Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pokkers syklister!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-08, 08:56   #21
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pokkers syklister!

og hvorfor må de sykle mitt i veien i den beine 80 sonen her hvor det er HELT ny brei sykkelsti som det aldri er gående på. Det er brukt mye penger på en 2m brei gang og sykkelsti som ingen går eller sykler på.

Blir gal hver gang jeg møter sykelister der. Den beine strekningen er ca 4km lang, men den går litt opp og ned så det er vanskelig å kjøre forbi når de ligger mitt i veien.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 09:21   #22
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og bare for å ha det sagt, jeg synes godt at syklister kan gjøre en aktiv innsats for å slippe bilistene forbi, men syklister som sykler i 30–40 km/t skal faktisk befinne seg i veibanen og ikke på de stedene som fotgjengere befinner seg.

Jepp - enig i denne. Syklistene bør dog ta hensyn til at de lager trafikk-kork, og slippe bilistene forbi, slik at de ikke skaper unødvendig farlige trafikksituasjoner .

Gammel 23-04-08, 09:44   #23
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jepp - enig i denne. Syklistene bør dog ta hensyn til at de lager trafikk-kork, og slippe bilistene forbi, slik at de ikke skaper unødvendig farlige trafikksituasjoner .

På sykkel regnes man som kjørende og er underlagt veitrafikkloven. Dette innebærer f.eks. at du kan miste førerkortet for å sykle i fylla. Jeg har derimot aldri hørt om noen som har blitt bøtelagt for ansvarsløs sykling (annet enn sykling på rødt lys). Dette bør kanskje gjøres i større grad for å understreke at idiotsyklister er uønsket i trafikken. På samme måte synes jeg bilister som oppfører seg ufint mot syklister bør bøtelegges. Begge parter har et ansvar for å unngå farlige trafikksituasjoner, men som overalt ellers hviler det et ekstra ansvar på den sterkeste parten. Det er dessverre mange bilister som ikke viser seg dette ansvaret verdig.

Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 10:20   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I 50- og 60-soner der det er sykkelstid som går langsmed veibanen burde sykling være forbudt. Er ikke sykkelstiene godt nok feid får man ta dette opp med dem som kan gjøre noe med det, ikke bare sykle midt i veien og dumpe problemet i fanget på alle som kjører.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 10:34   #25
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syklister i veibanen skaper mange farlige situasjoner, og når det er sykkelstier ved siden av kan de vel for svarte holde seg der. Ikke skjønner jeg at de tør annet heller.

Gammel 23-04-08, 10:41   #26
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Vel, i Trondheim føler syklister seg (ikke undertegnede) trakassert av politiet. Har lest om flere tilfeller.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.2652329

Må si meg enig med politiet. Enkelte syklister (fortsatt ikke undertengende) er STORE egoister. Det ser jeg mange eksempler på hver eneste dag.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 10:48   #27
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å være syklist i Trondheim er ikke lett. Det skal liksom være en "sykkelby", men det skylde bare antallet syklister, ikke tilretteleggingen. Når det er sagt så er jeg veldig enig i at det er usedvanlig mange hensynsløse syklister i Trondheim.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 11:05   #28
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man er syklist irriterer man seg over bilister, og når man er bilist irriterer man seg over syklister . Sånn er i alle fall jeg .

Sykkelstier er fint når man er ute og dingler, men helt håpløst for dem som sykler fort - enten de bare skal fort fram eller fordi de trener. På sykkelstier møter man masse folk som ikke alltid vet hvordan de skal oppføre seg når de møter syklister, og ikke alle gidder å flytte seg. Man må opp og ned i hastighet hele tiden.

For å ikke snakke om at sykkelstier går opp og ned og rundt omkring, og ikke beint fram sånn som veien gjør. Plutselig må man ned mot en undergang eller opp mot en bro. Eller forbi en bussholdeplass der det står veldig mange folk. Eller forbi en skole der man møter ørten skolebarn. Eller forbi to venninner med barnevogn. Eller forbi noen som går, samtidig som det kommer en syklist i mot andre veien. Det er ofte ganske tydelig at de som har planlagt gang- og sykkelstier, ikke har syklet alt for mye selv.... Og det er ofte tusen grunner til å ikke sykle på sykkelstier.

Og jeg tipper fyren lå "midt i vegen" fordi at han da slapp at traileren foretok en forbikjøring som hadde skvist ham ut i grøfta. Jeg har sett temmelig mange tvilsomme forbikjøringer av syklister. Og når en trailer er det ekstra nifst. Tipper syklisten ville holde ham bak til han så at det var ok å bli forbikjørt uten å risikere å bli tatt av dragsuget når traileren snirtet forbi

Som sagt, jeg kan også irritere meg over syklister når jeg er i bil selv, men jeg forsøker å tenke som så at om syklistene ikke hadde vært der, så hadde de sikkert stått og stanget i samme bilkø som meg. Ergo jo flere som sykler, jo mindre kø for dem som kjører .

Jeg sykler forøvrig stort sett på sykkelveiene selv, men det er kun fordi jeg er livredd bilistene som hater syklister, og med vilje kjører forbi så tett de bare kan . I mindre trafikerte gater derimot sykler jeg aldri på fortauet. Av alle overfornevnte grunner.

Gammel 23-04-08, 11:11   #29
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og bare for å ha det sagt, jeg synes godt at syklister kan gjøre en aktiv innsats for å slippe bilistene forbi, men syklister som sykler i 30–40 km/t skal faktisk befinne seg i veibanen og ikke på de stedene som fotgjengere befinner seg.

