Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-08, 19:11   #21
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?

Mine barn tar farmor (eller hvem det nå er vi er hos og spiser) i hånden når de takker for maten. Det er ikke noe vi har lært dem. Men vi har vært mye sammens med et annet vennepar der barna har blitt lært det, og det har visst smittet.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 19:19   #22
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Njei, ikke like viktig som mange andre her synes, iallfall.

Vi har så utrolig mange andre "ting" å jobbe med at vi foreløpig ikke har lagt noe særlig vekt på høflighet i den grad det er snakk om her. Det er klart vi serverer ikke mat til en som roper eller sutresnakker, men ellers prøver vi bare å være gode forbilder. Jeg har aldri sagt til henne at hun skal takke for maten, men hun gjør det allikevel etter minst halvparten av alle middagsmåltider, for hun ser at både jeg og pappaen alltid gjør det.

Gammel 13-07-08, 19:43   #23
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Nei, jeg vet sannerlig ikke om jeg synes å TA verten som takk for maten føles naturlig for meg heller... Litt "slitsomt" å være vert eller vertinne hvis vi er en 8-10 voksne rundt bordet f.eks

Må visst begynne å korrekturlese litt her...

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 22:23   #24
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Høflighet er viktig hos oss også, inormale doser. Vi takker for maten, sier takk når noen sier værsågod (uansett om det er gave eller noe annet), vi sier værsågod, hei, hadet osv. Barna våre slipper å takke verten for maten ved å ta i hånden, det gjør jo ikke vi voksne heller når vi går fra bordet.

Ellers prøver jeg å gå foran med et godt eksempel ved f.eks å si til barna "Takk for at du kom så fort da jeg ropte på deg". Dette er faktisk noe jeg hører igjen fra 3-åringen min. Hun sier ofte "tusen takk" om noen gjør noe for henne, hjelper henne. Det er flott, synes jeg.

Gammel 13-07-08, 22:25   #25
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begynner å bli viktig nå. Da barna var mindre var det ikke i fokus. Jeg synes selvfølgelig at barn (og voksne!) bør opptre høflig, men det er ikke min "hjertesak".

Gammel 13-07-08, 22:35   #26
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Ja, det er definitivt viktig her i heimen, og som noen andre over her har nevnt, så kommer man langt her i livet med gode manerer og folkeskikk.

Vi takker for maten, når vi får hjelp av hverandre til stort og smått, takker for gaver o.l.
Det er mye mer som går under min betegnelse på god høflighet, men dette var noe av det.

Gammel 13-07-08, 23:04   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er det viktig for deg at barna dine lærer høflighet?

Ja, det er viktig. Men vi praktiserer det ved å være gode forbilder, så det kommer naturlig hos ungene også. Og vi ser jo at det gjør det.

Men det er viktig å kunne sette egne grenser for seg selv også, og jeg ville aldri tvunget barnet mitt til å klemme noen for å takke for en gave. (Ved å lære dem at det er rett eller si at det skal gjøres el.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 23:12   #28
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normal høflighet er viktig for meg. Jeg syns ikke det er normal høflighet å ta noen i hånda og takke for maten. Det blir litt "over the top", men sånn i det store og hele syns jeg det er viktig å takke når man får noe, det er normal høflighet å si hei og hadet når vi kommer og går og slikt.

Vi har ikke behøvd å stresse så veldig med dette, da det tydeligvis ligger svært latent i Poden. Jeg lurer på om de jobber mye med det i barnehagen? For Poden sier Nei takk og Ja takk og skryter av oss når han mener det passer. Veldig morsomt egentlig.
Han er akkurat fylt 3, og det er litt underlig når han har slike høflige setninger.
"Vil du ha mere mat?"
"Nei takk, magen min er full"

"Skal jeg hjelpe deg med skoen?"
" Ja takk, jeg syns du er veldig flink mamma"

"Har du hatt en fin dag?"
Jo, takk, en nydelig dag. Sjokoladenydelig"

Vi voksne er nok ikke like høflig i dagligtalen, for å si det sånn.

Gammel 13-07-08, 23:16   #29
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Ja det er viktig for meg. Men å takke for maten ved å ta verten føles ikke naturlig for meg og da heller ikke noe jeg ville lært mine barn...

Gammel 13-07-08, 23:18   #30
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Du så den

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 23:22   #31
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Nå som jeg er singel hadde det jo vært flott om kjekke menn var oppdradd til å takke for maten ved å ta verten.

Gammel 13-07-08, 23:32   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nå som jeg er singel hadde det jo vært flott om kjekke menn var oppdradd til å takke for maten ved å ta verten.

Da skulle man jaggu begynt å lage mat.

Vel, til tema. Det er viktig for meg at guttene er høflige, men ikke viktigst av alt, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-08, 23:34   #33
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Jeg ser det for meg: med buksa på knea, "ja, så var det å takke for maten da"

Gammel 13-07-08, 23:34   #34
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det synes jeg er viktig. Min toåring er ganske høflig, sier takk når han får noe i hendene, det er veldig morsomt. Han har også nettopp lært seg at det heter "kan jeg få" istedenfor "få mer" og han forveksler ordene litt så han sier ofte "kan få jeg mer?"

