Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva hvis du vant 15 millioner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-08, 12:27   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

Om jeg vant 15 millioner...

Da hadde jeg betalt ned all gjeld, satt av en pengesum på sperret konto øremerket utdannelse/etablering til alle barna i familien og antakelig kjøpt hus med egen leilighet til en au pair som kunne hjelpe oss med Lillemann.

Gammel 23-10-08, 13:27   #2
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Om jeg vant 15 millioner...

Da hadde jeg betalt ned all gjeld, satt av en pengesum på sperret konto øremerket utdannelse/etablering til alle barna i familien og antakelig kjøpt hus med egen leilighet til en au pair som kunne hjelpe oss med Lillemann.

Da kunne jeg fått jobb

Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:36   #3
Left
Passiv

Standard

Hva ville du gjort? Hva er deres drømmer. Kan de kjøpes?

Kjøpe hus/leilighet? - I så fall hvor stort og hvor
Jeg hadde nok kjøpt hus i Osloområdet/Lørenskog med utleiedel.
100kvm + utleiedelen?
Bil? - Hvilken type?
7-seter, antakelig Caravelle Multivan eller Renault Espace e.l Gjerne brukt.
Båt - Hvilken?
En 23 fots plastbåt med påhengsmotor. Gjerne brukt.
Ferie -Hvor?
Hellas - jeg skulle kjøpt en liten leilighet et eller annet sted i Hellas.
Dessuten drømmer jeg om en tur til Dubai. Kanskje det kunne blitt en tur da.
Gi til familie/venner? - Til hvem og hvorfor?
Søsken og foreldre skulle fått en slant.
Barna mine skulle fått øremerket til utdannelse.
Veldedige formål - Til hvem og hvorfor
Leger uten grenser - fordi de gjør noe jeg tror på.
Interiør - Hva da?
Jeg skulle hatt nye bokhyller, og egnede møbler for en godkrok/bibliotek.
Osv. -

Hva ville dere brukt pengene på? Og tror dere at dere hadde blitt mye lykkeligere hvis dere kunne velge fritt? Seriøst.

Det som hadde vært det aller beste, var å ikke bekymre seg om økonomi mer. Når telefonregninga kommer så kan den betales med en gang, og ikke settes på vent fordi noe annet er viktigere.

Tror ikke jeg hadde fått en nevneverdig annerledes levestandard. Ville ikke blitt helt ukritisk til pengebruk fordi om jeg hadde en slant på konto.

Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 12:41   #4
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Nå som jeg har lest hva andre har skrevet så dukker det opp mange ønsker som jeg helt hadde glemt at jeg hadde. Ikke så lurt med en slik tråd kanskje.

Gammel 23-10-08, 12:41   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde helt klart blitt mye lykkeligere. Mest fordi jeg slapp å bekymre meg for penger lengre.

3 mill: Jeg ville hatt en ny leilighet i byen (et plan, 3 soverom og mellom 80 og 100 kvm). Og jeg skulle betalt noen for å holde det fint og skikkelig der.
3 mill: Jeg ville kjøpt meg et feriested. (gjerne et lite hus, ikke en primitiv hytte). Og jeg ville latt noen andre ta seg av alt av praktisk arbeid.
0,5 mill: Jeg ville helt klart ha kjøpt en bil. Jeg har bare bil annenhver uke nå, og det er ikke veldig praktisk.
2 mill: Jeg ville gitt endel penger til familie og venner.
3 mill: Jeg ville investert noe som ga avkastning for evig og alltid. Der måtte noen ha styrt for meg. Av denne avkastningen skulle et gitt beløp årlig gå til veldedige formål.

Da er 11,5 mill øremerket.
Jeg ville funnet et stdie som fenger og som jeg kunne brukt den tiden jeg ønsker på å fullføre.

Jeg ville jobbet mye mindre, og brukt mer tid på hobbyer og interesser.

Åh! Jeg vil ha penger!

Gammel 23-10-08, 12:52   #6
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

15 millioner?
Ja, det er jo lov å drømme...

Hus med hage, skjermet fra naboer. (her ville jeg lagt av totalt 7millioner)
En leilighet til mine foreldre. (3millioner)
Ny garderobe til meg selv (100 000)
Tatt med svigers og mine foreldre på en fin reise!! (150 000)
Reise med familien til forskjellige deler av verden (1million)
Så ville jeg satt resten i bank og betalt utdanning og diverse til mine barn

Gammel 23-10-08, 12:54   #7
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Hva hvis du vant 15 millioner?

Betalt gjelderne våre og til mine foreldrene.
Ta med helle familie til en drømme ferie.
kjøper drømme leiligheter i Norge og i Colombia.
Kjøper en el-bil
investert resten

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:09   #8
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er fryktelig glad i hjemmet mitt, men jeg tror likevel jeg hadde flyttet da. Kjøpt noe større, med stor og allerede opparbeidet hage, litt mer sentralt og med flere soverom. 200-250 kv kanskje?