Ja det ville jo være livsfarlig med syklister som durer av gårde i slike hastigheter og enda fortere på sykkelstier der det går folk. Både for fotgjengere og for syklisten. For transportsyklister er det ikke noe godt alternativ i det hele tatt. Det har de tatt konsekvensene av der jeg bor, og flere og flere steder kommer det nå sykkelfelt i vegbanen. Da får syklistene sine egne felt i vegbanen, og får ok sikkerhetsavstand til biltrafikk.

Når ikke bilene finner ut at de skal parkere i disse feltene da .

Gammel 23-04-08, 12:43   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på "sykkelsti" og det mange kaller sykkelsti, men som er "gang- og sykkelvei". Der er det
- farlig å sykle mer enn gangfart (stikkveier, barn og folk som plutselig kommer vinglende)
- ikke LOV til å sykle mer enn gangfart

Skal man sykle som transport trenger man enten en "ren" sykkelvei (men slike respekterer man ikke i norge, fordi vi ikke er vant til dem), et eget felt ved siden av veien (men disse brukes ofte som parkeringsplass, og skaper livsfarlige situasjoner) eller man må sykle i veien.

Sykler man i veien så MÅ man sykle midt i veien.

Når det er sagt så bør man vel, som alle som av en eller annen grunn kjører under fartsgrensa, slippe forbi køen innimellom. Men folk har utrolig kort tålmodighet, og blir rasende etter maks 1 minutt. Og oftere enn det er det tross alt ikke hensiktsmessig å stoppe sykkelen.

Folk har det for travelt.

Gammel 23-04-08, 12:56   #31
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Ved siden av oss ligger
en flottandes, feid, brei og fin sykkelsti!

Hvorfor pokker kan ikke syklister -
med fancy flott utsyr på treningstokt i kveldssola...
Hvorfor pokker kan ikke disse syklistene bruke sykkelstien?

Når du skriver sykkelsti så tenker jeg grusvei.
Og sykkelfantomer (jeg har en her i huset) med dyre sykler med tynnedekk,som bare er brukende på asvalt.
Mann sykkler på veien,men det er for at vi har verken gang og sykkel vei eller fortau her.men når han kommer dit det er sykkel og gangvei så sykler han der,når ha skal på jobb.
har ikke sånn sykkelting på fortau\siden av veien som eks i trheim.
Som jeg foresten ikke skjønte var sykkel ting,så jeg gikk på denpå fortauet.

Men skal han trene så sykkler han på veien.
og da sykkler han ofte veier med lite trafikk og som det ikke er fortau\gangvei.

Sist redigert av Honda : 23-04-08 kl 13:02.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 14:17   #32
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blitt syklist. Og irriterer meg grønn over lastebiler som parkerer på sykkelveien, gående som daffer rundt på sykkelveien, og ja, det er vei merket med sykkel.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 21:45   #33
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Når du skriver sykkelsti så tenker jeg grusvei.
.

Sykkelstien her er en sykkelvei. Den er asfaltert, brei, feid, går langs veien hele veien, ikke noen ekstrasvinger, duppeditter og unnasluntringer. Ikke noen busstopp og barneskoler. Ikke noen som går der, det er rett og slett en vei som er lagd for å sykles på fordi det er så mange svinger og mye trafikk.

Derfor irriterer det meg grenseløst at nettopp her ligger det syklister midt i veien.

Gammel 23-04-08, 22:21   #34
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er spesielt impoert når man kommer til disse som trener...
5 i bredden er jo en selvfølge..........

Eller som tidligere i kveld, vi kom til hovedvveien, jeg og 7 syklister.
Alle sammen skulle til venstre og den ene syklisten måtte krysse veibanen rett foran fronten på bilen min, da lå jeg allerede midt i veibanene for begge filene i veien jeg kom fra.
I stedenfor å krysse veien for å komme på riktig side med engang, måtte han krysse veien jeg kjørte på først....

Gammel 23-04-08, 22:24   #35
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Er så enig.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 22:56   #36
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Sykkelstien her er en sykkelvei. Den er asfaltert, brei, feid, går langs veien hele veien, ikke noen ekstrasvinger, duppeditter og unnasluntringer. Ikke noen busstopp og barneskoler. Ikke noen som går der, det er rett og slett en vei som er lagd for å sykles på fordi det er så mange svinger og mye trafikk.

Derfor irriterer det meg grenseløst at nettopp her ligger det syklister midt i veien.

Da blir det jo noe helt annet, en det jeg tenkte på

Sånt luksus har vi ikke her.

Tilogmed mange skoleveier som mangler fortau\gangvei...

Gammel 24-04-08, 12:26   #37
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår frustrasjonen din, Inagh, men ellers må jeg si meg enig med Polyanna og Milfrid.

Jeg sykler ofte i veibanen selv om det er gang- og sykkelvei ved siden av, fordi denne egner seg ofte dårlig for sykling. Dette er er i 30-50-soner, og jeg holder god fart. Og jeg følger trafikkreglene som gjelder for bil, gir tegn og oppfører meg sånn jeg skal. Erfaringen min er at hvis jeg ligger for langt inn på veiskulderen, prøver mange bilister å skvise seg forbi selv om det kommer trafikk i mot. Det har vært nære på noen ganger. Jeg synes det er trist at det ikke blir lagt bedre til rette for sykling, for det er en rask og miljøvennlig måte å komme seg fram på. Når jeg sykler med sykkelvogn (til barnehagene hver dag) tør jeg stort sett ikke sykle i veien/gata, men det er jammen ikke lett å komme seg fram på gang- og sykkelstiene...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:26   #38
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Det er veldig irriterende å ha sykklister foran seg særlig når de sykkler ved siden av hverandre.................

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.