Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Babybikini fra Ellos

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-08, 18:31   #1
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Sv: Babybikini fra Ellos

Ja babybikini var i allefall ikke en ting jeg savnet i butikkhyllene da jeg handlet babyklær
De trakk den nok tilbake for de kunne da umulig få solgt noen slike bikinier???
Jeg er ikke så glad i bikinier eller bh'er til barn i det hele tatt. Trekantbikini jeg tenker på da...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 09:01   #2
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er bare til å la være å kjøpe det. . . Men dessverre så er det folk som hamstrer villt med en gang slike ting kommer på tilbud, og da er vi på en måte like langt.

Gammel 29-07-08, 00:32   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg klarer ikke hisse meg pga babyklær. Teit, unødvendig - ja. Men jeg får ikke høypuls av det.

Akkurat som jeg selv hadde planer om å skrive.

Forøvrig er bikinioverdel på babyer/småbarn bare latterlig. Overdelen holder seg jo ikke på plass, og begge brystvortene vises uansett.

Gammel 25-07-08, 12:26   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Godt at de fjernet dem, i det minste. Babybikini er så unødvendig at jeg får ikke sagt det en gang.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 23:29   #5
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Ellos trekker tilbake babybikini etter massiv kritikk.
Bikinien kunne fåes helt ned i str 62! VG og Aftenposten i går.

Hva synes dere? Babymote? Babybadetøy? At kleskjeder prøver å selge slike plagg for så å trekke de tilbake? Er det først når kundene reagerer med avsky at det går opp et lys hos kjedene at visse produkter ikke bør lages/markedsføres?

Må si at Ellos ikke akkurat står i høy kurs hos meg akkurat nå.

Altså, hvorfor det? Man står helt fritt til å kjøpe her i verden, kan ikke skjønne at dette egentlig er noe sak.
At ellos trekker varen tilbake er jo vel og bra det, er jo ikke så rart når man ser oppslagene!
Om noen vil kle babyen sin i bikini, så de om det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 23:44   #6
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og så ser jeg inn i glasskula mi....

Om noen år tipper jeg at babybikinier er helt vanlig salgsvare og ingen hever et øyebryn. Den som lever får se.

Jeg ser helt andre ting i min glasskule. Jeg tror "naturlig" moten kommer til å vare lenge. Med langt hulderhår, nakne barn, lin, bambus og silkeklær. Jeg tror sex ikke selger så mye lengre, det som er hot nå er gammeldags strippeshow med dusker på brystvortene (brystknoppene, anyone? ) og behold trusa på.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Stringtruser til småjenter, BH'aktige topper, bikinioverdeler osv gir inntrykk av at jenta er et seksuelt objekt. At hun er attråverdig som seksualpartner.

Jeg er ikke enig her. Det at ei jente, et barn har på seg en bikinioverdel bør ikke gi normale mennesker et inntrykk av en attråverdig seksualpartner. Så vidt jeg husker om seksuelt misbruk av barn, er det helt andre ting som er faren. Typisk eksempel er de overgrepene som er avdekket i regi av den katolske kirke. Hysj-hysj-mentaliteten som sier at slike ting skjer da ikke her! Og det er sikkert barna som lyver. Jeg tror i alle fall ikke at grunnen til misbruket er at korkappene er så voldsomt sexy.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg reagerer på at kjønn og polaritet der blir så viktig allerede fra barna er bittesmå. Det maskuline og det feminine blir på en måte kjørt til "the bitter end" i klesveien og det tror jeg kan ha konsekvenser på sikt. Jeg har lurt på hvorfor det har blitt slik. Hvorfor er kjønnsforskjeller så viktige i klesveien? Er det ekstra viktig nå som likestillingen har kommet så langt som den har?

Jeg er enig med deg at det er uheldig med en skarp kjønnsdeling, fordi det presser barna inn i roller som blir veldig stive og ufleksible. Men jeg synes det er en annen diskusjon enn det Mim diskuterer over her.

Og hvorfor de gjør det? Jeg vil anta at det er penger. Ved å ha et så sterkt kjønnssegregert marked i klær og leker selger de mye mer. Jeg har to jenter og hvis jeg hadde fått et guttebarn vil jeg tro det blir mye mer innkjøp enn hvis jeg hadde fått et jentebarn.

