|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
128 | 90,14% |
Nei |
4 | 2,82% |
Det burde holde med holdningskampanjer |
10 | 7,04% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Leser
|
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?
I Norge var det mye mindre akseptert med avstaffing av barn enn i England også før denne loven kom.
Så vidt jeg vet fungerer bare lovverket som en holdningskapende effekt hvis det er en mulighet for at man blir straffet. Det kan også fungere slik at loven kommer som en naturlig forlengelse av folk sin moral. Mange ting er ikke akseptert og "ulovlig" uten lovforbud. For eksempel er utroskap ikke akseptert selv om det ikke eksisterer et lovforbud. Så vidt jeg vet har ikke loven om at det er forbudt å slå barn skapt en reell endring. Men det er mulig jeg tar feil på det punktet.
![]() |
#22 |
lissom sjarmør
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det er selvsagt helt uakseptabelt å røyke i bilen med barn tilstede, men jeg er mer usikker på om det er noe poeng å forby det. Det vil jo ikke bli noen oppfølging av dette, så jeg tror ikke de som røyker i bilen i dag vil slutte, selv om det blir forbudt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Borte
|
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg syns ikke politiets ressurssituasjon skal være avgjørende for hvilke lover som vedtas, men hvis man kun ser samfunnsøkonomisk på det så er det jo et tall i andre enden også. Hva koster samfunnet mest? Å håndheve en lov om barn og passiv røyking, eller å behandle mennesker som på et eller annet stadium i livet blir syke av røykeskader? Ikke det at jeg vet svaret, og som sagt så syns jeg ikke det er økonomi og ressurser som skal være lovbestemmende. Når vi vet at det er skadelig for barn å bli utsatt for røyking, og fagpersonell sammenligner det med overgrep, så er det nok til at jeg syns et forbud er på sin plass.
![]() |
#24 |
Leser
|
Mja ... Det jeg tenker på er om det er noe poeng - overhode - å vedta lover som man ikke greier å følge opp. Jeg sammenligner dette med barneoppdragelse hvor forskjellen mellom en konsekvens og en trussel er om ting faktisk skjer. "Du får ikke se barneTV hvis du ikke slutter å grise med maten.", er da bare tull å si hvis man lar barnet få se barneTV hvis h*n bare fortsetter å grise?
![]() |
#25 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke sikkert folk slutter å røyke i bil med barn tilstede som følge av et forbud, men det setter i alle fall fokus på saken, viser at dette ikke er akseptabelt og kan over tid virke holdningsskapende.
![]() |
#26 |
Borte
|
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg så nå nettopp på artikkelen at det er barneombudet som ønsker dette, og at han er opptatt av et forbud og ikke av sanksjoner.
![]() |
#27 |
Pauset
|
Helt enig. Folk får ikke respekt for lover som ikke får konsekvens når man bryter de. Har levd så lenge at jeg har sett denne diskusjonen mange ganger før. Noen politiske partier har vært mer ivrige på å vedta lover enn andre. Det ble litt voldsomt sist de sosialistiske regjerte. De har en tendens til å vedta lover for det meste. Bra det, men jeg tror det må mer til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det burde være helt unødvendig med en slik lov. Ærlig talt. For en stund siden så jeg forresten en bil med påskriften "Trondheim kommune, hjemmetjenesten" på, og i den satt to damer med hvite uniformer på. Sjåføren røykte.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-11-06 kl 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Selvsagt er jeg for det, enten det kontrolleres eller ikke. Om EN person slutter å røyke i bilen i frykt for kontroller eller at h*n blir mer opplyst pga. vedtaket og tenker seg mer om, så er iallefall h*ns barn reddet ut av faenskapet.
![]() |
#32 |
Personlig pessimist
|
Det burde også være en selvfølge at man ikke slår barn, men dessverre må vi ha en lov om det også...
![]() |
![]() |
#33 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Er selvsagt for! Det burde være en selvfølge! |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det burde jo holde med holdningskampanjer, men siden det ser ut som om det ikke hjelper er det kanskje på tide med forbud? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det er jeg for. Selvfølgelig.
![]() |
#37 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det burde være en selvfølge å ikke røyke i bil. Jeg synes at man har kommet langt på få år når det gjelder holdningsendring.
![]() |
#38 |
|
Terskelen for å si i fra er kanskje lavere hvis det faktisk ikke er lov å røyke med barn i bilen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nettopp. Om man sier fra og det fremdeles er lov, vil jo bare folk bli sure og påpeke at de faktisk har LOV til dette. Om det er forbudt, blir det jo litt annerledes. De færreste vil vel ringe politiet akkurat, men de kan iallefall ikke sitte der og snakke om "fritt land" osv.
![]() |
#40 |
|
Ja, vi ser jo hvor flinke folk er til å overholde forbudet mot å snakke i mobiltelefon når de kjører bil ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|