Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan får man hjemmebakt brød mindre kompakt?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-08, 12:23   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan får man hjemmebakt brød mindre kompakt?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Eg har jo ingen bakeboller eller slikt som takler slike store deiger.

Kenwooden takler jo ingenting. Prøver eg meg på ein deig oppi der, hopper den ned på golvet viss eg tar augene vekk frå den.

Får sjå på muligheten for å halverer hellebrød oppskrifta.

Hvilke hastighet bruker du da? Eltekrok skal jo aldri på mer enn 1 eller 2. Jeg har den som oftest på rett under 1. Da står den fin i ro.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Når min datter har en periode der hun hater frø og korn, så kjører jeg korn, nøtter og frø til mel med knivdelen i foodprocessoren. Velg kanskje de grove, men finsiktede (sammalt, fin) typene, og Heliosmelet er stort sett alltid litt finere, mindre ruskete enn konvensjonelt grovmel.

Et litt luftigere brød (med kortere holdbarhet og litt fårligere fryseevne) får du ved å bruke feks 50/50 fin/grov eller kanskje til og med 70/30 fin/grov. (Motsatt av hellebrødet) bruk 6-7 dl væske + olje og kjør til deigen slipper bollen, hev, bak ut, hev igjen og stek i 45 -60 minutter nederst i ovnen på 200 C, litt ettersom hvor hard skorpe du vil ha. brødet skal lyde hult når du banker på det.

Takk for mange gode tips!

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

2 ss Fiber Husk (helsekost, Meny eller Ultra) er den lates løsning. Det gjør brødet luftig og saftigere.

Takk for tipset! husker jeg brukte det en del når jeg bakte glutenfritt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:28   #22
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Hvilke hastighet bruker du da? Eltekrok skal jo aldri på mer enn 1 eller 2. Jeg har den som oftest på rett under 1. Da står den fin i ro.

What? Gjelder det alle maskiner og hvorfor?

Jeg kjører gjerne litt kraftig elting jeg.

Hemmeligheten med luftige brød er mer vann i oppskriften og lenger heving.
Jeg bruker vel ca 0.9 kg mel til to brød og ca 8 dl vann. En pose gjær.
Og grove brød trenger mer vann enn loff.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-08, 12:39   #23
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Står den på 1 eller 2 klarer den jo ikkje å gå rundt. *møkkamaskin*

Gammel 18-09-08, 12:55   #24
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Den går rundt, sakte men sikkert

Det står ihvertfall i bruksanvisningen til min Kenwood major.

Hastigheter 
K-rører  røre smør og sukker hvitt start på min, øk gradvis til max.
 vispe egg i rører 4 - ‘max’.
 blande inn mel, frukt etc. min - 1.
 alt-i-ett kaker begynn på min, øk gradvis til max.
 smuldre smør/fett i melet min - 2.
Visp  Øk gradvis til ‘max’.
Eltekrok  Start på ‘min’, øk gradvis til 1.

Fant jeg i manualen side 81

Gammel 18-09-08, 13:08   #25
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Majoren vår er ikkje heilt god.

Gammel 18-09-08, 13:10   #26
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Kanskje skru opp hastigheten sånn at den går rundt greit da, men ikke mer?

Gammel 18-09-08, 13:11   #27
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Ikkje veit eg. Me unngår liksom å bruke den. Verken eg eller mannen liker den.

Synd, sidan han hadde ønska seg den og svigers kjøpte den til han. Og så er det berre tull frå ende til annan.

Gammel 18-09-08, 13:26   #28
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Jeg er veldig fornøyd med den. Men egentlig vil jeg heler ha Elextrolux sin eltemakin og håndmikser istedenfor.. men to late. Men K spaden bruker jeg veldig lite. Gidder liksom ikke ta ut hele driten for å blande kakedeig som ikke skal ha eggedosis, eller kjøttkaker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.