskap, og to tusen av bikkja.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:27   #22
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror heller ikke at alle får 10 000,- av foreldre/besteforeldre osv. Men de får til sammen ufattelig store summer i dag. Jeg synes det egentlig går litt over stokk og stein ... Men det er nå min mening.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:29   #23
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger kommer IKKE til å få 10000 av mamma og pappa i allefall. Jeg har vurdert å begynne å spare penger til konfirmasjonene til gutta. Det er jo noen år til, men det er jo sykt dyrt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 21:29   #24
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk 5000 kr tror jeg. Fikk bunad av mine besteforeldre. Samboeren min fikk dress og litt penger. Synes iPod touch er en fin gave jeg.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 22:34   #25
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Da jeg konfirmerte meg fikk jeg bunad og selskap. Noe av sølvet fikk jeg og, resten hadde jeg fått tidligere i julegave og fødselsdagsgaver.

Jeg ønsker å gi bunad til alle mine barn, om gutta ikke vil ha det så får jeg finne på noe annet. Og om vi ikke får jente senere, så får vi vel ikke gi bunad til noen.

Gammel 07-02-09, 23:15   #26
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har konfirmant til neste år. Ho får bunad med sølv + selskap av oss. Bunaden med sølvet kommer vel på ca 40 000 tenker jeg. Hun og jeg skal også en tur til London sammen.

Jeg håper alle ungene vil ha bunad. Det er kanskje tvilsomt at guttene vil det, men jeg håper det. Hvis noen av de ikke vil ha det så vil de uansett ikke få tilsvarende sum i penger. Det fikk eldste klar beskjed om da hun hintet om at hun ikke ville ha bunad.

Gammel 07-02-09, 23:17   #27
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi antar jentene får bunad og gutten vet jeg ikke. Ikke sikkert de skal konfirmere seg en gang. Den tid den sorg.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 23:35   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper inderlig at ungene mine ønsker seg bunad i konfirmasjonsgave. Jeg skal bruke en del krefter på å bearbeide dem til å ønske seg det. Det er kanskje helt meningsløst med bunad til en ikke utvokst guttekropp, men det er det egentlig til jenter også.

Jeg synes en konfirmasjonspresang skal være noe som varer. Så "smykker" er en bra ting; både til gutter og jenter. Eventuelt middagsservise eller noe sånt.

Gammel 07-02-09, 23:41   #29
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg håper inderlig at ungene mine ønsker seg bunad i konfirmasjonsgave. Jeg skal bruke en del krefter på å bearbeide dem til å ønske seg det. Det er kanskje helt meningsløst med bunad til en ikke utvokst guttekropp, men det er det egentlig til jenter også.

Tja, jeg har ikke vokst etter konfirmasjonen min utover noen centimeter i livet. Med litt ekstra legg har det ikke vært noe problem. Jeg har bunaden min og bruker den fremdeles.

Bunad er for øvrig en flott konfirmasjonsgave. Mine gutter ble påprakket bunad da de var små og nekter å ha det nå.

Gammel 07-02-09, 23:42   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine tre gutter har ihvertfall vokst 15 cm like etter konfirmasjonen, dressen de brukte i mai var for liten til jul. Bunader har kanskje litt mer utvidelsesmuligheter, men jeg ville ikke kjøpt i størrelse guttekonfirmant. (Nå ville jeg ikke kjøpt bunad til dem uansett, da). Jenter er vel stort sett mer utvokst på den alderen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 23:44   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Tja, jeg har ikke vokst etter konfirmasjonen min utover noen centimeter i livet. Med litt ekstra legg har det ikke vært noe problem.

Jeg er nå 15 cm høyere og veier nesten dobbelt så mye som da jeg ble konfirmert, så jeg passer IKKE inn i bunaden min. Men det er altså mulig, bra.

Etter at jeg skrev det forrige innlegget så kom jeg på at snuppa fikk alt bunadssølvet til Finnmarksbunaden i dåpsgave, så nå er jeg helt sikker på at det blir bunad i konfirmasjonspresang. Jeg tror ikke at hun får noe valg en gang.

