Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-08, 22:30   #21
Senna
Javel

Senna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har dere for tradisjoner på 17. mai?

Vi drar først ut til barnetoget. Der har en av oss gått med barnehagen, mens den andre har stått og sett på. Så drar vi tilbake til skolen hvor vi hører til. Der er det kafe og leker for barna og masse kjentfolk. Der har jeg tråkket mine 17mai ben siden jeg selv gikk der for en haaaaug med år siden.
Så drar vi på lunsj til et vennepar og de bor i passe gåavstand til Folketoget. Etter folketoget har vi ikke noe fast, vi har vært på grilling hos naboer, vi har hatt gjester selv eller vi har vært hos mine foreldre.

Gammel 16-04-08, 22:45   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt 17. maifrokost hos oss i mange år, og de siste årene har det faktisk vært frokost og ikke lunsj, siden de aller fleste har barn og derfor står tidlig opp. Og de uten barn syns det er helt greit med frokost i nitiden. I år blir det buffet-varianten, tror jeg, da det ikke er like lett å få satt seg ned til en stille frokost med en haug gærne to- og treåringer løpende rundt.

Så en tur til sentrum for å titte på menneskelivet og evt. treffe kjente. Muligens en tur innom jobben min, som har arrangement for barn. Og så sikkert en eller annen familiegreis på kvelden. Jeg syns egentlig ettermidag og kveld er den traurigste delen av 17. mai.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 22:52   #23
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et litt blandet forhold til 17. mai. For noe som virker som tusen år siden tok "min store kjærlighet" livet sitt på den dagen, og 17. mai ble etter det en dag der jeg ville være alene, skrive litt, pusle med mine egne saker.
Men så kom Poden da. Og jeg vil jo gjerne at han skal få et normalt forhold til den dagen, så det vi har gjort etter han ble født er at vi har gåt i tog sammen med søstra/gått i tog med barnehagen, kjørt ned til byen for å se på livet og spise uanstendige mengder is, dratt hjem til besteforeldre på en av sidene, også avsluttet utpå tidligkvelden.
I år er han så stor at han sikkert vil ha glede av å være med på et eller annet arrangement på en av skolene i nærheten.
Jeg regner med Exbo, Stesnuppa, Poden og jeg er sammen på 17. mai.

Gammel 16-04-08, 23:08   #24
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med ei korpsjente i huset så starter 17. mai før hanegal hos oss. Hele gjengen må være i finstasen til 07.15 for kl 7.30 er det felles frokost for korpset med foreldre og søsken. Kjempetrivelig!
Etterpå er det flaggheising og taler og slikt før korpset marsjerer ned til byen. Jeg følger nok med korpset mens minstemor og mannen kjører ned til byen. Der møtes vi og ser barnetoget - i allefall deler av det. Barnetoget varer i over to timer så dersom det er kaldt så sniker vi oss nok unna før alle skolene har passert. Regner med at det blir kafè-tur med kake og is. Hvis ungene har lyst, så kikker vi på folketoget før vi drar hjem.

Vanligvis er vi på skolen på ettermiddagen men i år blir det ikke noe skolearrangement hos oss (skolegården er byggeplass - vi venter på at nyskolen skal bli ferdig). I år satser vi derfor på vennemiddag hjemme hos oss istedet. To familier med barn kommer hit på pølser, is og kake

17. mai blir egentlig bare bedre og bedre etterhvert som ungene vokser til

Gammel 16-04-08, 23:17   #25
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Tradisjonene har variert etterhvert som barna vokser til.
da jentene var små var vi først hos min mor, deretter barnetog.
Nå er det bare minsten som skal gå i tog, de andre tre er blitt så store nå.
Storebror skal kun gå i tog med speidern.

Det som de siste årene har blitt vår tradisjon er at vi ser på barnetoget i bunad og finstasen vår.
Så går vi hjem til oss, og de to store jentene som har flyttet ut kommer hjem.Så blir det grilling og kos.Kanskje stikker noen venner av oss voksne eller av barna innom på litt kake.

Ikke noe tivoli eller annet.Bare rolig kos.

Gammel 17-04-08, 00:39   #26
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi reiser til sentrum og ser togene. På ettermiddagen er det tog med barnehager og skolen og så diverse aktiviteter på skoleplassen etterpå. Middagen vi spiser er gjerne reker og loff mm.

Hadde jeg vært barnløs er det ikke sikkert jeg hadde giddet å gjøre noe spesielt. 17. mai har for meg ikke vært noe spesiell, kun en fridag.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 14:55   #27
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Bråk og stess barnetog, en kjapp runde i byen og så opplegg på skolen. Så tusler vi hjem og drar evt. en tur til svigers og griller før borgertoget.

Gammel 17-04-08, 15:01   #28
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg bodde i Oslo hadde var tradisjonen å kjøpe heliumsballonger og snakke med Donald-stemme. I bunad. Alltid like gøy. Nå har jeg blitt mor og voksen og sånn og driver ikke med moro og spas lenger.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 15:06   #29
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg har prøvd å lage en tradisjon å reise til syden på 17. mai, men det er ikke alltid jeg lykkes

Ellers er tradisjonene:
- Å fundere på varmekjeldress eller penklær
- Å gå i tog mens man lurer på hvorfor man ikke valgte varmekjeldress
- Trøste gråtende unger som har vonde sko og som fryser på hendene
- Løpe rundt og kjøpe is, brus, pølse med brød, lodd, gassballong, brus, is ... og tørke brus, is og ketchup fra hvite skjorter.
- Dra tidlig hjem og fyre i ovnen og begynne å grue seg til neste år.

