Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Blir du julestressa?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-08, 10:35   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du julestressa?

Nei og ja. Det kommer litt an på hvor mye som skjer og hvor mye jobben krever. Akkurat nå jobber jeg ikke, har sluttpakke, så jeg regner med at innkjøp og sånt skal gå greit. Vi skal heller ikke ha jul hos oss i år, det har vi hatt de to siste årene.
Vi rundvasker ikke huset til jul, vi har vaskehjelp og ber kanskje om litt ekstra. Jeg arrangerer pepperkakebaking for barnas venner med foreldre en kveld før jul, og noen ganger julegløgg for familie.
Jeg synes alle gaveinnkjøpene er mest stress.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 11:14   #22
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva slags forhold har du til julehøytiden? Bare stress og mas? Kjøpehysteri og dumme forventninger? Eller en koselig markering midt i et ellers stummende mørke sammen med familien?

Julehøytid hos oss = kos, kos, kos.
Jeg stresser litt i november jeg. Vasker ned huset og handler de fleste julegavene så det er i hus.
Til 1. advent er jeg ferdig med alt av julevask og mesteparten av gavene. Sparer noen få så jeg kan ta meg en shoppingtur alene når butikkene er julepyntet og vi er langt inn i desember.
Fra 1. advent og frem til julaften er det så stressfritt som det kan få blitt her i heimen. Vi bare koser oss, baker med ungene, ber inn venner til juleverksted, vi feirer lucia og baker lussekatter osv.
Vi koser oss så klart med ungene ellers i året og, men i desember blir det alltid masse ekstra, og ungene storkoser seg.
Å stresse i desember det nekter jeg å gjøre. For meg er jula hele julemåneden, og den blir feiret til gangs.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 11:31   #23
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg prøver å få unna vaskinga i november. Julegaver kjøper jeg gjennom hele året og regner med å få unna de siste nå i november. Julekortene har jeg også tenkt å bestille nå, samt skrive dem slik at de er klare for sending rundt advent (venter litt med å sende dem). Elsker desember med juleverksted, baking, innpakking av gaver, julepynting m.m Syns det er koselig å gjøre ting sammen med ungene. Vi koker drops, lager gelegodt, triller vokslys, baker kakemenn og jojo-kaker, vi ser julefilmer sammen, pynter hus m.m Har veldig mye fri i desember i år og skal nok få unna alt jeg ønsker, uten å stresse. gleder meg!

Gammel 05-11-08, 11:32   #24
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker best å dra til en eller annen syden i jula...... (evt romjula)

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 11:38   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg liker best å dra til en eller annen syden i jula...... (evt romjula)

Vi vurderer det neste år, gleder meg som en unge allerede.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 11:58   #26
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Jeg stresser ikke, det hender jeg f.eks handler gaver tett opp til julaften. Vi vet ikke hvordan jula feires i år, vi bygger et hus som mest sannsynlig ikke blir ferdig til jul. Pappa er syk, så det gjør også at det er vanskelig å planlegge. Får ta det som det kommer! Tror ikke det blir storvask her, vi skal snart flytte likevel.

Gammel 05-11-08, 12:27   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva slags forhold har du til julehøytiden? Bare stress og mas? Kjøpehysteri og dumme forventninger? Eller en koselig markering midt i et ellers stummende mørke sammen med familien?

Jeg gleder meg! Jeg får unna alt som kan gi potensielt stress og mas, d.v.s. gavene først og fremst. Jeg hater å gå i butikker med mye folk rundt meg, så gaveshopping i desember dreper hele gleden min. Nå har jeg de fleste gavene unnagjort og kan dermed kose meg i adventstida. Da har jeg tid nok og tålmodighet nok til å la klossete, små fingre bruke den tida de trenger for å bidra.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 12:33   #28
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg koser med i førjulstiden, med tanke på gaver og slike ting, men så fort jeg kommer på jobb blir jeg litt stresset.
Det er mye å gjøre, mange nye varer, mye jobbing og mange folk, det er utrolig gøy også da, så jeg liker det å.
Men denne tiden er fantastisk, se de små håpefulle velte seg av glede og kose seg utrolig mye, bare en kosetur til byen er helt fantastisk.
De blir så blide og skravlete hver gang de får se nisser og julepynt, så det stresser meg egentlig ned litt og minner meg på at dette er en kosetid, og at det skal være rolig og koselig.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 12:40   #29
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg koser meg skikkelig i førjulstiden, og lar ikke stresset ta meg.
Julen er den beste tiden på året for meg.

