|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Borte
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenVi feirer en ganske tradisjonell jul uten å fokusere på det kristne budskapet siden vi ikke er kristne. Tradisjonene har vi delvis med oss fra barndommen vår og delvis lager vi nye selv. Julefeiringen har et helt klart og definert innhold for oss og det er grunn nok til at vi gleder oss, pynter og feirer. Vi tar verken oss selv eller tradisjonene særlig høytidelig og det ville blitt helt feil å legge det kristne budskapet inn i våre juletradisjoner. Likevel kan vi uten å problematisere det ytterligere bruke stjerner og engler som juledekorasjon og synge kristne julesanger. Dette i fin samstemthet med nisser og reinsdyr og Musevisa. Alt dette gjør vi uten å reflektere nevneverdig over hvorvidt vi gjør det av de rette grunnene og jeg antar vi gjør det med like stor glede og hygge som de som er kristne gjør sine tradisjonelle juleting.
![]() |
#22 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenSiden det ikke eksisterer en gud, eller noe lignende, så feirer jeg selvsagt ikke på det grunnlaget som er beskrevet i verdens største eventyrbok.
![]() |
#23 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaften
Åh, Sitron er endelig tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Hvor er hengekøyen!?
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenMasse gode tanker rundt dette temaet, og mange gode måter å møte julehøytiden.
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenEller ikke formidles, Guffen. |
![]() |
![]() |
#26 |
Hvor er hengekøyen!?
|
Når det ikke er fokus på den religiøse "historien" legges det kanskje vekt på andre budskap eller meninger... er interessant å høre om det også
![]() |
#27 |
Live and let live
|
Noe får jo ungene med seg. Om de ikke lever i en hermetikkboks.
![]() |
#29 |
Passiv
|
De stiller egentlig ikke så mange spørsmål bortsett fra om julenissen, og de spørsmålene som har med kristendommen å gjøre penser jeg fort over til Mannen. Hva han forteller dem, aner jeg ikke. :ikke mitt bord: |
![]() |
![]() |
#30 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Adventstid ... snart julaften
Må signere den. Vi er ikke kristne noen av oss (bortsett fra svigermor som omtaler seg selv som avdanket katolikk), men har fokus på familiekos og omtanke for andre. I år skal vi gå gjennom hele lekerommet til størsten, og finne masse leker som skal doneres bort, slik at julen ikke bare blir "få", men også blir "gi".
![]() |
![]() |
#31 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Adventstid ... Snart julaftenHer er det det kristne budskapet, ventetiden og familiehygge som går hånd i hånd. Fredag skal minsta på sin første skolegudstjeneste og jeg er veldig glad for at jeg har fri og kan være med. Jeg koser meg i kirka. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|