Spin-off: Barnebursdager
Jeg kom til å tenke på dette når jeg leste om hvor mye det var normalt å gi i barnebursdagsgave. Vi har nemlig et problem her i huset. Storesøster leker mest med guttene i klassen, siden jentene interesserer seg mer for sminke enn klatring i trær. Dette er ikke noe problem annet enn når det trommes sammen til bursdag...
Tre ganger i høst har Lesehesten kommet hjem med tårer på kinnene etter at hun nok en gang har blitt utelatt fra bursdagen til en god venn, fordi hun er jente. I klassen hennes er det vanlig å be bare gutter eller bare jenter (det er faktisk bare vi som ber alle) og da blir det problemer. Hun skjønner at det handler om plass/penger og redusering av støy, men det er selvsagt sårende at hun ikke kan komme i bursdagene til vennene sine fordi hun er "feil" kjønn. Jeg kjenner jeg blir oppgitt av dette, selv om jeg selvsagt også skjønner at det å be 20 niåringer kan være krevende.
Jeg er litt bekymret for hva dette vil gjøre med jenta mi, egentlig. Hva slags signaler gir det? Det er helt greit at hun leker med gutta, men hun kan ikke feire dem, liksom? Jeg digger at jeg har en herjejente og ikke en sminkedukke, men ser jo nå at hun prøver å passe inn sammen med jentene også, fordi hun der blir inkludert.
Er det vanlig andre steder å kun be etter kjønn også? Er det bare vi som er idealistiske og naive når vi ber hele hurven fordi vi ikke liker kjønnsdelingen?