|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Mine barn tar farmor (eller hvem det nå er vi er hos og spiser) i hånden når de takker for maten. Det er ikke noe vi har lært dem. Men vi har vært mye sammens med et annet vennepar der barna har blitt lært det, og det har visst smittet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Njei, ikke like viktig som mange andre her synes, iallfall.
![]() |
#23 |
seru
|
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Høflighet er viktig hos oss også, inormale doser. Vi takker for maten, sier takk når noen sier værsågod (uansett om det er gave eller noe annet), vi sier værsågod, hei, hadet osv. Barna våre slipper å takke verten for maten ved å ta i hånden, det gjør jo ikke vi voksne heller når vi går fra bordet.
![]() |
#25 |
Leser
|
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Begynner å bli viktig nå. Da barna var mindre var det ikke i fokus. Jeg synes selvfølgelig at barn (og voksne!) bør opptre høflig, men det er ikke min "hjertesak".
![]() |
#26 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Ja, det er definitivt viktig her i heimen, og som noen andre over her har nevnt, så kommer man langt her i livet med gode manerer og folkeskikk.
![]() |
#27 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Ja, det er viktig. Men vi praktiserer det ved å være gode forbilder, så det kommer naturlig hos ungene også. Og vi ser jo at det gjør det.
![]() |
#28 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Normal høflighet er viktig for meg. Jeg syns ikke det er normal høflighet å ta noen i hånda og takke for maten. Det blir litt "over the top", men sånn i det store og hele syns jeg det er viktig å takke når man får noe, det er normal høflighet å si hei og hadet når vi kommer og går og slikt.
![]() |
#29 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#31 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Nå som jeg er singel hadde det jo vært flott om kjekke menn var oppdradd til å takke for maten ved å ta verten.
![]() |
#32 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Jeg ser det for meg: med buksa på knea, "ja, så var det å takke for maten da"
![]() |
#34 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Ja, det synes jeg er viktig. Min toåring er ganske høflig, sier takk når han får noe i hendene, det er veldig morsomt. Han har også nettopp lært seg at det heter "kan jeg få" istedenfor "få mer" og han forveksler ordene litt så han sier ofte "kan få jeg mer?"
![]() |
#35 |
Ustabil
|
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Det kommer selvsagt an på hvordan man definerer høflighet. Jeg vil illustrere med et eksempel, fra mitt tantebarn var rundt 2-3 år gammel. Foreldre og besteforeldre var såååå stolte hver gang lille vidunder neiet og sa "tuuuse tatt" for hver lille sjokoladebit de puttet i henne. Det syns jeg er en meningsløs form for høflighet, og vi har aldri "dressert" ungene til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Ustabil
|
Og så enkelt og med så få ord kunne det faktisk sies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Ja, det kan fort bli litt overkill.
![]() |
#38 |
Ustabil
|
Køkultur... jeg har "dressert" ungene mine til å passe på plassen sin, jeg... Ikke bare stå der og la deg trampe på og dytte vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Travel Husbygger
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?Hei, ja viktig for oss at barna lærer seg høflighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Mother of Dragons
|
Jeg oppdrar også barnet i å passe på plassen sin og ikke bli dyttet vekk og trampet på. Men samtidig så er jeg ekstremt nøye med at han lærer seg pen oppførsel.
![]() |
Emneord |
høflighet, oppdragelse |
|
|