Kjøpt en leilighet til min mor. Resten av familien klarer seg økonomisk, men hun sliter og trenger hjelp. Jeg ser for meg at vårt nye hus hadde kostet hvertfall 3 mill, så kanskje 2 mill for en leilighet til mamma, det blir 5 allerede. Betalt ned all gjeld, studiegjeld og sånt, sånn at vi kunne begynne med blanke ark. Satt av en mill hver til ungene, som de ikke fikk før de var 30 (evt. når de skulle etablere seg/fikk barn), 18 er ALT for ungt for å disponere en slik sum hvis man er glad student og lever livet.

Så skulle jeg hatt au pair. Ingen tvil. Jeg trenger avlastning!

Så skulle vi ha reist litt, meg og mannen alene, meg og ungene alene, hele familien og bare opplevd, nytt inntrykkene og kost oss.

Jeg hadde tatt lappen og kjøpt meg bil, en himmelblå Beetle cabriolet.

Båt driter jeg i, rett og slett.

Så hadde jeg kanskje spandert ferie på hele familien. Problemet med sånne ting er at familien ikke går så godt sammen. Kan ikke dra til Maldivene med svigermor og svigerfar som har ny kone, feks. Eller med mamma og kjæresten og pappa og samboeren. Så da måtte det ha blitt mange turer, eller så måtte vi bare betalt og latt folk dra der de ville, men da uteblir jo litt av kosen med å spandere en ferie, eller? Hm... Hadde nok funnet på noe for familien, i hvert fall.

Veldedige formål: Joda, klart man må gi litt når man har så mye, men til hva er jeg ikke sikker på. Sikkert noe som har med barn å gjøre.

Så skulle jeg hatt et svæææært badekar, ikke boblebad. Et monster av en pc. Medlemsskap på SATS med personlig trener. Ny garderobe, skulle ha kastet hver minste sokk og begynt på nytt igjen. Nytt stuebord, ny sofa, masse klær til ungene, ja, jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne, men jeg tenker at alle 15 mill hadde vært blåst bort innen et par år

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 12:59   #9
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Nedbetalt gjeld
Kjøpt hus med hage i nabolaget
Kjøpt leilighet i Krakow
Tatt lengre ferier
Jobbet 70 %
Ferie i Egypt
Kjøpt leilighet til utenlandsk familie
Satt av mye penger til fadderbarn i Nepal og til hennes søsken

Lykkeligere? - Kanskje litt over å kunne invitere flere gjester på samme tid og over at lillegutt kunne fått eget rom. Den tid kommer vell...

Gammel 23-10-08, 13:18   #10
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 40
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

...

Sist redigert av Strutsen : 27-12-12 kl 20:35.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 13:32   #11
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Jeg skulle ha ansatt en assistent for å gjøre alle de kjedelige praktiske og tekniske oppgavene i forbindelse med ferdigstillelse av masteren! Tenk å kunne instruere noen andre til å sjekke kilder, finne referanser og finkjemme teksten for upresise formuleringer osv. Det hadde vært noe!

Etter innlevering skulle jeg brukt resten på is og brus!

Nei, da hadde vel drømmen vært som så mange andre her inne; betale ned eget lån og lån til familie; jobbe redusert og reise myyyyye mer!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 15:03   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Tja. Hus og bil til oss selv er helt bankers. Betale det lille vi har i gjeld (eller det er muligens smart å ha litt). Litt luksus: klær til oss og barna, vaskehjelp, økologiske grønnsaker på døra, større matbudsjett, jobbe mindre, være lenge hjemme med barna. Flere barn! Dessuten skulle vi fått tatt oss en solid utdanning begge to. Personlig trener for å få ræva i gir og gå ned noen kilo.

Familie skulle helt klart fått noe. Kanskje kjøre litt penger inn i det lille firmaet til pappa og broderen? Betalt deler av studieoppholdet i Australia for lillesøs - og besøke henne! Er jeg kjip når jeg ikke vil betale for samboeren hennes? Han er av typen som har fått alt i hendene alltid. Fx ville han ikke jobbe i sommer, for det gadd han ikke. Det er greit nok det - når man har penger til det.

Jeg vil heller ikke lasse masse penger over på mine to lillebrødre. De trenger å lære seg hva penger er. Fx har mellombror lagt seg til en livsførsel som ikke er forenelig med studielån, dyrt bosted og en liten ekstrajobb. Å feste for 2000 kroner (mat, øl, taxi, spandere) hver lørdag går ikke i lengden når man har 9000 inn. Og det synes jeg han skal få erfare. Min minste lillebror må også lære seg livets realiteter. Å ikke greie å komme opp med et eneste gaveønske under tusen kroner synes jeg er skikkelig arrogant faktisk. Så ingen penger fra storesøs til dere!