For en stund siden skulle jeg ta på han skoene. Jeg måtte sitte i trappen med han på fanget og ta på disse skoene. Han var grinete og jeg gjorde det visst feil. Trasset og hylte. Da jeg var ferdig slapp jeg han avgårde, og han ropte, "takk".

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 09:20   #35
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer selvsagt an på hvordan man definerer høflighet. Jeg vil illustrere med et eksempel, fra mitt tantebarn var rundt 2-3 år gammel. Foreldre og besteforeldre var såååå stolte hver gang lille vidunder neiet og sa "tuuuse tatt" for hver lille sjokoladebit de puttet i henne. Det syns jeg er en meningsløs form for høflighet, og vi har aldri "dressert" ungene til det.

Eneste jeg forventer av å ta andre i hånda er hvis en voksen strekker fram hånda for å hilse på barnet. Da syns jeg at barnet skal ta den voksnes hånd, og presentere seg. Å ta i hånda for å takke for maten er "overkill". Jeg er heller ikke tilhenger av klemming som høflighetsgreie. Klemming er for de som er fortrolige med kroppskontakt med andre - og det er slett ikke alle voksne heller som liker den ustanselige klemmingen som opptrer i gitte situasjoner. Selv er jeg en klemmer, men respekterer hvis ungene ikke vil gi klemmer i øst og vest. Jeg syns også at ungene skal takke for en gave - men forventer ikke at barn sender takkekort i posten eller ringer og takker for en gave, dersom giveren ikke overleverer gaven personlig.

Og så er jeg generelt sett av den oppfatning at barn skal få uttrykke hva de faktisk mener, de skal ikke bare lire av seg tillærte fraser.

Så i sum - jeg tror mange vil oppfatte at vi syns høflighet er uviktig. Men for oss er altså noe av det viktig, og mye uviktig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 09:22   #36
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Begynner å bli viktig nå. Da barna var mindre var det ikke i fokus. Jeg synes selvfølgelig at barn (og voksne!) bør opptre høflig, men det er ikke min "hjertesak".

Og så enkelt og med så få ord kunne det faktisk sies. Helt enig.

Gammel 14-07-08, 09:22   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kan fort bli litt overkill.
Men køkultur er noe jeg "dresserer" ungene mine i, for jeg virkelig HATER dårlig køkultur. Vesla blir dyttet og trampet overende av andre (ofte større) barn i køer, og sånn vil jeg ikke at hun skal holde på. Fysj!

Gammel 14-07-08, 09:33   #38
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, det kan fort bli litt overkill.
Men køkultur er noe jeg "dresserer" ungene mine i, for jeg virkelig HATER dårlig køkultur. Vesla blir dyttet og trampet overende av andre (ofte større) barn i køer, og sånn vil jeg ikke at hun skal holde på. Fysj!

Køkultur... jeg har "dressert" ungene mine til å passe på plassen sin, jeg... Ikke bare stå der og la deg trampe på og dytte vekk.

Gammel 14-07-08, 10:59   #39
Jenny
Travel Husbygger

Medlem siden: Jun 2008
Jenny har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei, ja viktig for oss at barna lærer seg høflighet.
Takke for maten, takke for hjelp/gaver/seg, spørre pent spise pent mm. Har tre barn, og ser at det tar litt tid å lære/huske. Største bøygen er sjenanse, noe de er godt utrustet med hele gjengen. Ser at flere voksne reagerer dersom barna feks ikke takker for maten, og at sjenanse ikke blir godtatt som grunn... :-( Ser også at denne sjenansen har avtatt med alder og at eldste datter på 8 greier seg bra. :-)

Værre er det med foreldrene og høflighet... Gode rollemodeller er viktig, og da er det ikke bra når jeg selv glemmer. Dette skjer typisk når alle barna er med og jeg har mye å passe på Ikke bra. Noen flere som opplever det samme?

Jenny er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-08, 11:07   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Køkultur... jeg har "dressert" ungene mine til å passe på plassen sin, jeg... Ikke bare stå der og la deg trampe på og dytte vekk.

Jeg oppdrar også barnet i å passe på plassen sin og ikke bli dyttet vekk og trampet på. Men samtidig så er jeg ekstremt nøye med at han lærer seg pen oppførsel.

Som flere har sagt, et barn som oppfører seg pent og har en hyggelig væremåte ser blide ansikter rundt seg hele tiden, mens disse uoppdragne furteungene (alle vet av sånne) opplever jo en mye mindre hyggelig verden, de får mindre kos, oppmerksomhet og opplever antagelig også mye oftere sure mennesker mot seg.

Sjarmerende og beinhard er vel egentlig det jeg håper for barnet mitt.

Emneord
høflighet, oppdragelse

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.