:hater17.mai:

Endelig - en sjelefrende!

Gammel 17-04-08, 15:11   #30
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Endelig - en sjelefrende!

Tradisjonen har vært å holde seg så langt unna folk som mulig, og vente på at det går over, evt. lese til eksamen eller jobbe. Tvungen 17. mai-feiring er en av de tingene jeg virkelig gruer meg til å med å få barn.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 15:21   #31
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi står opp, pynter oss, går i tog, fryser helt sikkert, står i kø for å få kjøpt is, brus, kaker, kaffe og pølser og står mer i kø for å få mer av nevnte ting. Jonas synes det er morsomt å være med på alle lekene som arrangeres, storebror ser vi stort sett ikke snurten av.

Så finner vi noen kjente som vi ber med hjem til festmiddag, rusler hjem, tar en rødvin eller to hjemme mens vi lager middag. Kvelden pleier ikke å bli så veldig sen i grunn. Men alltid veldig hyggelig.

Gammel 17-04-08, 15:34   #32
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har innmari lyst til å gå i tog i byen med klassen min, men det spørs for det første om det melder seg på nok elever til å stille et helt tog, og for det andre om bekkenet godtar så mye gåing. Gubben og jeg snakket om å uansett dra ned til byen og se på klassen min når de går forbi slottsplassen. Kanskje jeg sniker meg inn i toget akkurat når de går ned Karl Johan eller noe. Men det er så mye det kommer an på.

Ellers er vi stort sett hos mamma og pappa, siden alle niesene og nevøene mine går på samme skole og bor i samme område, og da trenger vi bare å se på ett tog. Etter togene er det pølser og grilling og kaker og is og, og, og, hos mamma og pappa. Da er vi gjerne 20 stykker med stort og smått. Jeg elsker 17. mai, og gleder meg skikkelig.

Gammel 17-04-08, 15:48   #33
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

I år blir det som i fjor. Vi går i barnetoget, og så drar vi bort dit hvor arrangementene er. (Et hus borti veien her, aner ikke hva det heter. ) Der er det leker, pølser, iskrem, ponniridning og litt annet gøy. Så drar vi hjem like før tre, for da skal mannen på jobb.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 15:52   #34
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

17. mai er den beste dagen i hele året!

Vi drar ned til byen for å se barnetoget (i år har vi for første gang en egen skoleunge i toget). Etter barnetoget møter vi slekt og venner på min samboers jobb. Der er vi helt til borgertoget begynner.
Etter borgertoget drar vi hjem hvor vi har åpent hus for alle som vil være sammen med oss.

Vi elsker 17. mai.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 16:37   #35
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Først er det tur i barnetoget her vi bor, så på skolen for lek, is og pølser.
Egentlig vil jeg inn til Oslo og trykke meg frem, det er liksom hva jeg er vant til fra før.
Mannen derimot hater det, så som regel blir det til at vi er her og besøker hans foreldre (eller de kommer hit).
I fjor dro vi rett på hytta da lekene på skolen var ferdig,
det var ganske behagelig å reise bort og slappe av på 17. Mai.
Kanskje vi gjør det i år også.

Gammel 17-04-08, 21:44   #36
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Her er det nå masse fine tradisjoner ut og går, spørs om jeg ikke må få lov til å adoptere noen av dem. Det var utrolig koselig å få høre hvordan dere feirer og ikke feirer.

Gammel 17-04-08, 21:55   #37
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

For oss har det vært barnetog. Jeg har stort sett hjulpet til med salg osv. på skolen til barna mine (de går på ungdomsskolen). De siste årene har jeg lurt meg unna, dog med dårlig samvittighet. MEN det er over 50 foreldre på trinnet så det burde være mulig å få flere foreldre til å stille opp. Nå er veslejenta i 2. klasse, men jeg får ta tak senere. Nå har jeg atter en eksamen nær opptil eksamen så jeg får stille opp et annet år. Jeg syns 17. mai er pes.... Vi spiser omtrent ikke den dagen. Løper fra det ene til det andre. De i familien som liker pølser spiser det, men for meg er den dagen rene slankekuren

For noen få år tilbake var jeg speiderleder. Det var koselig da vi hadde flaggheising og 17. maifrokost. Så var det gudstjeneste og barnetog. Og det fineste var at jeg kunne ha på meg speiderskjorte, og trengte derfor ikke tenke på klær for min del.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 22:18   #38
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må få meg med borgertoget for å bli rørt av krigsveteranene *enkel*
Så er det middag hos min bror. Sånn utenom det er vi ganske sløve på tradisjoner.

Gammel 17-04-08, 22:30   #39
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ingen faste tradisjoner utover bytur. Noen ganger er vi på besøk hos foreldre eller venner, i fjor var vi på skolen her borte. Jeg regner med vi drar på skolen i år også, siden det foregår litt morsomme aktiviteter for Lillemor.

Før vi fikk barn, derimot, hadde vi en slags tradisjon. Vi pleide å møte noen venner og se borgertoget sammen med dem, og så dro vi på en pub og drakk øl etterpå. Det var tider, det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 09:16   #40
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I år tror jeg også at vi skal se småbarnstoget her i området for nå bor vi sånn til at det er naturlig i forhold til barnehagen lille går i. Og jeg tror det pleier å være noe kafegreier på skolen så mulig vi går dit også.

Mulig jeg må ta et lite forbehold dersom jeg går 2 uker over termin og da må se an formen...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.