Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva er dine "laster" i matveien?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Se resultatene: Hvilke matsorter, og drikke, er dine "laster"?
Sukkerholdig brus og saft 27 11,84%
Lettbrus 85 37,28%
Sjokolade 143 62,72%
Annet søtt godteri 58 25,44%
Salt snacks (potetgull og lignende) 74 32,46%
Bakervarer 56 24,56%
Gatekjøkkenmat 24 10,53%
For feite middager 25 10,96%
Generelt for store porsjoner 64 28,07%
Perdiodevis overspising 42 18,42%
Oster og fløte 40 17,54%
Sukker i kaffe og te 20 8,77%
Kaker og desserter 52 22,81%
Annet 19 8,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 228. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 16:18   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine "laster" i matveien?

Jeg er blant unntakene som bekrefter regelen din, Polyanna. Mine laster er potetgull, dip, rødvin, oster, store middager osv. Mao fett og salt, hovedsaklig. Sjokolade og annet søtt klarer jeg meg egentlig helt fint uten (ikke det at jeg aldri spiser det altså, men jeg kunne nokså lett kuttet ut). Unntaket var i perioden da jeg fullammet/nesten fullammet, da hadde jeg et enormt sjokoladesug. Nå er det borte og jeg klarer meg utmerket uten sjokolade.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 16:27   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på om det er der "frontene" går i lavkarbo-diskusjonene. Det er lett å projisere med utgangspunkt i seg selv, og siden fett i maten aldri har vært noe positivt for meg, er det i mitt hode en åpenbar helsegevinst i å kutte ut karbo, og jeg har god margin på fettsiden og når det gjelder mengde, så det er ikke noe å bråke med.

Dersom det er porsjonsstørrelser og feite sauser som er utfordringen så virker det intuitivt ikke helt smart å gå lavkarbo.

Gammel 28-10-08, 17:24   #3
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Jeg elsker den ekstra skvetten med fløte som gir fylde til maten.
Ost kan jeg ikke leve foruten. Med stor stolthet (?) kan jeg si at jeg kun har hatt ost på brødet i 20 år

Bakevarer er også helt himmelsk. Nybakte skolebrød, boller og kringle Men gi meg like gjerne nybakte, grove rundtstykker sammen med ost og bremykt.

Også sjokolade da. Jeg har aldri hørt om noen som ikke liker sjokolade i en eller annen form.

Gammel 28-10-08, 18:42   #4
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror jeg fordeler mine laster over hele lista.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 20:05   #5
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt det nevnte ...

Gammel 28-10-08, 22:33   #6
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Pepsi max og pasta er vel ting jeg burde kutte ned på men ikke lett nei.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 23:02   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Også sjokolade da. Jeg har aldri hørt om noen som ikke liker sjokolade i en eller annen form.

Sønnen min liker det ikke.

Ellers: "Teorien" min var mer en strøtanke. Jeg bare vet at MinaX har vært skeptisk til en del av lavkarboteoriene. Og så tenkte jeg at for det første, dersom man allerede lever med lite sukker og hvete og små porsjoner med andre raske karber, så er det vel ikke SÅ ekstremt mye på å kutte ytterligere ned. Og det er vel ikke spesielt sannsynlig at man har så mye som en bitteliten insulinresistens, som vel er de som har størst utbytte av lavkarbo? Hvis man da ikke går inn i ekstremvariantene og kutter ut ALT.

Og så er i hvert fall jeg sånn at når raske karber er min største kilde til unødvendige kalorier og matsug, så tenker jeg at det sikkert er det som er andres største problem også og syns det virker som den eneste saliggjørende veien til vektnedgang og helse, og at folk maser for mye om fett, for hvor stort problem er DET, lizzom.

Hang det sammen?