Sist redigert av him : 25-07-08 kl 23:45. Årsak: Endret siste setning i svar til Mim
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 23:49   #7
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Oi! Her var diskusjonen virkelig i gang ja. Så fint .

Etter en lang dag på en stor strand med masse barn falt jeg kanskje litt av lasset i denne tråden? Det var ikke en eneste baby- (og svært få barne-)bikinier å skue. Jeg så derimot småbarn med topp brukt som skjørt (uten noe annet under), gutter i søsters sommerkjole og barn som gjerne ville leke naken i sanda, men MÅTTE ha på badedrakt når de skulle bade.

Vi voksne analyserer og diskuterer mens ungene tenker svært lite på hva som er mote, seksualisert eller sømmelig. Ellos-bikinien hadde sikkert blitt brukt; storesøster hadde sikkert lånt overdelen for at Barbie skulle få ny kjole eller som pannebånd til fetteren. Lillesøster hadde hatt det best med bikinibuksa av på et håndkle i skyggen. Det var varmt. Rosa er fint og sand er gøy. De få som hadde kjøpt denne bikinien hadde nok opplevd at toppen ble glemt igjen, som flagget i toppen av sandslottet.

Jeg trenger kanskje ikke forholde meg til dette rosa bikinimarkedet på samme måte som en jentemamma, men min babygutt skal vokse opp med disse babyjentene, og jeg må forholde meg til hvordan kles- og lekeindustrien ser på barna våre og på oss som forbrukere.

Jeg kledde faktisk Glagutten i bunad på 17.mai, med sølje og lue. Det var riktignok praktisk materialvalg for denne kalde dagen, men det er et tankekors at vi synes gutter i tversover og vest, vadmel og skjorte er så søtt da dette også er upraktiske og ikke minst statuspyntede plagg.

MEN, det er annerledes med bikini. Bikinien har vært gjenstand for diskusjon, med og uten topp, string, tanga eller volanger helt siden den dukket opp for over 60 år siden. Det at det av og til har dukket opp baby- og småbarnsversjoner av denne (Ellos er jo ikke akkurat unik i denne sammenheng) vitner om en klesindustri og et marked (!) som har sporet helt av med hensyn til klær i forhold til alder. Baby og barneklær bør først og fremst være praktiske. Litt rom for pynt, mote og refleksjon av voksenverden blir det jo alltids. Vi voksne kommer aldri til å slutte og lage miniatyrer av oss selv, men jeg mener det ikke bør finnes plass til plagg som ikke utøver en funksjon i det hele tatt (bortsett fra som flagg på sandslottet). Babyjenter trenger ikke klær som reflekterer en del av motebildet som alltid har vært seksualisert (mannfolk kjøper virkelig ikke Sports Illustrator for å se den nye bademoten).

Uten reaksjon (gang på gang) kan vi plutselig en dag se hele stranden full av baby-bikiner uten å tenke mer over det.

Sist redigert av Fru Snurp : 26-07-08 kl 00:01.
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 00:10   #8
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Er hun mer "seksualisert enn han?

Han har en typisk guttebadebukse, hun har bikini, det er jo mer enn overdelen som skiller disse plaggene, og sexy er de definitivt ikke noen av dem

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 12:13   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med bikinitopper har alltid vært en viktig sak for meg.

I våres brukte jeg lang tid på lete opp en bikinibukse UTEN topp til snuppa på 3. Jeg spurte etter dette i butikken, og fikk til svar at jeg kunne jo bare kjøpe begge deler og så la være å bruke toppen. Videre sa de at "alle vil ha med topp" og at det var derfor de bare solgte det. Mitt litt sure svar var: Hvordan vet dere at alle vil ha med topp? Det kan jo være at de ikke føler at de har noe valg siden det ikke finnes alternativer og at de gjør nettopp det dere sier at jeg skal gjøre; altså bare la den ligge hjemme.

Jeg klarte å lete opp badetruser uten topp etterhvert, men jeg var innom ganske mange butikker først.