Gammel 05-11-08, 13:01   #30
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg stresser ikke, jeg koser meg. Begynner å handle inn julegaver i Oktober, alle kalendergavene er allerede klare (har gått og småhandlet i ny og ne). Jeg er sykemeldt nå, så da benytter jeg anledningen til å vaske tak, vegger, skap og skuffer (noe jeg ikke orket i fjor). Når 1 desember kommer skal vi kose oss. Vi skal bake sammen, vi skal på julekonsert, på besøk, ha juelverksted sammen med venner, pynte sammen. Ja nyte livet og adventstiden.

Gammel 05-11-08, 13:37   #31
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan vet man at andre har forhøyet puls?

Jeg er nok lite observant, tror jeg, jeg har ikke oppdaget et eneste menneske med forhøyet puls ennå.

Jeg har ikke noen opplevelse av at folk stresse så fælt før jul, jeg. Ikke gjør jeg det selv heller. Og ikke er jeg ute i spesielt god tid med verken gaver, mat eller forbereldelser. Opplevelsen min er at ja, den siste uka før jul, da er det nok en del som er litt stressa. Dette er gjerne en kombinasjon av rent julestress - avslutninger i skole/barnehage/alt mulig-stress - årsavslutning på jobben-stress, og selvsagt at det er mørkt, kaldt, mye folk over alt, og det ER bare en uke til jul, liksom.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 14:54   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, julen stresser meg ikke. Men eksamen i desember forårsaker en del hjertebank og kaldsvetting.

Gammel 05-11-08, 15:00   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her er det heldigvis mørketid da, så rundvask utgår med høye kneløft. Det mest stressende med jula er å finne gaver til alle tante-og onkelungene våre, synes jeg. Spesielt de som har passert ti år. Og til foreldrene våre.

Ellers er jula bare kos.

Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 15:28   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvordan vet man at andre har forhøyet puls?

Stort sett kan man vel bare vite det dersom de forteller det selv. (Og det er det jo mange som gjør.)

Gammel 05-11-08, 16:03   #35
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.
Jeg har aldri skjønt STRESSET foran jul.
Jeg har aldri pest rundt for å rekke å vaske alt, hvem pokker ser det i svarteste mørketida?
Jeg baker fordi jeg liker det. Jeg handler gaver og pakker inn fordi jeg synes det er koselig. Jeg gjør ting i god tid, sånn at selve julen blir koselig.

Jeg inviterer ikke folk hjem om jeg ikke orker, og jeg kan gladelig velge bort jultrefesten om vi heller vil være hjemme.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 16:12   #36
Solblomst
Passiv

Standard

Nei.

Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 16:19   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Julestress ja - nei. Jeg tar det på forhånd jeg så jeg rekker å roe godt ned lenge før jul. Feks vasker jeg alle gulvene i løpet av oktober november, så er det bare å støvsuge på lillejulaften. Så handler jeg julegavene på nett - rubb og stubb dermed er det å reise rundt og julehandle forkortet til en tur eller to innom postkontoret.

Før om årene har jeg bakt og bakt og bakt. Men i år akter jeg å bake berlinerkranser og krumkaker - resten :hvisker: kjøper jeg ferdig i år...
Vaske vinduer har jeg ikke tenkt å gjøre - ei heller tak og vegger. Vips - enda mer som ikke står på stresselista.

Hadde nemlig jul med ny kjæreste for to år siden som klarte å spørre hva jeg trodde ungene ønsket seg mest til jul av rene tak eller en mamma som var blid og ikke helt utslitt. Etter det - genial jul med fred og ro - takvask til våren. :later som jeg kommer til å vaske tak til våren...:

Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 17:00   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, i fjor var det den jævligste julen og førjulstiden ever, så det kan bare bli bedre.

Gammel 05-11-08, 17:15   #39
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg begynner med julegavene allerede på januarsalget, og har det unnagjort i god tid før 1. desember.

Det eneste som muligens (ganske sikkert) blir stress i år er å få ferdig adventskalenderen jeg broderer til minsten.
Han har jo sett den og fått opp forhåpningene så jeg tør ikke annet enn å brodere for harde livet. Det er ikke bare bare når jeg sliter litt med søvnen om dagen (får ikke sove) og øynene går litt i kryss.

Vi skal bort julaften, første og andre dag så jeg stresser ikke nevneverdig med at det skal skinne fra tak til gulv heller. (Det er jo unektelig en fordel med mørketiden og. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 17:16   #40
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Så lenge jeg får unna julegavene i god tid er det lite stress. Jeg hater å styre med gavene i siste liten!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.