Gammel 28-10-08, 23:05   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers: "Teorien" min var mer en strøtanke. Jeg bare vet at MinaX har vært skeptisk til en del av lavkarboteoriene. Og så tenkte jeg at for det første, dersom man allerede lever med lite sukker og hvete og små porsjoner med andre raske karber, så er det vel ikke SÅ ekstremt mye på å kutte ytterligere ned. Og det er vel ikke spesielt sannsynlig at man har så mye som en bitteliten insulinresistens, som vel er de som har størst utbytte av lavkarbo? Hvis man da ikke går inn i ekstremvariantene og kutter ut ALT.

Og så er i hvert fall jeg sånn at når raske karber er min største kilde til unødvendige kalorier og matsug, så tenker jeg at det sikkert er det som er andres største problem også og syns det virker som den eneste saliggjørende veien til vektnedgang og helse, og at folk maser for mye om fett, for hvor stort problem er DET, lizzom.

Hang det sammen?

Jeg skjønner godt hva du mener, og det er en interessant tankegang. Men så har du jo oss som mener lavkarbo er det kostholdet vi mennesker er "designet" for å ha, at det ikke bare er for vektens skyld man spiser sånn. Jeg har så mange helt vanvittige fordeler ved å spise lavkarbo at jeg ikke er ett sekund i tvil om hva som er best for meg rent helsemessig.

Gammel 29-10-08, 15:13   #9
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sjokolade og bakevarer, spesielt gjærbakst.
Før var det Pepsi Max i tillegg men har kutta heilt ut brus for ei stund sida, går veldig fint.
Sjokoladen er det værre med men eg har blitt mykje bedre. No er det kun lørdag det er lov med snop, kaker o.l. Så sant det ikkje er noko spesielt som bursdag o.l.

Gammel 28-10-08, 10:57   #10
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg elsker McDonalds. Jeg er en sånn som er glad i god middag med gode råvarer og det som er, så det er litt hemmelig det der. Hjernen min blir rusa på McDonaldslukt. Men siden det begrenser seg til +/- en gang annenhver uke så har jeg veli kke så dårlig samvittighet for det, og kaller det heller ikke en stor last.

Da er det verre med det at jeg alltid får lyst på noe å spise rett etter middag. Noe godt, i form av kaker, godteri, en is eller lignende. Noen ganger er det lite småspising på kvelden, andre ganger mer. Vårt største problem er vel at vi bor alt for nær matbutikken.

Men sånn alt i alt lever jeg ganske godt med mine gode og dårlige sider ernæringsmessig.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:03   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokolade

Og så svarte jeg "annet" fordi jeg, i forhold til å skulle holde vekten, drikker alkohol litt for regelmessig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 10:53   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cola og potetgull. Spiser knapt sjokolade.

Gammel 28-10-08, 10:55   #13
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokolade
Sjokolade
Sjokolade

Kaker og bakervarer

Gammel 28-10-08, 11:04   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker alt for mye pepsi max. Totalt avhengig. Jeg elsker smågodt og sjokolade. Spiser alt for mye. :enda flauere:

Gammel 28-10-08, 11:06   #15
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Melkesjokolade...

Gammel 28-10-08, 11:07   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ah, alkohol hadde jeg tenkt å ta med.

Gammel 28-10-08, 11:08   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det var utrolig dumt å starte denne tråden. Fra vinduet mitt ser jeg ned på Narvesen, og jeg kan formelig høre hvetebollene rope på meg...

Gammel 28-10-08, 11:07   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjærbakst og sjokolade. Da er det ikke bånn i meg. Og popcorn.

Jeg spiser nesten ingenting av dette nå, men jeg savner det så intenst at jeg noen ganger blir helt på gråten.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:07   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det veldig arrogent å skrive ingenting? Eg et sjokolade ein kveld i veka, og det har eg tenkt å fortsette med. Elles et eg sunt, variert og veldig lite raske karbar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 11:20   #20
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Er det veldig arrogent å skrive ingenting?

Nei, jeg syns ikke det. T-skjorte med «100 % forbrenning. Jeg kan spise hva jeg vil!» er kanskje å dra det litt langt, dog. :mikser trådene:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.