Jeg har også et par venner som fortjener litt ekstra. Kanskje betale ned noe gjeld, kjøpe inn godt med matvarer, gavekort på klær, en reise etc.

Også en god sum på konto til barna; framtidig huskjøp og studier.

Gammel 23-10-08, 17:04   #13
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

- Kjøpt nytt hus (samme område, men større hus med større hage og leilighet til aupair)
- Ansatt au-pair (ikke nå, men når permisjonen nærmer seg slutten)
- Nedbetalt huslånet til mammaen min (pappa og søstersen klarer seg helt utmerket på egen hånd)
-Tatt noen runder og påspandert spa-dag og påfølgende helaften med diverse venninnegjenger. Heller tre-fire runder enn å samle alle, da blir det mer spa, god mat og vin på meg
-Begynt å jobbe redusert når permisjonen er over (60-70%?)
-Tatt lappen og kjøpt en bil til
-Påspandert en luksusferie til familien, 2 uker med bad, sol, golf, god mat etc.

Kommer sikkert på mere etterhvert.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 20:25   #14
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Hmmm, jeg tror jeg hadde fått noen til å bygge drømmehuset for oss, byttet ut min bil og byttet ut litt møbler. Jeg hadde gitt penger til familien, fordi de trenger det. Noe hadde blitt satt i banken for guttene øremerket utdanning og bolig.

Jeg hadde nok ønsket å jobbe mindre og ta mer ferie i løpet av året slik at vi kan reise mer. Jeg har aldri drømt om hverken båt eller hytte, men ønsker å oppleve flere plasser og leier gjerne. Om vi hadde blitt lykkeligere, ja, mer ferie og tid sammen og mindre stress er noe som hadde gjort oss lykkeligere. Og vaskehjelp!

Gammel 23-10-08, 20:46   #15
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Ja, hva ville jeg gjort?

Jeg vet ikke om jeg hadde flyttet, det måtte i så fall ha vært et hus i nærheten her til salgs som passet, og det er ikke så ofte. (vi har ganske nytt og stort hus, så det er ikke så mange som er SÅ mye bedre lissom), men hadde kanskje kjøpt nytt hus om drømmehuset dukket opp.

Ellers hadde vi gjort helt ferdig huset vårt, innredet helt ferdig kjelleren, og ellers gjort litt her og der for å få det mer ferdig.
(500 000)

Betalt ned gjeld. (2 mill)

Byttet inn bilen vår i en ny, og kjøpt en liten bil til som vi kunne bruke på småturer. (600 000)

Tatt med hele storfamilien (inkl. besteforeldre, søsken osv) på en skikkelig ferietur. (noen hundre tusen)

Satt av penger til barna våre. (1 mill til hver av dem)

Satt av penger til nieser og nevøer, til utdanning. (4 stk a 200 000 til hver)

Jeg tror ikke jeg hadde redusert arbeidstiden, hverken mannen eller jeg jobber kun for inntektens del, vi har begge jobber som vi er glad i, og som gir oss mye.

Etter at dette var gjort hadde vi fortsatt hatt igjen 6-7 millioner, som vi hadde investert i noe som ga årlig avkastning, som vi kunne brukt på ferier.

Gammel 23-10-08, 21:00   #16
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg hadde først og fremst tatt meg ulønnet permisjon i noen år for å kose meg litt ekstra hjemme med poden og tatt meg råd til å jobbe deltid en stund.

: har jobbet i 4 uker og savner permisjonstida:

Ellers; hus eller større leilighet med en liten hageflekk, bil (har ikke), reisekonto til div. familiemedlemmer, inkludert oss... (har familie i utlandet), hjelpe min bror, litt til veldedige formål og sist men ikke minst: invitere venner/familie på en stor fest et varmt sted med god mat (et eller annet sted mellom Norge og Australia). Hmm, er 15 mill nok til disse drømmene?

Gammel 23-10-08, 18:20   #17
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde jeg blitt veldig glad
Jeg hadde:
1. betalt ned all gjeld til banken
2. Kjøpt tur for hele familien (+bestevenninnen min) til New York
3. Kjøpt en BMW firehjulstrekker (den dyreste)....
4. Hyret inn hjelp til å pusse opp det som står igjen av oppussing i huset
5. Hyret vaskehjelp og vindusvasker

og ikke minst sikret alderdommen vår!

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 21:53   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En konkret ting er å kjøpe et stort og godt feriehus på et varmt sted, aller helst Italia, langt sør. Det skulle vært til disp for hele storfamilien, og oss selv og venner, selvsagt. Mamma som har masse giktvondt kunne vært der masse og hatt det mye bedre.

Gammel 23-10-08, 13:21   #19
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Standard

Personlig trener hadde vært noe. Har jo egentlig råd til det, men disse prioriteringene da....

Gammel 23-10-08, 13:39   #20
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

*levert inn lottokupongen*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.