Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Belønne barna for gode karakterer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-08, 10:00   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Belønne barna for gode karakterer?

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jag har tenkt som deg, men nå når jeg er der blir det litt feil. Jeg ønsker at han skal hente motivasjonen i seg selv, ikke ved hjelp av belønning. Det ser heldigvis ut som om han finner en egen indre motivasjon, han har aldri bedt om penger eller annet for gode karakterer. Heldigvis, får jeg vel si, ellers hadde jeg blitt blakk i dag.

Jeg vil ikke ha noen skrupler med å belønne så det merkes om han ikke finner denne motivasjonen i seg selv. Det pedagogiske aspektet driter jeg faktisk i.
Karakterene teller dessverre såpass mye at jeg vil gjøre mye for at de skal være bra. At han ikke har "funnet motivasjonen i seg selv" er egentlig ubetydelig, så lenge det iallfall er noe (gjerne belønning av en eller annen sort) som motiverer ham.

Jeg vil selvfølgelig oppmuntre og prøve å hjelpe ham til å finne motivasjonen i seg selv, men om det mislykkes vil jeg lete etter andre metoder ...

Gammel 21-06-08, 11:12   #22
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, Fluke, jeg ser den. Dersom poden ikke hadde vært motivert av egen maskin, så kan det hende vi hadde vurdert en form for belønning.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 18:43   #23
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns ikke noe om å belønne med penger. Jeg vil at barna mine skal se nytten av å få gode karakterer for å få flere valg når de skal stake veien videre i sin utdanning. Det er jo de selv som belønnes dersom de klarer seg bra. Samtidig så vil jeg ikke stille for høye krav til skolegangen. De skal leve også. Eldstejenta vår ble ferdig med 10. trinn nå. Hun har klart seg meget bra, og er strålende fornøyd med sine prestasjoner. Hun trenger å jobbe mer med matematikken og er innstilt på det. Jeg har lovet å hjelpe henne der, om hun ønsker det. Hun må ta ansvar for sitt liv, og det klarer hun. Viktig at jeg tror på henne.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 18:44   #24
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Joda, Fluke, jeg ser den. Dersom poden ikke hadde vært motivert av egen maskin, så kan det hende vi hadde vurdert en form for belønning.

Det er jeg enig med deg i. Man må vurdere

Gammel 21-06-08, 18:58   #25
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ingen fan av å belønne barna i tide og utide. Vi har aldri hatt klistremerkeskjema eller noe liknende i hus. Om det var ett eller annet område som ble veldig problematisk hadde vi kanskje tenkt annerledes, men vi belønner ikke den helt vanlige utviklingen barna har.

Uansett så vil det kunne bli vanskelig da man har flere enn ett barn. Jeg har sett det slå ut begge veier, både at det "flinke" barnet alltid er den som blir belønnet, men også at den som ikke gidder kle på seg selv/ rydde rommet / gjøre lekser / tuller ved matbordet hele tiden får små premier for ting som den andre barnet aldri har blitt belønnet for.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:12   #26
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske foreldrene mine belønnet meg. Jeg var så lite motivert på skolen at alt kunne hjulpet...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:17   #27
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Datter'n vår går i 9. trinn (skal opp i 10.) og vi feirer med kake hver gang hun får 6 på en prøve. Hun trenger ikke belønning for å være motivert, men jeg synes det er trivelig å gjøre stas på henne hver gang hun gjør det veldig bra. Har blitt en del kaker de to siste årene

Har bare et barn på ungdomsskolen foreløpig, men kommer til å gjøre det samme med gutta når de blir så store.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 19:37   #28
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

For å få opp motivasjonen ser jeg ikke noe galt i å belønne innsatsen. Uansett hva karakteren blir.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:45   #29
Jessica
Pauset

Standard

Jeg vil også nevne en annen innsigelse med penger som belønning. Dette snakker ungdommene om på skolen. De kommer hjem og ønsker det samme hjemme hos dem. Det igjen blir et press på foreldrene som kanskje ikke har råd til å punge ut for alle oppnådde karakterer. Kanskje man kan friste med noe annet enn penger?

Gammel 21-06-08, 20:54   #30
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det har de aldri faatt ei krone for.
Karakterene deres er ikke for meg.
Fikk aldri penger for gode karaterer selv, men syntes dog det var tilfredsstillende.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 20:59   #31
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest alle svarene, men jeg syns i utgangspunktet det er en grei ordning med belønning for ekstra innsats.

Det er vel samme greier med ungene som voksne? Vi får jo provisjoner og bonuser på jobb etter innsats?

Er dog enig i at det bør vurderes fra barn til barn, og at det er utrolig viktig at man lærer ungene at det er bra nok å gjøre sitt beste.
Har man f.eks et barn med store problemer i matte, er det rimelig nytteløst å lokke med en hundrings om man klarer en S. Den S'en er uansett uoppnåelig.

Gammel 22-06-08, 15:50   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å belønne for karakterer er jeg både for og i mot.
Jeg er mot det om man setter pengene etter hva karakteren er. men derimot er jeg vel heller litt for en belønning om man klarer å forbedre eksisterende karakter, om den er 2 eller 4.
Ved å sette den og den summen for en 6 er og tilsvarende lavere for f.eks 4 så tror jeg det kan virke mot sin hensikt, selvsagt basert hvor på stigen barnet ligger. Det er ikke like motiverende for en som ligger på en 3'er å vite at han/hun får f.eks 500 for en 6 er og "bare" 50,- for en 4'er.
(jeg har ike peiling på hva folk premierer karakterer med så summene er bare tatt ut fra luften)
Premierer man derimot for å forbedre en karakter tror jeg det kan være mere motiverende,

Gammel 22-06-08, 15:53   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis barnet selv har indre motivasjon, ville jeg ikke gått for direkte belønning. Men hvis barnet ikke hadde en indre motivasjon for å gjøre skolearbeid, hadde jeg satt alle kluter til, innkludert belønning, for å motivere h*n.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.