Gammel 07-02-09, 23:46   #32
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bunader må man regne med må legges ut eller inn gjennom et liv. Har gjort det 2-3 gang allerede. Jeg skal ikke ha en flott bunad i skapet til "jeg går i den". Den skal kunne brukes uansett.

Jeg tror forøvrig jeg nesten vil tvangsgi bunad i gave om de konfirmeres. De får ikke "samme sum" om de ikke vil ha bunad, liksom. Gutten vil antagelig få noe annet "varig". Har ikke helt tenkt på den biten. Men for meg er bunad i seg selv viktig, og ikke hva den koster.

Eldste fikk lillesølja, øredobber og mansjettknapper i bursdagsgave i år forresten, så det går jo den veien. Det var forøvrig fordi vi har en barnebunad i familien som hun nå kan bruke for første gang, men styres nok i den retningen uansett.

Gammel 08-02-09, 00:02   #33
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har konfirmant 10. mai. Han skal få kr. 5000,- etterhvert. Har nok ikke de pengene til dagen hans dessverre.

Søsteren ble konfirmert for 1,5 år siden. Hun fikk en sykkel til 5000,- kr.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 00:09   #34
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kommer til å spandere bunad på dem begge om de vil ha, men om det blir til konfirmasjonen aner jeg ikke. Som regel vokser vel gutta litt lenger enn jentene?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 00:12   #35
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kommer til å spandere bunad på dem begge om de vil ha, men om det blir til konfirmasjonen aner jeg ikke.

Tenker vel litt sån vi også.
Kommer forøvrig til å være særdeles positiv om de ikke vil konfirmere seg også.

Gammel 08-02-09, 00:27   #36
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Jeg tror heller ikke at alle får 10 000,- av foreldre/besteforeldre osv. Men de får til sammen ufattelig store summer i dag. Jeg synes det egentlig går litt over stokk og stein ... Men det er nå min mening.

Enig med Nasse. Tror vi er litt redde for at våre barn skal skille seg ut i den forstand at de får mindre enn flertallet. Har inntrykk av at mange foreldre gir mer enn de streng tatt har råd til. Har snakka med mange foreldre om hva som blir gitt til konfirmasjonen. Det går da stadig igjen at de føler de må gi så og så mye fordi "alle" får det. Vanskelig å bryte den sirkelen og ikke vet jeg om jeg kommer til å ha "guts" til å gjøre det...

Gammel 08-02-09, 01:13   #37
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk selskapet, en bunadssølje og 5000 kr av foreldrene mine da jeg konfirmerte meg. Vi er heldige og har en bunad som min mormor fikk sydd til sin konfirmasjon, som hennes tre døtre og fire datterdøtre har brukt i sine konfirmasjoner. Bunad fikk jeg da jeg var 17-18 tror jeg, og så godt som utvokst. Jeg har tenkt å gjøre det samme med Snuppa, og håper mormors bunad fremdeles er i grei stand til da. Den har vært MYE brukt!

Brødrene mine har fått penger så vidt jeg husker. De er 19 og 16, så det er ikke så lenge siden de konfirmerte seg. Men jeg husker ikke hvor mye. Søstra mi fikk det samme som meg.

Gammel 08-02-09, 01:19   #38
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min fikk 5000 kr, pluss penklær og selskap.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 01:23   #39
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk bunad til min konfirmasjon, den var såpass at den kunne syes ut en del. Den har blitt sydd ut mer enn max, og må nå syes inn igjen

Jeg sparer til ungene på egen konto, som de skal få til konfirmasjonen. Det samme gjør mine foreldre.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 01:36   #40
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Min bunad som jeg fikk til konfirmasjonen passer fortsatt. Jeg tror ikke at jeg er unik. Alle venninnene mine fikk også bunad og de passer også den fortsatt.

Jentene får bunad til konfirmasjonen og 5000 i 25 årsgave, gutten 5000 til konfirmasjonen og bunad i 25 årsgave. Det er i alle fall planen, men så har min mor begynt å snakke om at de vil gi bunad, så kanskje vi må tenke på ny. Men vi bør jo begynne å tenke. Bare to år til eldste konfirmeres.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.