Jeg bruker bikinitoppen min fordi jeg vil skjule puppene mine. Snuppa har ingen pupper å skjule og trenger derfor ingen topp. Vi forsøker å begrense antall våte plagg på kroppen og derfor får hun ingen topp heller (snuppa går naken på stranda, men har badetruse på i basseng).

Jeg innrømmer ærlig at jeg himler med øynene når jeg ser jenter på 2 år eller deromkring med bikinitopp på standa.

Gammel 28-07-08, 13:41   #10
Nebbia
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 21:09   #11
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wit, her.

Jeg er av de som alltid lar min datter på 4,5 år ha på seg badedrakt på stranda og andre offentlige steder (hun har også bikini med tank-topp). Jeg ønsker faktisk ikke å la henne gå naken rundt, da jeg faktisk er mer bekymret for de menneskene som da kan finne på å få "skitne" tanker og ta bilder i skjul av et nakent barn. Nå mener ikke jeg da at hun skal dekke de puppene hun ikke har, men å bruke truse/badedrakt nedentil.
Jeg ser faktisk ikke problemet heller i at hun bruker den toppen som hører til bikinien. Det er som en hvilken som helst annen topp, bare litt lettere å ha på. Hun går med og uten topp litt ettersom. Akkurat det tar jeg ingen diskusjoner rundt. Det er andre ting jeg faktisk syns er viktigere å fronte.

MEN, igjen, bikinier til bittesmå babyer skjønner jeg ikke at noen føler behov for å kjøpe. De skal ikke oppholde seg i sola, og bør egentlig ha mer klær på seg enn en liten bikini.

Nå skjønte jeg ikke helt hvorfor du qoutet mitt innlegg for jeg er jo enig i at det ikke er noe stor sak at ungene har bikinitopp på seg. smileyen er ironisk.

Gammel 28-07-08, 21:31   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lar meg ikke hisse opp av overdel på bikini på små unger, når de har blitt noen få år er det ofte stas å kle av og på seg, prøve forskjellige antrekk, og en bikinitopp blir en del av det.
De kan jo gjøre som meg og min venninne, vi fløy med masse vattdotter inni bikinioverdelen når vi var 6 år, fordi min fetter hadde sagt vi hadde innoverpupper, og vi ville jo gjerne være store damer, må vite.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 23:49   #13
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

For min del ser jeg ikke helt forskjellen mellom bikini til en liten baby og til en 3-åring.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg lar meg ikke hisse opp av overdel på bikini på små unger, når de har blitt noen få år er det ofte stas å kle av og på seg, prøve forskjellige antrekk, og en bikinitopp blir en del av det.
De kan jo gjøre som meg og min venninne, vi fløy med masse vattdotter inni bikinioverdelen når vi var 6 år, fordi min fetter hadde sagt vi hadde innoverpupper, og vi ville jo gjerne være store damer, må vite.

Jeg synes det er stor forskjell på en todelt badedrakt/tanktop til en 3 åring (eller større) som de har mulighet til å velge selv og en bh-topp (iform av en stripe) til en baby. Ta en titt på bildet i artikkelen igjen...

Artikkelen handlet om bikinier til baby, så med ditt utsagn, Lykken, mener du at det er det samme hvis en 6 åring putter vattdotter i bikinioverdelen for å illudere pupper og hvis en foreldre gjør det samme på en baby? For det er der forskjellen ligger. En baby (og ganske lenge etter babystadiet er over) er prisgitt sine foreldre iforhold til bekledning og har absolutt ingen egne ønsker.

Gammel 29-07-08, 10:56   #14
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Nå skjønte jeg ikke helt hvorfor du qoutet mitt innlegg for jeg er jo enig i at det ikke er noe stor sak at ungene har bikinitopp på seg. smileyen er ironisk.

Sorry Det manglet en først. Jeg var enig med deg og kom egentlig bare med egne kommentarer.. Gikk litt fort her....

Gammel 29-07-08, 12:27   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wit, her.

Sorry Det manglet en først. Jeg var enig med deg og kom egentlig bare med egne kommentarer.. Gikk litt fort her....

Aha, da forstår jeg.

Emneord
baby, badetøy, bikini

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.