Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har deres barnehage kristen formålsparagraf?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har barnehagen deres kristen formålsparagraf?
Ja, og det synes jeg er flott. 25 28,74%
Ja, men vi ville helst den ikke hadde det. 16 18,39%
Nei, men jeg ville helst denne hadde det. 6 6,90%
Nei, og det synes jeg er flott. 21 24,14%
Vet ikke. 7 8,05%
Jeg gir blanke. 12 13,79%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-06, 19:56   #21
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har deres barnehage kristen formålsparagraf?

Finnes det barnehager uten kristen formålsparagraf? Jeg trodde ikke det, men det er mulig jeg tar feil. Sjøl er jeg human-etiker, og ungene går i "vanlig" barnehage med kristen formålsparagraf. Det er uproblematisk for meg så lenge de respekterer at det finnes andre livssyn også - og det gjør de. Derimot hadde jeg aldri kunnet ha ungene i barnehage med utvida kristen formålsparagraf.

Gammel 18-11-06, 20:39   #22
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Vesla går i en kommunal barnehage med kristen formålsparagraf. Siden barnehagen er den mest flerkulturelle i byen, så er det kristne tonet ned til et minimum.

Forresten, jeg gikk på barnemisjon og sang "Min Gud er så stor, så sterk og så mektig - det er ingenting han ikke kan", jeg gikk 5-6 år i speidern hos frelsesarméen, jeg gikk på søndagsskole og jeg konfirmerte meg i kirken. Og det gikk bra med meg, så da regner jeg med at Vesla også vokser opp til å bli en god hedning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 20:40   #23
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Finnes det barnehager uten kristen formålsparagraf? Jeg trodde ikke det, men det er mulig jeg tar feil. Sjøl er jeg human-etiker, og ungene går i "vanlig" barnehage med kristen formålsparagraf. Det er uproblematisk for meg så lenge de respekterer at det finnes andre livssyn også - og det gjør de. Derimot hadde jeg aldri kunnet ha ungene i barnehage med utvida kristen formålsparagraf.

Jo, det finnes, men barnehagen må søke om å få lov til å drive uten formålsparagrafen. Guttene mine gikk i en slik barnehage tidligere. Der ble ikke kristne/religiøse høytider markert, og det ble overlatt til foreldrene å drive trosopplæring på egen tid. De som drev barnehagen var JV, og de startet opp slik fordi de ønsket et livssynsnøytralt tilbud til egne unger. Jeg syntes det var greit, men savnet litt de festene som barnehagene ofte gjør litt ekstra ut av, f. eks. Lucia-feiringen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 22:00   #24
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

De har sikkert kristen formålsparagraf - for jula ble markert med Lucia feiring og snakk om Jesusbarnet. Mens de gav beskjed om at de droppet Jesus på korset ifbm påsken.

Selv om vi ikke er kristene, synes jeg det er helt greit. Man kommer ikke unna endel av de kristene tradisjonen her i Norge uansett. Så lenge man ikke strekker det lenger enn til høytider og slikt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 22:03   #25
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Det er jeg jammen ikke sikker på. :forferdelig mor:

Tror kanskje ikke det da en stor andel av barna er av utenlandsk opprinnelse . (flerkulturell barnehage)

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 22:12   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gidder ikke lese alt.

Poden går i kommunal barnehage med kristen formålsparagraf. Det gir ikke utslag i annet enn at de snakker om historiene i bibelen/lærer sanger med kristent innhold ved aktuelle høytider. Syns det er glimrende.
Om poden om noen år velger å tro eller ikke tro er helt greit, men jeg syns det er en del av almenkunnskapen å lære litt om bibelhistorien.

Om noen i barnehagen, senere skolen, senere naboen ønsker å forkynne, så vil jeg at poden skal kunne diskutere og argumentere for seg. Og ved å lære om slike ting så tidlig som mulig regner jeg sjansen for at man vet hva man prater om som større.

Ser at dette er tynne argument da jeg kan lære Poden akkuat det jeg ønsker her hjemme, men jeg syns jo det er greit at slike ting tas opp på en litt mer pedagogisk måte enn hva jeg er i stand til å lire ut av meg

Jeg tror at det kun har positive bivirkninger om barn tror på Gud, jesus og Engler. De blir raskt nok store og får et litt mer nyansert syn på ting.

