Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

It takes a village to raise a child

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-06, 15:36   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: It takes a village to raise a child

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

JDerfor spør jeg ofte mange spørsmål, slik at jeg kan få et bedre bilde av situasjonen. Disse spørsmålene blir noen ganger tatt ille opp, fordi vedkommende tror jeg skal "ta" henne i noe, men jeg spør som regel bare for å få vite.

Sier du det. Det kjente jeg meg jammen ikke igjen i i det hele tatt, gitt.

Gammel 14-11-06, 15:39   #22
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har selv store sperrer mot å kjøpe godterier o.l. Jeg ser alltid i handlevogna mi når jeg står i kassakøa og tenker "Hva vil de andre i køa tenke om innholdet i denne handlevogna i dag, mon tro?". Hadde en eller annen tilfeldig person i køa kommentert så mye som én ting i handlevogna mi, så hadde jeg tilta fullstendig. Virkelig!

Når jeg ser godteri, tenker jeg på alle pengene tannlegen skal ha. Det er min sperre. Om jeg fyller handlevogna med godter, er det ingen som har noe med det. De vet ikke om jeg skal spise alt selv. Så lenge godteri ikke er forbudt, skal du ikke tenke på hva andre synes. Kos deg, du.

Gammel 14-11-06, 15:43   #23
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jeg fikk begynt på mitt svar til Skilpadda ser jeg at Hattifnatten har sagt akkurat det jeg ønsket å si.

Hele "perfekte mødre" diskusjonen starte med bakgrunn i tråden der det ble vist frem et bilde av en baby som hadde spist is. Det synes ikke jeg er en tråd der man bør påpeke hva man mener om babyer og is. Det blir omtrent som å stoppe noen på butikken og si fra at de kjøper feil mat. I diskusjoner der det spesifikt spørres om råd, eller der noen forherliger det de selv gjør, så er det greit å si fra at man er uenig, og komme med sine argumenter.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 15:43   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Enig i utsagnet, eller uenig?

Idéen til diskusjon er tatt fra tråden om perfekte mødre, hvor en bruker sier at alle voksne må bry seg om hva som skjer med barn.

Jeg mener det er helt klart greit å si fra om man ser andre voksne gjøre noe galt mot barnet, feks ser at en voksen klapser til en unge eller noe.

Jeg mener også at det burde være greit å tilsnakke en unge som ikke har folkeskikk. Uansett om foreldrene er enige eller ei så er det jo nyttig for ungen å vite hva som er generelt akseptabel oppførsel.

Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 15:52   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er enig med deg der, men jeg synes det er stor forskjell på hva slags type innlegg det passer seg å skrive sine meninger i også.

Det er jeg enig i. Eksemplene dine blir mer som å stoppe fremmed på gaten.

Men her også vil folk ha ulike grenser. Er det noe man opplever som grovt, eller direkte farlig, kan det være riktig å si fra om det uansett sammenheng. (Å la en halvtåring smake på is synes ikke jeg er så "grovt" at det er rimelig å påpeke det i en bildetråd. Men jeg kan likevel forstå at noen ønsket å stille et forsiktig spørsmål - selv om vedkommende da burde innsett at tråden var redningsløst fortapt. )

Gammel 14-11-06, 15:56   #26
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jeg enig i. Eksemplene dine blir mer som å stoppe fremmed på gaten.

Men her også vil folk ha ulike grenser. Er det noe man opplever som grovt, eller direkte farlig, kan det være riktig å si fra om det uansett sammenheng. (Å la en halvtåring smake på is synes ikke jeg er så "grovt" at det er rimelig å påpeke det i en bildetråd. Men jeg kan likevel forstå at noen ønsket å stille et forsiktig spørsmål - selv om vedkommende da burde innsett at tråden var redningsløst fortapt. )

Hvis jeg ser noen som gjør noe direkte farlig vil jeg nok prøve å avverge det RL også.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 16:01   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Hvis jeg ser noen som gjør noe direkte farlig vil jeg nok prøve å avverge det RL også.

Nettopp.

Gammel 14-11-06, 16:06   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener man skal bry seg om alle barn. Forsøke å se flere enn sitt eget barn i nærmiljøet og på lekeplassen, snakke med andre unger og gjerne si i fra om det er noe som virker rart.

Heller ringe en gang for mye til barnevernet enn en gang for lite, det er mitt motto. Jeg synes så utrolig synd på de snørrete, skitne ungene som ingen bryr seg om. Alle SER at det er noe galt, at ungen har blåmerker, er vanstelt, trist eller utagerende, men ingen gidder eller tør å gjøre noe. Ingen vil blande seg eller bry seg. Og disse små skitne, utselte snørrete ungene går til grunne. de føler de ikke er noen ting verd, ingen har noen sinne brydd seg og de verdsetter ikke seg selv nok til å ta vare på seg selv i ulike situasjoner.

Vi kan alle sammen gjøre en forskjell om vi gidder å tenke litt utenfor vår egen familie og vårt eget primæransvar. Jeg mener at vi alle har ansvar for alle barn, og hver gang et barn lider unødig har vi alle sviktet litt.

Gammel 14-11-06, 17:17   #29
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ikke bare alvorlig, egentlig. Hva med på lekeplassen? Er det greit å snakke til andres barn om de kaster sant? Er det greit å få SITT barn tilsnakket av andre når barnet gjør noe galt?

Jeg håper virkelig at andre voksne sier i fra når mine barn gjør noe som er ugreit. Jeg sier også i fra når andre barn gjør noe ugreit.

Det jeg egentlig er mest opptatt av er at man husker å si fra til egne og andres barn når de gjør noe som er bra. Jeg har troen på å rose ønsket atferd for å stimulere til mer av den, og kanskje som en bonus blir det mindre av det som er ugreit.
Ja til mer ros!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.