Jeg tror fortsatt på Gud eller gud, eller en kraft eller noe, men det er min personlige tro/følelse. Det er ikke noe jeg formidler til Poden, eller noen andre rundt meg for den del.

Gammel 18-11-06, 22:17   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, Vesla går i en kommunal barnehage med kristen formålsparagraf. Siden barnehagen er den mest flerkulturelle i byen, så er det kristne tonet ned til et minimum.

Forresten, jeg gikk på barnemisjon og sang "Min Gud er så stor, så sterk og så mektig - det er ingenting han ikke kan", jeg gikk 5-6 år i speidern hos frelsesarméen, jeg gikk på søndagsskole og jeg konfirmerte meg i kirken. Og det gikk bra med meg, så da regner jeg med at Vesla også vokser opp til å bli en god hedning.

Jeg gikk i minigospell, vi sang også den sangen.
Og en annen snasen slager var denne:
Halle- halle- halleluja! Det bobb-bobb-bobb-bobb-bobler inni meg!
Jeg er glad og fri!
og det er jeg fordi!
Jesus han elsker meg! HEI!

Utropstegn bak hver setning og overdreven lykkelighet i ansiktet

Men det var veldig koselig da. Mamma og pappa er ikke spesielt religiøse av seg, og de var egentlig litt glad da jeg sluttet i det koret...

Gammel 18-11-06, 22:19   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nedi dalen, oppi berget, nedi dalen, oppi berget, nedi dalen, oppi berget
Vil jeg følge når jesus følger meg
Jeg vil følge, følge jesus.... osv.

Kommer aldri til å fortrenge de sangene nei.

Gammel 18-11-06, 22:19   #29
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Da jeg gikk på folkehøyskole sang vi den fantastiske sangen (hver dag før frokost...):

Fordi jeg lever så milevidt
i fra Guds vilje med livet mitt
fikk jeg dommen , slik lød den:
DU SKAL DØMMES TIL DØDEN.

Skikkelig koselig...

Gammel 18-11-06, 22:22   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Da jeg gikk på folkehøyskole sang vi den fantastiske sangen (hver dag før frokost...):

Skikkelig koselig...

Her var det vanskelig å avgjøre om man skulle le eller grine.

Sang dere dette for fullt alvor, eller var det litt sånn spøkefullt?

Gammel 18-11-06, 22:26   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Skikkelig koselig...

Oj

Ja, jentenes barnehage har kristen formålsparagraf. Vi har ikke noe problem med det. Statskirken må vel falle før dette blir endret?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 22:26   #32
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Her var det vanskelig å avgjøre om man skulle le eller grine.

Sang dere dette for fullt alvor, eller var det litt sånn spøkefullt?

Ikke spøkefull den sangen nei. Det var en kristen folkehøyskole (gikk på folkehøyskole da jeg var 16. Alle med den aldersgrensen var kristne).
Vi som gikk der sang vel ikke sangen med den ære og andakt som ledelsen ment vi burde, men vi sang den i hvertfall . Det verste er jo at melodien er så fin, så man går og nynner på den sangen støtt og stadig...

Gammel 18-11-06, 22:56   #33
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Barnehagen vi ønsker oss har kristen formålsparagraf. Det er helt ok selv om jeg ikke er kristen. De har tilbud til barna som kun denne barnehagen i vårt distrikt har. Så derfor blir det forhåpentligvis denne barnehagen jenta mi begynner i.

Derimot ønsker jeg ikke å bruke en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf. Det blir i meste laget. Siden det er full barnehagedekning her vi bor så kan vi velge bort disse barnehagene.

Gammel 18-11-06, 23:03   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

En liten kommentar bare. Jeg skulle ønske skoler og barnehager var lagt opp til å passe alle typer livssyn. Altså, tilpasset både kristne, ateister, buddhister, muslimer osv. Det blir litt "krig-og-fred-og-sånn", men jeg mener seriøst at barna bør lære å leve i mangfold og forskjellighet. Helst alle barn. Derfor synes jeg det er litt ugreit med egne kristne/muslimske barnehager og skoler f.eks. Jeg mener ikke med dette at du mener noe annet altså, det er bare noen tanker jeg gjør meg.

Sånn barnehage ønsker jeg meg også. Jeg innbiller meg at vår barnehage funker litt sånn, vi har ganske mange barn med forskjellig livssyn, og den store avdelingen tror jeg er innom både Id og hinduistiske feiringer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 23:12   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Barnehagen som mine barn går i har reservert seg mot den kristne formålsparagrafen. Når jeg leser her kan jeg ikke se at det utgjør noen stor forskjell fra de barnehagene som har en kristen formålsparagraf. Barnehagen markerer f.eks. jul og påske, og jeg har allerede begynt å glede meg til Luciafeiringen hvor alle ungene er kledd i hvitt, bærer lys og synger Luciasangen. Julemarkeringen handler om advenstkalender, litt ekstra kos, baking osv i adventstida. Ja, og så tenner de adventslys. Til påske lager de påskepynt, til faste lager de kanskje fastelavensris. Er det ikke dette som er jul og påske for de fleste her til lands da? Jeg kan ikke se for meg at andre barnehager gjør så veldig mye mer ut av det heller.

Og ikke hadde det vært meg i mot om barnehagen hadde fortalt barna om hvorfor vi feirer jul og påske heller. Ja, jeg aner forresten ikke om de snakker noe om det eller ikke. Jeg syns det er helt naturlige ting å informere om når vi lever i et land som er tuftet på kristne verdier. Det handler litt om å forstå kulturen og samfunnet vi lever i. Jeg forstår rett og slett ikke denne angsten mot kristendommen.

Sist redigert av ElinM : 18-11-06 kl 23:26. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 23:33   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kan vi ikke få høre resten av sangen Kirsebær. Det er litt intetsigende med bare et vers.

Den fortsetter noe sånn som dette:

Men tenk jeg skal ikke dø fordi
Jesus døde i stedet.
All min dødsangst er nå forbi,
den er byttet med glede.

Gammel 19-11-06, 00:14   #37
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en venn som har gitt sitt liv
for at Jeg skal får leve.

Det finnes intet alternativ,
det nytter ikke å streve.
ifra Guds vilje med livet mitt,
fikk jeg dommen, slik lød den:
Du skal dømmes til døden!

Denne dommen er absolutt,
og jeg kan ikke anke.
Men når jeg innser at alt er slutt,
har Gud en frelsende tanke:
Til jorden sender han Jesus som
tar på seg både min skyld og dom,
og når han drepes uskyldig,
blir min dødsdom ugyldig.

Tenk, jeg skal ikke dø fordi
Jesus døde istedet!
All min dødsangst er nå forbi,
den er byttet med glede.
Ja, Jesus hjelp meg å klart forstå
at det livet jeg lever nå,
det er ditt liv alene,
det er deg jeg skal tjene!

Sangen er da ikke så dyster og forferdelig når man har hele teksten foran seg, synes jeg. Forresten tror jeg Cornelis Vreeswijk hadde en sang på samme melodien. Vakker, og helt uten religiøse undertoner.

Gammel 19-11-06, 00:40   #38
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så fint at hele teksten kom frem.

Det er litt rart med tekster som blir tatt ut av sin sammenheng. Tenk hvor ille "Til ungdommen" blir hvis man bare gjengir første vers.

Ikke sant. Jeg har en tendens til bare å huske enkeltvers eller småstrofer fra sanger, og misforstår eller feiloppfatter stadig hva sangene handler om.

Gammel 19-11-06, 00:50   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jenta mi går i kommunal barnehage, men siden det går barn fra alle verdenshjørner der tror jeg den kristne formålsparagrafen er stuet langt inn i ei hylle. I nabolaget har vi også en neo-humanistisk vegetarbarnehage drevet av ei indisk nonne på et yoga-senter (eksotisk nok og neppe etter kristen formålsparagraf), foruten Steinerbarnehage med sin religion (men sistnevnte har bare avd fra 3-5 år, og jenta mi er 17 mnd). Vi hadde yogabarnehagen som andrevalg, men fikk førstevalget som var den kommunale.

Hva ungen måtte lære i barnehagen som har med kristendom og bibelhistorie å gjøre er greit for meg, så lenge det ikke direkte forkynnes og snakkes om synd og fortapelse (noe som er heller tvilsomt, det etniske og religiøse mangfoldet tatt i betraktning). De små barnesinnene kan forresten godt skånes litt til for den verste lidelseshistorien. Men der stoler jeg fullt og helt på vurderingsevnen til de barnehageansatte.

Stemte på alternativ 2

Sist redigert av My : 19-11-06 kl 01:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 11:53   #40
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Så kjipe dere som la ut hele sangen er

Ødela hele opplegget

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:33.